شفا مگ

شیرین بیان یا ریشه شیرین بیان

شیرین بیان یک گیاه دارویی است که برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد.شیرین بیان با نام دیگر مهک دارای اثرات دارویی زیادی است.از موثرترین خواص این گیاه درمان زخم معده و سرطان معده می باشد.اما این گیاه راز جوانی و ضد پیری نیز می باشد.در ادامه به خواص ، مقدار مصرف و عوارض شیرین بیان یا ریشه شیرین بیان اشاره می کنیم.

شیرین بیان
  1. شیرین بیان چیست ؟
  2. ترکیبات شیمیایی ریشه شیرین بیان
  3. موارد مصرف شیرین بیان
  4. خواص عرق شیرین بیان
  5. عوارض جانبی شیرین بیان
  6. مصرف شیرین بیان در بارداری

شیرین بیان چیست

شیرین بیان با نام علمی Glycyrrhiza که در فارسی مهک گفته میشود. این گیاه با گویش های مختلف ایرانی و طب سنتی قدیم به مجو نیز معروف است.

شیرین بیان یک گیاه دارویی است که هزاران سال برای درمان انواع بیماری ها استفاده می کنند. اگر چه شیرین بیان دارای اثرات دارویی است، اما تحقیقات علمی فقط برخی از کاربردهای آن را پشتیبانی می کند و ممکن است برای همه افراد بی خطر باشد.

ریشه شیرین بیان مقدار قابل توجهی گلیسیرین دارد که باعث شیرینی این گیاه معطر شده است  هر چند طعم شیرین بیان به دلیل تنوع گونه های آن متفاوت است و مثلا شیرین بیان اسپانیا طعم ملایم و شیرین بیان یونان دارای طعم تلخ است پوست ریشه قهوه ای پر رنگ وسیاه و مغز ریشه زرد رنگ است گل های شیرین بیان به رنگ بنفش، سفید و زرد و  میوه آن حاوی ۵ تا ۶ دانه است.

درمان کننده زخم معده و سرطان معده  از اصلی ترین و موثرترین خواص این گیاه است این گیاه راز جوانی و به ضد پیری معروف است.

ترکیبات شیمیایی ریشه شیرین بیان

از نظر ترکیبات شیمیایی در ریشه شیرین بیان ترکیبات تری ترپن ساپونن ها (۲ تا ۱۵ درصد)، فلاونوئیدها (۶۵/. تا ۲ درصد)، ایزوفلاونوئیدها و پلی ساکاریدها (حدود ۱۰ درصد) وجود دارد. به طور جزیی تر در این گیاه مواد موثر شیرین گلیسیریزین، گلیسیرتینیک اسید و گلیسیریزیک اسید یافت می شود.

موارد مصرف شیرین بیان

بیش از 300 ترکیب مختلف در شیرین بیان وجود دارد که برخی از آنها دارای خواص ضد ویروسی و ضد میکروبی هستند.شیرین بیان در درمان اگزما و خارش و قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست.بر اساس مطالعات انجام شده ، عصاره گلیسیریزا گلاورا یا عصاره شیرین بیان با باکتری هایی که میتوانند پوست را آلوده کنند موثر است.شیرین بیان خواص ضد میکروبی دارد و به عفونت های پوستی مقابله میکند.

شیرین بیان در درمان زخم معده

عصاره حاوی گلابریدین و گلابن که فلاونوئید ها موجود در ریشه شیرین بیان است در کاهش ناراحتی معده و زخم های معده بسیار موثر است.شیرین بیان به درمان تهوع ، درد معده و سوزش سر دل بسیار موثر است.

شیرین بیان در هپاتیت سی

پزشکان ژاپنی از شیرین بیان برای درمان افرادی که مبتلا به هپاتیت C مزمن هستند و به درمان های دیگر پاسخ نمیدهند استفاده میکنند.

شیرین بیان در پوسیدگی دندان

تحقیفات نشان داده است که شیرین بیان میتواند باعث کشتن باکتری هایی در دهان شود که باعث پوسیدگی دندان میشود.

شیرین بیان در درمان گلو درد

ریشه شیرین بیان از قدیم به عنوان یک داروی موثر برای درمان گلو درد استفاده شده است.

شیرین بیان در درمان قاعدگی

از این دارو برای قاعده اور و تنظیم قاعدگی به کار میرود. این ریشه به همراه گیاه بومادران به صورت دم کرده در باز نمودن جریان خون قاعدگی تاثیر به سزایی دارد.

ماسک موز و شیرین بیان

یکی از ماست های شگفت انگیز برای پوست صورت، ماسک موز و شیرین بیان است. این ماسک تاثیرات فوق العاده مناسبی بر لک صورت دارد. از این ماسک به عنوان یک صافی کننده پوست یاد می شود.

شیرین بیان موثر در درمان چاقی

عصاره شیرین بیان می تواند در پیش گیری از چاقی موثر باشد.عمل فلانوئید موجود در شیرین بیان در مبارزه با چاقی باعث کاهش قابل توجهی در چربی شکمی و میزان تری گلیسیرید بدن می شود.

دمنوش ریشه شیرین بیان برای درمان قاعدگی

10 گرم ریشه شیرین بیان، 10 گرم برگ خشک گردو، 10 گرم گل بومادران را با هم ترکیب نموده و به مدت 10 دقیقه بگذارید دم بکشد. سپس میل نماید.

خواص عرق شیرین بیان

دارای همان خواص دم کرده به علاوه اثرات دیگر گیاه شیرین بیان است که این خواص عبارتند از : درمان زخم معده و اثنی عشر، مفید در بیماری های ریوی و دستگاه گوارش، ملین، مسکن، تشنگی، التهاب معده، نرم کننده سینه، مقوی اعصاب، رفع ورم های چشم و گلو و بینی، موثر در ضد ترشی معده و بر طرف کننده بواسیر می باشد.

عوارض جانبی شیرین بیان

افرادی که فشار خون بالا و یا سطح پتاسیم کم دارند نباید شیرین بیان مصرف کنند.مصرف مقادیر زیادی گلیسیریزین میتواند منجر به عوارض جانبی شود

  • کاهش سطح پتاسیم
  • تپش قلب
  • فشار خون بالا
  • ورم
  • بی حسی
  • نارسایی

مصرف شیرین بیان در بارداری

مصرف بیش از حد شیرین بیان در دوران بارداری توصیه نمی شود، زیرا ممکن است منجر به عواقب کشنده ای مانند زایمان زود هنگام یا سقط جنین شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.