شفا مگ

خواص گیاه رزماری و شگفتی های آن برای سلامت

رزماری گیاهی معطر است که خواص زیادی برای سرماخوردگی، اعصاب، درد مفاصل، ریه، لاغری، پوست و مو دارد و می توان از برگ و روغن رزماری این خواص را دریافت کرد.

رزماری

گیاه رزماری چیست

گیاه رزماری همیشه سبز و از خانواده نعناع است و دارای برگهای خطی حدود 1 سانتی متری می باشد. این گیاه در زمان های قدیم برای تقویت حافظه مورد استفاده قرار می گیرد.

رزماری گیاهی معطر که در سراسر جهان رشد می کند و از برگ و روغن آن برای تهیه دارو استفاده می شود که می تواند در بهبود حافظه، سوء هاضمه، درد فاصل، ریزش مو بسیار موثر باشد.

در غذاها از رزماری به عنوان یک ادویه محبوب و معطر استفاده می شود و همچنین در صابون ها ، عطرها و عود ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

رزماری ، با آن عطر چوبی که دارد، قرن ها به دلیل خواصی که برای سلامتی و زیبایی داشته، استفاده شده است. خواص شفادهنده ی این روغن به حدی زیاد است که گفته می شود بسیار مورد علاقه ی پاراسلسوس، پزشک و گیاه شناسِ سوئیسی-آلمانی، بوده است. او که از طرفداران سرسخت طب گیاهی در قرن ۱۶ بود، ارزش بسیار زیادی برای رزماری به دلیل توانایی آن برای تقویت کل بدن، قائل بود. به نظر می رسد که حق با او بود - روغن رزماری در واقع یک روغن همه کاره و دارای خواص قدرتمند است.

رزماری از طیف وسیعی از روغن ها، فنولیک اسیدها و فنولیک دیترپن ها ساخته شده اند و همچنین خواص آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و اثرات ضد سرطانی دارد.دیترپنهای موجود در رزماری، دارای اثرات آنتی اکسیدانی است که از کبد محافظت میکند و روند بیماری را در افراد آلزایمری بهبود میبخشد.

نکات مهم مصرف رزماری

رزماری با اینکه یک گیاه قدرتمند برای بسیاری از بیماری ها می باشد، اما اگر به طور صحیح از آن استفاده نکنید ممکن است عوارض جانبی زیادی به همراه داشته باشد. بهتر است قبل از استفاده از ان با پزشک خود مشورت کنید تا از بی خطر بودن آن برای سلامتی خود مطمئن شوید.

اگر از روغن رزماری می خواهید برای تماس با پوست استفاده کنید، حتما باید با یک روغن حامل مخلوط شود، در غیر این صورت پوست دچار سوختگی و حساسیت شدید می شود.

اگر مشکلات بیماری صرع یا تشنج دارید نباید از رزماری و فراورده های آن استفاده کنید زیرا ممکن است باعث افزایش تشنج های شما شود.

افرادی که مشکلات قلبی یا اختلالات خونریزی دارند از رزماری نباید استفاده کنند زیرا باعث افزایش کبودی و خطر خونریزی برای این افراد می شود. حتما قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید

زنان باردار نیز نباید از رزماری استفاده کنند، زیرا می تواند عوارض های جبران ناپذیری برای زن باردار و جنین ایجاد کند، اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید نباید از رزماری و فراورده های آن مانند روغن رزماری و کرم های حاوی رزماری استفاده کنید.

مادرانی که به کودکان خود شیر میدهد نیز نباید از رزماری استفاده کنند، زیرا ترکیبات رزماری به شیر مادر منتقل می شود و می تواند به کودک شیرخوار آسیب جدی برساند.

رزماری برای بیماران که دچار مشکلات انسداد مجاری صفراوی یا بیماری های کبدی هستند منع مصرف دارد و باید از مصرف آن خودداری کنند. همچنین مصرف این گیاه برای کودکان زیر 12 سال ممنوع است.

خواص رزماری برای اعصاب

رزماری گیاهی آرامبخش که می تواند به خوبی بر روی روان و اعصاب تاثیر مثبتی بگذارد و می توان رزماری را به عنوان یک تسکین دهنده فوری استرس و اضطراب شناخت. این گیاه می تواند تا حد زیادی استرس را از بین ببرد و حافظه را تقویت کند.

رزماری حاوی اسید کارنوسیک است که می تواند با رادیکال های آزاد در مغز مقابله کند و برای سلامت مغز بسیار مفید است. برخی از مطالعات در موش صحرایی نشان داده شده است که رزماری ممکن است برای افرادی که دچار سکته مغزی شده اند بسیار مفید باشد.

کاهش استرس با رزماری

خیلی ساده افزودن کمی روغن رزماری به دستگاه بخور می تواند تسکین دهنده ی فوری استرس برای بسیاری از آدم ها باشد. روغن رزماری می تواند استرس را تا حد زیادی از بین ببرد، چوت واقعا قدرتمند است.

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۷ انجام شد، نشان داد که بو کردن روغن رزماری حقیقتا سطح هورمون استرس، یعنی کروتیزول، را در بزاق کاهش می دهد. کورتیزول زیاد می تواند باعث بروز استرس اکسیداتیو، افزایش وزن، فشار خون بالا، کلسترول و بیماری های قلبی شود.

کاهش سریع اضطراب

مطالعه ای که در ژورنال Holistic Nursing Practice منتشر شد نشان داد که استفاده از خوشبوکننده های حاوی روغن اسطوخودوس و رزماری، به کاهش اضطراب مرتبط با امتحان کمک می کند.

دانشجویان فارغ التحصیل پرستاری، که عطر روغن رزماری و اسطوخودوس را قبل از حاضر شدن در جلسه ی امتحان استنشاق کردند، پی بردند که اضطراب شان تا حد قابل توجهی کاهش یافت. آنها امتیاز کم تری در زمینه ی اضطراب کسب کردند، و ضربان قلب شان کم تر بود و به لحاظ ذهنی آرام تر بودند.

آرام و ریلکس کننده فوری

اگر کمی خسته، نامطمئن، دودل یا گیج هستید، رایحه ی آرامش بخش رزماری ممکن است کمک تان کند تا ذهن تان آرام بگیرد.چند قطره روغن رزماری را روی وارمر، یا داخل دستگاه بخور بریزید تا عطر آن در فضا منتشر شود یا خیلی ساده کمی از آن را روی دست تان بمالید و دست های تان را به مدت یک دقیقه جلوی دهان و بینی تان بگیرید. همه چیز برای تان بسیار واضح تر خواهد شد. همچنین تنش و استرس کم تری را احساس خواهید کرد.

افزایش حافظه و قوه یادگیری

مقدار کمی روغن رزماری می تواند کمک تان کند که شب قبل از یک امتحان مهم مجبور نباشید با شتاب در بخوانید و خودتان را آماده کنید. ثابت شده است که روغن رزماری علاوه بر این که اضطراب و استرس تان را کاهش می دهد، می تواند قدرت حافظه را به خوبی افزایش دهد.

در حقیقت، مطالعه ای که در سال ۲۰۰۳ صورت پذیرفت، نشان داد عطر رزماری سبب بهبود قابل توجهی در عملکرد، کیفیفت حافظه و فاکتورهای حافظه ی دوم در بزرگسالان سالم شد. همچنین به آنها کمک کرد که هشیارتر باشند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، این یافته ها را تایید می کند- طبق این مطالعه رایحه ی تند می تواند سرعت و دقت را در هنگام انجام برخی کارهای ذهنی بالا ببرد.

بیماران آلزایمری نیز می توانند از رایحه ی بی نظیر رزماری بهره ببرند. مطالعه ای کوچک نشان داده است که یک ماه رایحه درمانی با استفاده از روغن های رزماری، لیمو، اسطوخودوس و پرتقال عملکرد شناختی را در آدم ها به ویژه کسانی که مبتلا به این نوع خاص از زوال عقل هستند، بالا می برد. برای استفاده ی کامل از مزایای این روغن، آن را در اتاق تان داخل دستگاه بخور بریزید و مستقیما استنشاق کنید یا آن را روی شقیقه های تان بمالید.

خواص رزماری برای سلامت

رزماری برای سلامت جسمانی بسیار مناسب است. رزماری می تواند باعث بهبود گردش خون ، سردرد ، تقویت سیستم ایمنی بدن شود.در ادامه به مواردی از ان اشاره می کنیم.

بهبود گردش خون

رزماری یکی از ساده ترین راه ها برای بهبود گردش خون در بدن است. اگر گاهی دچار گرفتگی عضلات می شوید، دست و پاهای تان یخ می کند یا درد عضلانی دارید، مقدار کمی روغن رزماری را با یک روغن حامل مخلوط کنید و آن را در این نواحی ماساژ بدهید.

درمان سردرد

اگر روغن رزماری را روی پوست تان بمالید، درد را درمان می کند و گردش خون را بهبود می دهد، و به این ترتیب می تواند میگرن یا سردردهای ضربان دار را تسکین دهد.

یک قطره از این روغن را به صورت موضوعی روی شقیقه های تان یا هر جایی از سرتان که درد می کند بمالید. همچنین می توانید روغن را روی دست های تان بمالید و آنها را به مدت یک دقیقه جلوی دهان و بینی تان بگیرید.

اگر سردردتان با استرس مرتبط باشد، با استفاده از رزماری می توانید علت ریشه ای این درد را کاهش بدهید.

تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

رزماری به لطف خواص ضد باکتری و ضد قارچی که دارد، یک روغن معطر مهم برای بهبود سیستم ایمنی بدن مان است زمانی که فصل آنفولانزا و سرماخوردگی از راه می رسد.

یکی از بهترین روش ها برای بهبود سیستم ایمنی بدن ماساژ تخلیه ی لنف با استفاده از روغن رزماری است. سیستم لنفاوری ما به از بین رفتن مواد زائد بدن کمک می کند. با ماساژ دادن غدد لنفاوی می توانیم به سیستمی که دچار کندی شده کمک کنیم تا فرآیند ی سم زدایی بدن را تقویت کند.

رزماری یکی از بهترین روغن های معطر برای تحریک فعالیت عمل پاکسازی و حمایت از آن است. چند قطره روغن رزماری را با یک روغن حامل ترکیب کنید و آن را روی بازوهای تان تا غدد لنفاوی زیر بغل تان بمالید. از وسط قفسه ی سینه به سمت زیر بغل بمالید و سپس روی گردن تان از بالا به پایین روغن را بمالید. ساق پاها را از پایین به بالا و تا داخل کشاله ی ران تان با روغن ماساژ دهید. البته، حتی دراز کشیدن در وانی که حاوی روغن رزماری است، می تواند با کاهش دادن استرس، عملکرد سیستم ایمنی را بهبود دهد. یکی از دلایل اصلی عملکرد ضعیف سیستم ایمنی بدن، استرس است.

کاهش درد عضلات و مفاصل

رزماری یک داروی ضد درد است و می تواند باعث کاهش درد شود و همچنین خواص ضد التهابی دارد که می تواند تورم را کاهش دهد.بنابراین به طور سنتی برای کاهش درد ماهیچه ها، درد مفاصل و علائم آرتریت و روماتیسم مورد استفاده قرار می گیرد.

برای تسکین عضلات و دردهای مفاصل می توانید از چند قطره روغن رزماری را با چند قطره روغن نعنا و یک قاشق چایخوری روغن نارگیل ترکیب کنید و روی نقطه ای که درد احساس می کنید بمالید و چند دقیقه ماساژ دهید.

کامیشن ای ( German Commission E) انجمن مشورتی علمیِ نسخه ی آلمانی FDA تایید کرده است که روغن رزماری درد عضلانی و آرتریت (التهاب مفاصل) را بهبود می دهد. خیلی ساده کمی از این روغن را روی عضلات و مفاصلی که درد دارد بمالید؛ خواص ضد درد و ضد التهاب رزماری خیلی سریع وارد عمل می شود.

درمان مشکلات سوء هاضمه

روغن رزماری را می توان برای رهایی از علائم سوء هاضمه استفاده کرد. اگر از باد شکم، درد معده، یبوست یا نفخ رنج می برید، رزماری را امتحان کنید.

روغن رزماری را با یک روغن حامل ترکیب کنید و آن را روی شکم تان ماساژ بدهید. همچنین می توانید حمام با روغن رزماری را امتحان کنید که همین تاثیر را دارد. حتی برخی می گویند، اگر این روغن را کف پای تان مالش بدهید، مشکل سوء هاضمه تان تا حدی برطرف خواهد شد. این درمان ها بسیار ملایم تر از قرص های مسهل یا داروهایی هستند که برای رفع مشکلات هاضمه بدون نسخه به فروش می رسند.

درمان عفونت باکتریایی معده

رزماری، نقش موثری در مقابله با عفونت های باکتریایی معده دارد؛ این گیاه از رشد هلیکو باکتر پیلوری که یک پاتوژن (بیماری زا) شایع، بسیار خطرناک و عامل زخم معده هم است، جلوگیری می کند؛ رزماری همچنین عفونت های ناشی از باکتری استافیلوکوکوس اورئوس (استاف) را نیز از بین می برد.

درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

عفونت های باکتریایی یا ویروسی عامل ایجاد سرماخوردگی و آنفولانزا می باشد و باعث علائمی همچون تب، سرفه، آبریزش بینی می شود. با استنشاق روغن رزماری که یک ضد باکتری قوی است می تواند با عفونت ها مبارزه کند و باعث تسکین علائم انفولانزا و سرماخوردگی می شود.

برای بهبود نشانه های سرماخوردگی یا آنفولانزا - گرفتگی بینی، سرفه و احتقان- یک یا دو قطره روغن رزماری را هر چند ساعت یک بار روی قفسه ی سینه و گلوی تان ماساژ بدهید. خواص ضدعفونی کننده ی این روغن برای درمان عفونت های تنفسی مفید است.

خواص رزماری برای پوست و مو

روغن رزماری فواید فوق العاده ای برای سلامت مو دارد، درمانی قدرتمند برای بسیاری از مشکلات پوستی است و بسیاری دیگر.

درمان شوره سر

رزماری به لطف خواص ضدقارچی که دارد، می تواند به عنوان یک درمان ملایم و موثر برای شوره ی سر استفاده شود. خیلی ساده چند قطره از این روغن را در شامپوی تان بریزید و خوب سرتان را ماساژ بدهید، از این راحت تر نمی شود!

بهترین حالت این است که روغن رزماری را رقیق کنید و آن را روی کف سرتان استعمال کنید، چون اگر رقیق نشود ممکن است باعث بیش تر پوسته پوسته شدن کف سر شود.

درمان موهای شکننده

روغن رزماری برای موهای ضعیف و شکننده بسیار موثر است. برای استفاده از اثرات رزماری روی مو می توانید، چند قطره روغن رزماری را با یک قاشق غذا خوری روغن کرچک و دو قاشق غذا خوری روغن نارگیل مخلوط کرده و آن را به موهای خود بزنید و ماساژ بدهید.

 رشد مو را تحریک می کند.

رزماری قرن ها به خصوص در ناحیه ی مدیترانه، برای تحریک رشد مو استفاده شده است. مطالعه ای که روی ۸۴ نفر مبتلا به طاسی منطقه ای (که باعث ریزش تکه ای مو می شود) انجام شد، نشان داد آن هایی که کف سرشان را با رزماری و دیگران روغن های معطر به طور روزانه و به مدت هفت ماه ماساژ دادند، شاهد رشد قابل توجه موهای شان بودند در مقایسه با کسانی که سرشان را بدون روغن معطر ماساژ دادند.

سلامت دهان و دندان

بر خلاف دهان شویه های حاوی الکل که می توانند تعادل ظریف باکتری های خوب موجود در دهان را بر هم بزنند، یک روغن معطر خانگی هم ملایم و هم موثر است.

خواص ضد میکروبی رزماری می تواند باکتری های بد مسئول پوسیدگی دندان و بیماری های لثه را از بین ببرد و حتی مشکل بوی بد دهان را درمان کند.

نصف قاشق چایخوری روغن رزماری مخلوط شده در یک فنجان آب مقطر به عنوان یک دهانشویه عالی عمل می کند. فعالیت ضد باکتریایی روغن رزماری به جلوگیری از حفره، بیماری های لثه و ایجاد پلاک کمک می کند.

از شر سلولیت خلاص شوید

از آن جایی که رزماری جریان خونی را که مواد زائد بدن مان را خارج می کند، بهبود می دهد، یک روغن ایده آل برای از بین بردن سلولیت ها است- همان گودی های روی قسمت هایی از بدن که خلاص شدن از آنها بسیار دشور است.

دو قطره روغن رزماری و دو قطره روغن رازیانه را به سه قاشق چای خوری روغن حامل مانند روغن زیتون، جوجوبا یا روغن بادام اضافه کنید. این ترکیب را به طور روزانه در نواحی دارای مشکل ماساژ بدهید. ماساژ تخلیه ی لنف با استفاده از روغن رزماری نیز برای از بین بردن سلولیت بسیار موثر خواهد بود.

از بین بردن ترک های پوست

روغن رزماری یکی از بهترین روغن های معطر برای از بین بردن ترک های پوستی است، به خصوص زمانی که باروغن نارگیل که درمان شگفت انگیز دیگری برای ترک خوردگی پوست است، ترکیب شود. نواحی دارای ترک را با این روغن ماساژ دهید تا ترک ها کم کم محو شوند.

درمان جوش و جای جوش

اگر شما از جوش یا کورک رنج می برید، بهتر است به محصولات مراقبت از پوست تان یک ماده ی دارای خواص ضد باکتری اضافه کنید. می دانیم که شستشودهنده های آنتی باکتریال تجاری چه قدر برای پوست مان مضر هستند، اما استفاده از یک شوینده ی خانگی تهیه شده از روغن رزماری هم بی خطر است و هم تاثیر بسیار زیادی دارد.

روغن رزماری را با روغن کرچک یا هر روغن حامل دیگری که دوست دارید مخلوط کنید. صورت تان را با این ترکیب ماساژ بدهید و سپس با یک لیف گرم صورت تان را پاک کنید. به همین راحتی- پوست تان به سرعت نرم و صاف خواهد شد.

 

عوارض مصرف رزماری

رزماری میتواند میزان باروری را کاهش دهد.در آزمایشی روی موش های صحرایی ، تعداد اسپرم ، تحرک و تراکم آنها را کاهش داد که تمام این عوامل منفی بر باروری تاثیر میگذارد همچنین موش های صحرایی باردار جنین خود را از دست دادند.

  • رزماری خارش پوست را افزایش میدهد
  • رزماری سطح قند خون را افزایش میدهد
  • رز ماری ممکن است پوست را تحریک کند
  • رزماری میتواند منجر به تشنج شود :گرچه رزماری میتواند تشنج ها را کاهش دهد اما در دز های بالا ممکن است خود یکی از عوامل تشنج باشد.

تداخل دارویی رزماری

رزماری می تواند بر فعالیت برخی از داروها تاثیر بگذارد و مصرف رزماری با این داروها ممکن است عوارض جانبی شدیدی به همراه داشته باشد.

  • داروهای ضد انعقادی مانند داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین، آسپرین و کلوپیدوگل
  • داروهای فشار خون مانند داروهای فوزینوپریل، کاپتوپریل و آنالاپریک می باشد
  • دیورتیک ها که داروهای افزایش ادرار هستند مانند فروزماید

روغن های مکمل و حامل

روغن رزماری به خوبی با روغن ریحان، کندر، مریم گلی، آویشن، سیترونلا، بابونه، علف لیمو (سرده)، اسطوخدوس، نعناع و اکالیپتوس مخلوط می شود. زمانی که روغن های معطر را به طور منظم روی پوست تان استفاده می کنید، مهم است که ابتدا آن را با یک روغن حامل مخلوط کنید

روغن حامل روغن های معطر را رقیق می کند، به این ترتیب سوختگی یا تورمی روی پوست های حساس ایجاد نمی شود. برخی از روغن های حامل محبوب عبارتند از روغن هسته ی انگور، زیتون، جوجوبا، کرچک، بادام شیرین و نارگیل.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.