شفا مگ

خواص ترنجبین را بیشتر بشناسید

ترنجبین (ترانگبین) ماده‌ای شیرین است که به صورت شبنم روی گیاه خارشتر می‌نشیند. ترنجبین به فارسی ترانگبین یا ترنگبین و به انگلیسی Manna of hedysarum و به عربی ترنجبین می نامند. ترنجبین حاوی ترکیبات قندی مختلفی مانند گلوکز و فروکتوز، ساکاروز و تری ساکارید است که به راحتی در آب حل می‌شود. از دیگر ترکیبات موجود در این گیاه می‌توان به تانن و آنتوسیانین اشاره کرد.

خواص ترنجبین
  1. ترنجبین چیست؟
  2. خواص ترنجبین
  3. خواص ترنجبین برای پوست و مو
  4. از بین بردن جوش با ترنجبین
  5. طرز تهیه آب ترنجبین
  6. موارد منع مصرف ترنجبین

ترنجبین چیست؟

ترنجبین (ترانگبین) ماده ای شیرین است که به صورت شبنم روی گیاه خارشتر می نشیند. ترنجبین به فارسی ترانگبین یا ترنگبین و به انگلیسی Manna of hedysarum و به عربی ترنجبین می نامند.

ترنجبین حاوی ترکیبات قندی مختلفی مانند گلوکز و فروکتوز، ساکاروز و تری ساکارید است که به راحتی در آب حل می شود. از دیگر ترکیبات موجود در این گیاه می توان به تانن و آنتوسیانین اشاره کرد.

خواص ترنجبین

  • در طب سنتی از ترنجبین برای شیرین کردن جوشانده های گیاهی استفاده می شود؛ ترکیب ترنجبین با فلوس خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد.
  • مصرف مخلوط ترنجبین با آب پنیر سبب خارج شدن اخلاط سوخته بدن می شود همچنین ترکیب ترنجبین با ماء الشعیر برای دفع اخلاط گرم مفید است.
  • ترنجبین ملین و مسهل است. این گیاه اگر در مقدار کم مصرف، ملین و اگر به مقدار زیاد استفاده شود، مسهل است؛ برای رفع یبوست باید با توجه به سن بین ۱۰ تا ۷۰ گرم ترنجبین با کمی آب میل شود.
  • برای رفع عطش و تب ترنجبین مفید است.
  •  مصرف ترنجبین سرفه را تسکین می دهد و درد سینه را از بین می برد.
  • جوشانده ترنجبین معرق همچنین گل های این گیاه برای بواسیر مفید است.
  • افراد برای درمان روماتیسم باید از ماساژ موضعی روغن برگ های ترنجبین استفاده کنند.
  • عرق ترنجبین در دفع سنگ کلیه و مثانه نیز تا حدودی مؤثر است.

خواص ترنجبین برای پوست و مو

ترنجبین خون را تصفیه نموده و به تبع پوست صورت را صاف و شفاف می کند. همچنین برای کمک به بهبود لک های پوست به ویژه صورت یکی از بهترین روش ها، نوشیدن خاکشیر و ترنجبین است.
از دیگر خواص ترنجبیـن برای پوست، از بین بردن اگزما، کهیر، التهابات پوستی و برطرف نمودن جوش های صورت است که در نتیجه مصرف زیاد از حد چربی و شیرینی ایجاد شده اند.

به این منظور می توان جوشانده یک قاشق ترنجبین را با دو قاشق غذاخوری خاکشیر مخلوط کرده و هر روز صبح آن را مصرف نمود، تا جوش ها از بین بروند. همچنین نوشیدن شربت خاکشیر و ترنجبین به صورت روزانه، سبب از بین رفتن شوره و خارش سر در افراد مبتلا می شود.

از بین بردن جوش با ترنجبین

جوشانده یک قاشق ترنجبین با دو قاشق غذاخوری خاکشیرو میل نمودن آن هر روز به صورت ناشتا در 2 هفته جوش هایی که به خاطر خوردن بیش از اندازه چربی و شیرینی ایجاد شده اند را درمان می کند.

طرز تهیه آب ترنجبین

برای تهیه آب ترنجبین، باید ۱۲ تا ۳۵ گرم ترنجبین را در آب جوش حل؛ سپس آن را صاف و میل کنید؛ بهتر است آب ترنجبین ناشتا مصرف شود.

موارد منع مصرف ترنجبین

مبتلایان به حصبه، اسهال خونی، بواسیر و آبله باید از مصرف ترنجبین خودداری کنند، همچنین استفاده از این گیاه برای افرادی که در ادرارشان خون وجود دارد و اشخاص گرم مزاج مناسب نیست.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.