شفا مگ

رنگ جرم گوش برای تشخیص انواع بیماری ها

شاید برایتان پیش آمده باشد که گوش هایتان در طول روز جرم زیادی تولید کرده و مجبور باشید که آن را تمیز کنید. اما آیا می دانید این ماده زردرنگ و چرب که دارای حالت چسبندگی است، برای نرم نگهداشتن و حفظ سلامت مجرای گوش خارجی ضروری است.از طریق رنگ مایع چسبناک و چرب خارج شده از گوش می توانید شرایط عمومی سلامت بدن را تخمین بزنید.رنگ های مختلف جرمی که از گوش می آید می تواند برخی از بیماران را از طریق آن تشخیص دهید. در این مطلب به جرم گوش ، انواع جرم گوش ، خون در جرم گوش ، علت جرم گوش می پردازیم.

رنگ جرم گوش

 

  1. جرم گوش چیست
  2. علت جرم گوش
  3. جرم گوش خاکستری رنگ
  4. جرم گوش با لکه خون
  5. جرم گوش به رنگ قهوه ای
  6. جرم گوش سیاه رنگ
  7. جرم گوش سفید رنگ
  8. جرم گوش با بوی نامطبوع
  9. جرم گوش آبکی
  10. خشک بودن جرم گوش

جرم گوش چیست

جرم گوش یک ماده اسیدیته است که مانع از رشد باکتری و قارچ در گوش می شود.این ماده موم مانند به طور طبیعی روانه قسمت بیرونی گوش می شود و از مجاری گوش خارج می شود.پس احتیاجی وجود ندارد که برای خروج آن تلاش کنید. در بعضی موارد باعث می شود که این ماده بیش از حد ترشح کند که موجب انسداد گوش و کاهش شنوایی می شود که در این صورت بایست بیمار جهت شست و شوی گوش و اقدام های لازم به پزشک مراجعه کند.

از طریق رنگ مایع چسبناک و چرب خارج شده از گوش می توانید شرایط عمومی سلامت بد را تخمین بزنید.رنگ های مختلف جرمی که از گوش می آید می تواند برخی از بیماران را از طریق آن تشخیص دهید.

علت جرم گوش

واکس گوش به طور طبیعی توسط غدد های داخلی گوش ترشح می شوند و نقش محافظت کننده ، نرم کننده و خاصیت ضد باکتری برای گوش را دارد. در صورت کمبود جرم در گوش می تواند باعث خشکی در گوش و خارش شود.

در صورت فرو بردن احسام خارجی مانند گوش پاک کن به داخل گوش ، علاوه بر خطر آسیب به پرده گوش ، ممکن است باعث خراش های ریز در مجاری گوش شوید که ممکن است باعث ایجاد قارچ در سطح گوش شود.

جرم گوش خاکستری رنگ

اگر جرم گوش شما به جای زرد، خاکستری بود و هیچ نشانه دیگری وجود نداشت، جای نگرانی نیست. این فقط می تواند در نتیجه گرد و غبار باشد. این رنگ در میان شهرنشین ها به ویژه شهروندان کلان شهرها کاملا عادی است زیرا این مناطق دارای آب وهوای آلوده و مملو از سرب و گردوخاک هستند.

جرم گوش با لکه خون

اگر خون در جرم گوش مشاهده کردید ، احتمالا پرده گوش باعث آسیب دیدگی شده است.در چنین مواقعی پرده گوش تحت تاثیر عفونت و یا به التهاب منجر شده است. در نتیجه چنین امری، ممکن است شنوایی فرد دچار مشکل شود و به همین خاطر، لازم است حتما به پزشک مراجعه نماید.

جرم گوش به رنگ قهوه ای

اگر واکس داخلی گوش بیشتر از همیشه، غلیظ تر و تیره تر است، نشانگر این است که بدن فرد تحت تاثیر استرس فراوانی قرار داشته است. برای رفع این مشکل باید چندین روز آرام باشید و در یک مکان عاری از استرس و نگرانی، استراحت کنید.

جرم گوش سیاه رنگ

جرم گوش سیاه رنگ نشان دهنده عفونت های قارچی می باشد.اگر به این مورد به همراه خارش گوش بود و این خارش ادامه دارد و بیشتر شد می بایست حتما به پزشک مراجعه کنید.

جرم گوش به رنگ سفید

این رنگ نشانه کمبود ویتامین و میکرولیت های ضروری برای بدن است که از جمله می توان به آهن و مس اشاره کرد. در صورت مشاهده این جرم گوش، باید موادی همانند انواع لوبیاها و جو را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. همچنین بد نیست یک دوره کوتاه، به مصرف قرص های مکمل روی بیاورید.

جرم گوش با بوی نامطبوع

اگر واکس گوش شما بوی نامطبوعی دارد، گوش میانی دچار عفونت شده است. در این موارد علاوه بر بوی بد، صداهایی از داخل گوش شنیده می شود. اگر این نشانه ها برایتان آشناست حتما به پزشک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.

آبکی بودن جرم گوش

 اگر اخیرا متوجه شده اید که موم داخلی گوش شما آبکی و رقیق شده است، می تواند نشانه التهاب و آماس داخلی گوش باشد. به همین خاطر ضروری است که به پزشک متخصص مراجعه کنید.

خشک بودن جرم گوش

ساده ترین دلیل برای خشک بودن موم گوش کمبود چربی های ضروری برای بدن است. البته این امر می تواند ناشی از التهابات پوستی یا دیگر بیماری های پوستی باشد که منجر به خشک شدن پوست می شوند.

 

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.