شفا مگ

علائم درد آپاندیس چیست

آپاندیس یک زائده کوچک و لوله ای شکل در انتهای روده بزرگ است که به علت های متفاوتی باعث التهاب و ورم و درد می شود و همچنین باعث عفونت وسیع در شکم می شود. البته این نکته را می بایست یادآور شد که بعضی از علائم درد آپاندیسیت مشابه بعضی از بیماری های دیگر نیز می باشد.در ادامه با علائم درد آپاندیس ، علت درد آپاندیس و راه های تشخیص درد آپاندیس آشنا شوید.

علائم درد آپاندیس
  1. آپاندیس چیست
  2. علائم درد آپاندیس چیست
  3. علت درد آپاندیس چیست
  4. تشخیص درد آپاندیس

آپاندیس چیست

آپاندیس یک زائده کوچک و لوله ای شکل که به انتهای روده بزرگ که به آن سکوم گویند متصل است و طول آن معمولا 10 الی 16 سانتی متر می باشد.آپاندیس در سمت راست و قسمت پایینی شکم قرار دارد و همچنین دارای بافت های لنفاوی زیادی می باشد.
گفته ها درباره عملکرد آپاندیس متفاوت است. بعضی از محققان آن را یک عضو غیر کاربردی برای بدن می دانند و بعضی از محققان آپاندیس را در حفظ سیستم ایمنی سالم موثر می دانند. همچنین محققانی بر این باور هستند که آپاندیس به تولید باکتری های خوب برای بدن است که برای مبارزه با باکتری های بد کمک می کنند.

علائم درد آپاندیس چیست

آپاندیس در بعضی موارد دچار التهاب و ورم شده و باعث عفونت وسیع در شکم میشود. در زمان شروع آپاندیس علائم خاصی ندارد. اولین علائمی که نمایان می شود درد در وسط شکم است که در بعضی اوقات این درد کم یا زیاد می شود. در مرحله اولیه فرد دچار بی اشتهایی می شود. پس از چند ساعت درد در شکم شدید تر شده و به تدریج بیشترین شدت درد در شکم و تهوع ایجاد می شود.آپاندیس در هر سنی می تواند اتفاق بیوفتند. در نوجوانان بیشترین شیوع را دارد .

درد آپاندیس در کجای شکم است: درد آپاندیس در قسمت پایینی و سمت راست شکم می باشد.

علت درد آپاندیس چیست

از علت های آپاندیسیت ، بسته شدن لوله داخل زائده آپاندیس است که با التهاب و تورم همراه است و باعث عفونت میشود. در برخی از موارد با مصرف آنتی بیوتیک می توان التهاب آپاندیس را درمان کرد. اما تنها راه درمان آپاندیس جراحی و برداشتن آپاندیس می باشد و خطر پاره شدن آپاندیس را از بین می برد.

علل انسداد مجرای آپاندیس ممکن است به دلیل مواد مدفوعی ، انگل ها و یا رشد بیش از حد سلول های دهانه آپاندیس باشد. همچنین بزرگ شدن بافت لنفاوی دیواره آپاندیس در اثر عفونت در دستگاه گوارش نیز می تواند از علت آپاندیس باشد. بیماری های التهابی روده مانند کرون و یا وارد شدن آسیب و ضربه به شکم از علت های عفونت آپاندیس می باشد.

آپاندیس متورمی که پر از مایع و چرک است، ممکن است باعث توقف خونرسانیشود. با توقف خونرسانی دیواره ی آپاندیس ضعیف می شود و برخی اوقات پاره می شود.با پاره شدن آپاندیس، چرک در شکم منتشر می شود و ممکن است حفره ی شکم را عفونی کند و یا آبسه ی شکمی ایجاد کند.

تشخیص درد آپاندیس

برای تشخیص درد آپاندیس راه های مختلفی وجود دارد. اگر علائم برای تشخیص اشکار نباشد پزشک از آزمایش های خون و شمارش گلبول های سفید و همچنین عکس رادیوگرافی ، سونوگرافی استفاده می کند.

راه های تشخیص پزشکی عفونت آپاندیس

تشخیص پزشکی برای آپاندیسیت بیشتر بالینی است و در صورتی که علائم اشکار باشد پزشک جراحی فوری را تجویز می کند زیرا در صورت تاخیر ، خطر پارگی آپاندیس زیاد است. اگر علائم اشکار نباشد پزشک برای تشخیص صحیح از آزمایش های خون و شمارش گلبول های سفید و همچنین عکس رادیوگرافی ، سونوگرافی استفاده می کند.

راه های تشخیص درد آپاندیس

برای تشخیص آپاندیس می بایست علائم ها را دنبال کرد. البته معاینات و سونوگرافی نیز می تواند در تشخیص پزشک کمک زیادی کند در زمان آپاندیسیت درد در قسمت پایینی و راست شکم رخ می دهد و حداکثر 48 ساعت این درد ادامه دار خواهد بود و اگر جراحی نشود باعث پارگی آپاندیس می شود. البته این درد در بیماری های دیگر نظیر عفونت لگنی در بانوان و التهاب روده نیز ایجاد می شود.در طول ابتلا به عفونت آپاندیس تب ملایمی حدود 38 درجه در سیر بیماری ایجاد می شود.

البته این نکته را می بایست یادآور شد که بعضی از علائم درد آپاندیسیت مشابه بعضی از بیماری های دیگر نیز می باشد. به طور مثال حاملگی خارج از رحم دقیقا علائمی شبیه به آپاندیسیت را خواهد داشت که با پرسیدن زمان شروع آخرین عادت ماهیانه در زنان می توان تشخیص داد و تاخیر در عادت ماهیانه می توان آن را مشخص کرد.

همچنین در دختران جوان، اواسط دوره عادت ماهیانه یعنی حدود دو هفته بعد از تاریخ آخرین عادت، ممکن است در محل تخمدان راست یعنی دقیقا جای آپاندیس، دردی مشابه آپاندیسیت ایجاد شود. این درد ساعاتی بعد برطرف شده، ولی ماه بعد تکرار می شود و این نکته مهمی در افتراق خواهد بود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.