شفا مگ

چگونه انگیزه خود را افزایش دهیم

همه می دانیم که راز و رمز موفقیت و تحقق انواع اهداف یکی پس از دیگری، این است که با انگیزه بمانیم. البته در زندگی کارها و وظایفی هم هستند که ممکن است چندان باب دل مان نباشند، اما وقتی ببینیم که با انجام آنها به هدف بزرگ ترمان دست می یابیم، انگیزه پیدا می کنیم. ما در این مقاله چند ایده به شما ارائه می کنیم که می توانید در طول مسیر تحقق اهداف تان، انگیزه خود را حفظ کنید. با ما همراه باشید تا بدانیم چطور با انگیزه بمانیم.

چگونه انگیزه خود را افزایش دهیم

دلایل خوب پیدا کنید

شما برای انجام هر کار، هرقدر هم که ساده باشد، دلایلی دارید. البته همه کارها در نگاه اول ممکن است، دلایل خوبی نداشته باشند، اما اگر چند دقیقه ای را به تحلیل آ نها اختصاص دهید دلایل خوبی برای انجام آنها خواهید یافت. ما هم کارهای زیادی را باید انجام دهیم که اصلا دلیلی ندارند، آنقدر آنها را انجام داده ایم که برای مان طبیعی به نظر می آیند.اما اگر مجبور به انجام کاری هستید که از آن خوش تان نمی آید و انگار برای تمام کردن آن اصلا انگیزه ای ندارید، جای نگرانی نیست: فقط کافی است دلایل خوب برای انجام آنها پیدا کرد. شاید نتوانید دلیلی پیدا کنید، اما جا نزنید و به دقت بررسی کنید تا دلایلی را بیابید. آن گاه متوجه می شوید انگیزه اتمام کارها را دارید.چند ایده برای یافتن دلایل خوب برای انجام کارهایی که دوست ندارید عبارت اند از:

پاداش مادی

غلب مواقع کارهایی را که انجام می دهیم، دوست نداریم، اما مشوق های مادی و حقوق ودستمزد ما را وادار به انجام آنها می کنند.

سود شخصی

با انجام کاری که دوست ندارید شاید چیز جدیدی یاد بگیرید و به نوعی به رشد فردی خود کمک کنید. هر کاری که شما انجام می دهید شما را به هدف نهایی تان نزدیک می سازد و با درنظر گرفتن این نکته همیشه حس خوبی خواهید داشت.

کار را مفرح کنید

وقتی صحبت از انگیزه به میان می آید، باید بدانید که نگرش شما به کار امری اساسی است. افراد مختلف راجع به یک کار ممکن است نگرش های کاملا متضادی داشته باشند: برخی از آن بدشان می آید، برخی عاشقش هستند. فکر می کنید علت این امر چیست؟ ساده است: برخی از ما بلد هستیم که چطور کارها را مفرح کنیم!برای مثال ورزش را درنظر بگیرید. اگرچه خیلی از ما با فواید ورزش برای سلامتی آشناییم ولی اینکه هر روز صبح نیم ساعت از وقت خود را به تمرین در باشگاه اختصاص بدهیم برای اغلب ما خیلی خسته کننده به نظر می آید. اما خیلی از افراد این کار را دوست دارند و از آن لذت می برند.
آنها عاشق ورزش هستند؛ نه تنها به این خاطر که دلایل خوبی برای ورزش دارند، بلکه صرفا به این خاطر که ورزش برای شان مفرح و جذاب است. این قبیل افراد در ساعت معینی از برنامه روزانه خود به باشگاه می روند تا بهترین کار را انجام دهند صرفا به این خاطر که این کار با سبک زندگی و وقت شان بسیار جور در می آید.

رویکرد متفاوتی را اتخاذ کنید

وقتی چیزی درست پیش نمی رود، بهتر است که چند لحظه صبر و رویکردی متفاوت را اتحاذ کنیم. ممکن است با رویکردی که در پیش گرفته اید همه چیز را به درستی انجام بدهید، اما چنین رویکردی لزوما رویکرد انگیزه بخشی نباشد.
 
اغلب مواقع، رویکرد کنونی تان تلنگرهایی به شما خواهند زد که تجربه تان را عوض خواهد کرد و پنجره های جدیدی را مقابل تان خواهد گشود. همیشه بیش از یک راه برای انجام کارها وجود دارد. اگر رویکرد خاصی برایتان مناسب نیست و جواب نمی دهد، رویکرد دیگری پیدا کنید و آنقدر تلاش کنید تا رویکردی پیدا کنید که شما را با انگیزه نگاه می دارد و نتایج مطلوب تان را به دست خواهد آورد.برخی از افراد فکر می کنند که اگر رویکرد دیگری امتحان کنند، به معنای این است که تسلیم شد ه اند. آنها به این تفکر خود افتخار می کنند و از امتحان کردن گزینه های دیگر برای رسیدن به هدف خود خودداری می کنند. به نظر من قدرت تمرکز خیلی بالاست، اما شما باید بر هدف خود تمرکز کنید؛ نه اینکه با تنها تمرکز بر یک گزینه برای انجام کار گزینه هایتان را محدود کنید.

پیشرفت خود را رصد کنید

هر کار را می توان به سادگی به چند کار و مراحل کوچک تر تقسیم کرد. اغلب اهداف را می توان به طور طبیعی به چند مرحله کوچک تقسیم کرد. این کار چند دلیل دارد و یکی از آنها رصدکردن پیشرفت است.ما به طور خودکار پیشرفت اکثر فعالیت هایمان را رصد می کنیم. اما برای اینکه با انگیزه بمانیم باید پیشرفت را تشخیص دهیم نه اینکه صرفا آن را رصد کنیم.رصدکردن پیشرفت با تشخیص آن متفاوت است. چرا که رصدکردن صرفا یعنی مرحله ردشده را در دفتر بنویسید. اما تشخیص پیشرفت این است که تصویر بزرگ تر را در ذهن داشته باشید و بدانید که دقیقا در کجای مسیر قرار دارید و چقدر دیگر مانده است.برای نمونه اگر می خواهید کتابی را مطالعه کنید، همیشه به فهرست آن نگاه کنید.

آشنا شدن با عناوین فصل ها و حفظ کردن تعداد آنها به شما کمک خواهد کرد تا آسان تر پیشرفت خود در مطالعه آن کتاب تشخیص دهید. شمردن تعداد صفحات کتاب هم قبل از مطالعه ایده خوبی است.متوجه شدید؟ با این روش هربار که می خواهید کتابی را بخوانید به طور خودکار به تعداد صفحات و عناوین فهرست آن نگاه می کنید. اما بدون دانستن تعداد صفحات، این اطلاعات معنای چندانی برایتان ندارند. ما انسان ها ذاتا عجول هستیم و دوست داریم همه کارها یک دفعه اتفاق بیفتند. با اینکه کارهای پیچیده را به کارهای ساده تر تقسیم می کنیم و تازمانی که کار به طور کامل انجام نشده باشد، حس رضایت پیدا نخواهیم کرد. با اینکه در بسیاری از مواقع کار آنقدر بزرگ است و به زمانی زیادی برای انجام نیاز دارد که چنین رویکری قبل از اینکه شانس رسیدن به هدف را داشته باشید، تمام انگیزه را از بین خواهد برد.

به خودتان پاداش دهید

این ترفند را همه دوست دارند، پاداش دادن به خود همیشه خوشایند است. همچنین خرسندم از اینکه بگویم که این کار یکی از ساده ترین و درعین حال قوی ترین کارها برای با انگیزه ماندن است!آیا از انجام کاری خوشتان نمی آید؟ حتی فکر انجام آن کار هم شما را دچار واهمه می کند؟ اصلا باید به شما بگویم که تنها نیستید!از همان ابتدا با خودتان عهد ببندید که در ازای انجام هر کار به خودتان پاداش می دهید. به محض اینکه به نتایج دلخواه رسیدید به نوعی به خودتان جایزه بدهید. پاداش انجام برخی از کارها چند دقیقه استراحت است. برای انجام برخی از کارهای دیگر شاید بخواهید خودتان را به یک فنجان قهوه مطبوع یا یک دسر خوشمزه مهمان کنید.

کارهای بزرگ تر و دشوارتر طبیعتا پاداش های بزرگ تری هم طلب می کنند و ممکن است خود را به یک سفر کوتاه دعوت کنید و یا برای خود یک دست لباس نو بخرید.ممکن است پیشرفت شما در نگاه بقیه چندان سزاوار جشن گرفتن نباشد، اما مهم نیست شما کارتان را بکنید! این کار و پاداش شماست بنابراین یافتن هر راهی برای با انگیزه ماندن خوب است. هرچه به خودتان برای پیشرفت حاصل کردن در کار بیشتر پادش بدهید برای طی بقیه مسیر و نهایتا دست یافتن به هدف انگیزه بیشتری خواهید داشت.
حالا که با این پنج روش برای با انگیزه ماندن آشنا شدید، وقت آن است که کلید همه آنها را به شما بدهم: آنها را ترکیب کنید و با هم تطبیق دهید! یکی از این توصیه ها را در وضعیت کاری خودتان اعمال کنید. اگر جواب نداد یا صرفا خواستید با انگیزه تر بمانید توصیه دیگری را امتحان کنید. رویکردهای متفاوت را با هم ترکیب کنید و آنها را برای رسیدن به بهترین نتایج با هم تطبیق دهید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.