شفا مگ

افسردگی شغلی چیست؟

بیشتر ما به سلامت روان و بیماری های روان شناختی به عنوان یک مساله یکسان نگاه می کنیم، درحالی که این دو دارای ساختارهای جداگانه هستند. درواقع، هر فردی می تواند از نظر سلامت روان در وضعیت عالی یا ضعیف قرار داشته باشد، درحالی که مبتلا به علائم شدید بیماری های روان شناختی یا حتی بدون هیچ علائمی باشد.داشتن شغل استرس زا و پُرفشار می تواند به خستگی منجر شود و درنهایت فرد شاغل را با فرسودگی شغلی مواجه کند که اثرات ناخوشایندی برای زندگی دارد. مبتلا شدن به بیماری بی خوابی و احساس بی پشتیبان بودن، فقط دو مورد از این اثرات ناگوار و مخرب هستند.در ادامه این مطلب توضیح می دهیم که فرسودگی شغلی چطور می تواند اثرات مخربی بر سلامت روان باقی بگذارد و چه تفاوت هایی بین استرس شغلی قابل مدیریت و فرسودگی شغلی کامل وجود دارد.

افسردگی شغلی چیست؟

بی خوابی و خستگی مفرط

به وجود آمدن اختلال همیشگی در وضعیت خواب و همچنین احساس خستگی مفرط دائمی، از اولین و مهم ترین نشانه های فرسودگی شغلی هستند. دکتر بنتون می گوید که کار کردن باید با انرژی کافی انجام شود و درنهایت احساس رضایت را در انسان ها برانگیزد، نه این که باعث خستگی مفرط آنان شود و به آن ها استرس همیشگی بدهد.

نداشتن حمایت و پشتیبانی

اگر فردی دارای مدیر یا کارفرمای نامناسب باشد یا احساس کند که به اندازه کافی در محل کار از او پشتیبانی نمی شود، شانس شکل گیری فرسودگی شغلی هم بالاتر می رود. درواقع، برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین حالتی، فرد شاغل باید احساس کند که شبکه منسجمی از حمایت ها در زندگی شغلی اش وجود دارد.

فقدان حس افتخار

وقتی که شغل فرد، احساس بی معنایی و بیهودگی را برانگیخته کند، هر گونه احساس افتخار نسبت به شغل مورد نظر نیز از بین می رود. دکتر بنتون می گوید که بیشتر افراد زمانی با فرسودگی شغلی مواجه می شوند که از نظر شغلی هیچ افتخار و ارزشی را تجربه نکنند.

تلاش برای بی نقص بودن

تلاش برای بی نقص بودن لزوما نادرست نیست، اما کمال گرایی افراطی در زمینه شغل می تواند به استرس و سرخوردگی شدید و درنهایت به فرسودگی شغلی منجر شود. به گفته دکتر بنتون، «وقتی که ذهنیت شما بر کمال گرایی افراطی متمرکز شده باشد، به نقطه ناامیدی می رسید».
دکتر بنتون می گوید: «اگر نتوانید کمال گرایی افراطی را کنترل کنید و با فرسودگی شغلی مواجه شوید، قطعا این عارضه ها را تجربه خواهید کرد: عدم تمرکز کافی، ناتوانی در فکر کردن و اختلال در انجام دادن هر وظیفه شغلی. درواقع، فرسودگی شغلی ناشی از این حالت بر تمامی سیستم حافظه ای مغز تاثیر منفی می گذارد و مغز را وادار می کند که بیش از حد عادی فعالیت کند. این روند هیچ نتیجه ای ندارد جز کاهش کارآمدی شغلی و از بین رفتن تعادل در زندگی».

نداشتن وقت استراحت

داشتن تعادل بین کار و زندگی واقعا برای سلامت روان ضروری است. اگر فعالیت های شغلی شما به اندازه ای هستند که اصلا نمی توانید برای دوستان، اعضای خانواده و تفریح های مختلف وقت بگذارید، این حالت به مرور زمان می تواند شما را با مشکل فرسودگی شغلی مواجه کند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.