شفا مگ

فواید و مضرات کله پاچه برای بدن

از اصلی ترین مضرات مصرف بی رویه چنین غذایی افزایش کلسترول خون است که منجر به رسوب در رگ های خونی شده و با انسداد عروق ظریف در عمل خون رسانی به مغز و قلب اختلال ایجاد می کند.مصرف کله پاچه به دلیل داشتن بافت کلاژنی برای افرادی که از درد استخوانی رنج می برند بسیار مفید است، زیرا منجر به تقویت بافت استخوان ها می شود.یکی از ویژگی های مفید کله پاچه تامین پروتئین مورد نیاز بدن است. در ادامه با فواید و مضرات کله پاچه آشنا شوید.

فواید و مضرات کله پاچه برای بدن
  1. فواید مصرف کله پاچه
  2. چه کسانی نباید کله پاچه بخورند
  3. بهترین و بدترین قسمت کله پاچه
  4. مضرات کله پاچه
  5. نکات مهم مصرف

فواید مصرف کله پاچه

مصرف کله پاچه به دلیل داشتن بافت کلاژنی برای افرادی که از درد استخوانی رنج می برند بسیار مفید است، زیرا منجر به تقویت بافت استخوان ها می شود.همچنین یکی از ویژگی های مفید کله پاچه تامین پروتئین مورد نیاز بدن است.

سیرابی در مقایسه با کله پاچه از چربی کمتری برخوردار است و مصرف آن برای افرادی که از ناراحتی معده و اثنی عشر رنج می برند مفید است، زیرا سبب ترمیم بافت سلول های مخاط معده می شود.

چه کسانی نباید کله پاچه بخورند

از اصلی ترین مضرات مصرف بی رویه چنین غذایی افزایش کلسترول خون است که منجر به رسوب در رگ های خونی شده و با انسداد عروق ظریف در عمل خون رسانی به مغز و قلب اختلال ایجاد می کند.

خوراک کله پاچه با وجود داشتن پروتئین، ویتامین و کلسترول مصرف بیش از حد آن به دلیل اسیدهای چرب مضر توصیه نمی شود.افرادی که چربی خون بالایی دارند و کلسترول و اسید اوریک خونشان بالاست از مصرف بیش از حد کله پاچه اجتناب کنند.

بهترین و بدترین قسمت کله پاچه

از نظر تغذیه ای، بهترین قسمت پاچه است که چربی کمی دارد و بدترین بخش مغز است که سرشار از کلسترول است. جالب است بدانید مغز گاو یا گوسفند به اندازه ۸ زرده تخم مرغ کلسترول دارد و جزو مواد غذایی بسیار پرچرب محسوب می شود. البته توام بودن چربی هایی مثل تری گلیسیرید با کلسترول، جذب کلسترول را بالا برده و باعث افزایش چربی خون می شود.

پس طبق گفته های متخصصان تا حد امکان از خوردن مغز در کله پاچه خودداری کنید تا از مضرات آن در امان بمانید.زبان گاو و گوسفند سرشار از ویتامین های گروه B. مخصوصاً ویتامین B۱۲ است و ۱۰۰ گرم زبان گوساله حدود ۱۳۰ کیلوکالری انرژی و ۱۰۰ گرم زبان گوسفند حدود ۲۶۰ کیلو کالری انرژی دارد.

در واقع همه ی اعضای موجود در یک دست کله پاچه از کالری و چربی زیادی برخوردار است به عنوان مثال چربی موجود در چشم از نوع چربی ترانس است و اصلا مناسب برای بدن نیست. مغز نیز کلسترول بسیار بالایی دارد به طوریکه هر یک مغز معدل ۸ زرده تخم مرغ کلسترول دارد و کسانی که چربی خون بالایی دارند به هیچ عنوان مجاز به استفاده نیستند.

مضرات کله پاچه

یکی از ویژگی های مفید کله پاچه تامین پروتئین مورد نیاز بدن است.از اصلی ترین مضرات مصرف بی رویه چنین غذایی افزایش کلسترول خون است که منجر به رسوب در رگ های خونی شده و با انسداد عروق ظریف در عمل خون رسانی به مغز و قلب اختلال ایجاد می کند.

نکات مهم مصرف

مصرف خوراک کله پاچه بیشتر در فصل های سرد سال توصیه می شود.خوراک کله در تابستان و در نواحی گرمسیر برای مزاج انسان سنگین تر است.

خوراک کله پاچه با تحرک افراد رابطه مستقیمی دارد هنگامی که این خوراک زیاد مصرف می شود باید تحرک افراد نیز افزایش یابد به همین علت افرادی که ورزشی های سنگین انجام می دهند تمایل بیشتری به مصرف این خوراک دارند، چراکه کالری بیشتری می سوزانند و همین امر آن ها را به سمت چنین خوراک هایی سوق می دهد البته مصرف بیش از اندازه کله پاچه برای چنین افرادی نیز مفید نیست.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.