شفا مگ

علت سقط جنین مکرر چیست

سقط جنین بیش از 3 بار در 12 هفته اول بارداری صورت گیرد سقط مکرر جنین یا سقط خودبخودی جنین گویند.سقط جنین ناخواسته در جنین پسر بیشتر از جنین دختر می باشد.بعضی دلایل مانند اختلالات خود ایمنی زنان و اختلالات کروموزومی باعث ایجاد سقط مکرر جنین می شود.خونریزی و لکه بینی از علائم تشخیص سقط جنین می باشد.در ادامه در مجله شفا به علت سقط مکرر در سه ماهه اول بارداری می پردازیم.

سقط جنین مکرر
  1. سقط مکرر چیست
  2. علائم سقط ناخواسته جنین
  3. دلیل سقط مکرر چیست
  4. بررسی بالینی

سقط مکرر چیست

بر اساس امار انجام شده در دنیا 30 درصد حاملگی ها به سقط منجر می شوند.اگر سقط مکرر بیشتر از 2 بار اتفاق بیوفتد نیاز به بررسی دارد. در بعضی مواقع بدن مادر دچار اختلال خود ایمنی است که نمی تواند جنین را نگه دارد.سقط جنین به معنی به پایان نرسیدن دوره کامل حاملگی و مرگ جنین است.سقط جنین ناخواسته بیشتر از 80 درصد در 12 هفته اول و در جنین پسر بیشتر از جنین دختر می باشد.

اختلالات کروموزومی نیز یکی دیگر از دلایل سقط جنین به طور مکرر می باشد و هر چه سن جنین هنگام سقط بیشتر باشد، احتمال اختلالات خود ایمنی مادر نسبت به اختلالات کروموزومی بیشتر می شود.

سقط ناگهانی ممکن است فرد باردار باشد و بدون اینکه متوجه شود، جنین را سقط می کند و این نوع سقط ها بدون علامت است.هر چه سن مادر بیشتر باشد احتمال سقط افزایش می یابد.هنوز دلیل اصلی این گونه سقط ها مشخص نیست. در بعضی موارد کیسه جنین تشکیل شده و جنین تشکیل نشده است که این مشکل به علت اختلالات کروموزومی اتفاق می افتد.

علائم سقط ناخواسته جنین

در 12 هفته اول بارداری اگر هر یک از علائم زیر را داشتید، دچار سقط ناخواسته جنین شده اید و برای تشخیص آن سریعا اقدام کنید.البته این علائم ممکن است به معنای سقط ناخواسته جنین نباشد.

خونریزی یا لکه بینی

خونریزی یا لکه بینی اولین علامت سقط ناخواسته است.البته لکه بینی شاید به دلیل لانه گزینی جنین باشد. برخی از زنان در اوایل دوران بارداری کمی خونریزی یا لکه بینی مشاهده خواهند کرد.بهتر است هر گونه لکه بینی یا خونریزی را با پزشک خود در میان بگذارید.در بعضی از موارد علت خونریزی و درد در اوایل بارداری نشانه حاملگی خارج از رحم باشد.پس بهتر است سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

درد در ناحیه شکم

درد در شکم معمولا بعد از خونریزی آغاز می شود. این درد به صورت گرفتگی عضلانی ، تیز و ملایم می باشد. ممکن است این درد به شکل کمردرد ضعیف یا افزایش فشار در لگن وجود داشته باشد.

دلیل سقط مکرر چیست

در سقط مکرر می تواند سن بالای مادر، بیماری هایی مانند دیابت ، سل، سرطان و سایر بیماری های مزمن دیگر دخیل باشند.
البته شرایط محیطی ، تغذیه، اختلالات تیروئیدی، مصرف بعضی از داروها، سیگار، الکل، قلیان و کافئین نیز می توانند دلایلی برای سقط جنین محسوب شوند. بر اساس بعضی از تحقیقات می توان گفت که امواج الکترومغناطیسی نیز می تواند دلیل سقط مکرر باشد که این تحقیقات هنوز کامل نشده است.

دلایل های دیگری نیز وجود دارد که باعث می شود جنین سقط شود. سقط جنین می تواند ناشی از ضربه، ترومبوفیلی، فیبروم رحمی، چسبندگی، ناهنجاری های رحمی و کوتاه شدن دهانه رحم باشد.

اختلالات کروموزومی

یکی از شایع ترین دلیل برای سقط مکرر جنین اختلالات کروموزومی است. اختلال کروموزومی زمانی رخ می دهد که تخمک و اسپرم به یکدیگر می رسند ولی یکی از کروموزوم ها معیوب می شود.اگر جنینی با این شرایط شکل گیرد منجر به سقط آن خواهد شد.به طور کلی بدن انسان دارای 23 جفت کروموزوم است که یکی از مادر و دیگری را از پدر می گیرد.

سقط جنین ناشی از ناهنجاری های کروموزومی بیشتر در زنان بالای 35 سال رخ می دهد ، سن پدر نیز ممکن است به طور مشابه نقش داشته باشد. فراوانی سقط جنین در زنان زیر 20 سال حدود 12 تا 15 درصد و در سن 40 سالگی زنان این میزان دو برابر خواهد شد.

اختلالات تیروئید

اختلال تیروئید یا هیپوفیز کم یا بالا باعث ناباروری یا ایجاد سقط مکرر می شود.زمانی که عملکرد تیروئید زن کم باشد ، بدن با تولید هورمون هایی که در واقع می توانند تخم گذاری را سرکوب کنند، آن را جبران کند.همچنین تیروئیدی که هورمون های زیادی تولید می کند می تواند با توانایی استروژن برای انجام کار خود مقابله کند و با ایجاد رحم نامطلوب برای لانه گزینی منجر به خونریزی غیر طبیعی در رحم شود.

دیابت

زنانی که به دیابت مبتلا هستند و اگر کنترل نشود منجر به افزایش میزان سقط جنین و همچنین افزایش خطر ابتلا به نقص مادرزادی می شود.اگر به دیابت متبلا هستید قبل از بارداری برای بررسی سلامت به پزشک خود مراجعه کنید.

اختلالات خود ایمنی

بیماری های خود ایمنی یک موضوع گسترده است،زیرا همچنان در مورد نقش آنها در رخ دادن سقط جنین بحث می شود. برخی اختلالات خود ایمنی نقش مهمی در سقط جنین، به ویژه در سقط جنین مکرر دارند.

اختلالات لخته شدن خون

مانند اختلالات فیزیکی، سقط ناشی از اختلالات لخته شدن خون نیز نادر است، اما با این حال باز هم ممکن است اتفاق بیفتد.

بررسی بالینی برای علت سقط مکرر

بررسی های بالینی برای تشخیص علت سقط می بایست دو سقط خود به خودی ایجاد شده باشد.مخصوصا زمانی که ضربان قلب جنین، قبل از بروز سقط تشخیص داده شده باشد.همچنین زمانی که سن مادر بالاتر از 35 سال باشد و یا به سختی باردار شده باشند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.