شفا مگ

علت و درمان گرفتگی بینی نوزاد

گرفتگی بینی برای کودکان و نوزادان بسیار آزار دهنده است.نوزادان زیاد دچار گرفتگی بینی می شوند.برای باز کردن گرفتگی بینی و تمیز کردن بینی کودک کمی دشوار است.آیا روشی را برای تمیز کردن بینی کودک استفاده می کنید؟برای اینکه بدانید چگونه گرفتی بینی نوزاد را از بین ببرید و بینی کودک خود را تمیز کنید این مقاله را بخوانید.

گرفتگی بینی نوزاد
  1. عطسه کردن زیاد نوزاد
  2. علت گرفتگی بینی
  3. درمان گرفتگی بینی در نوزاد

عطسه کردن زیاد نوزاد

نوزادان زیاد عطسه می کنند زیرا عطسه یکی از راه های طبیعی برای نوزاد است که مسیر بینی اش را تمیز کند.مسیر بینی کودکان کوچک است و ممکن است با گرد و غبار، پرز و یا هر چیزی که در هوا شناور است بگیرد. برای بیرون راندن این موارد از بدن، کودکان زیاد سرفه می کنند. باید این را به خاطر داشته باشید که نوزادان بیشتر از دهان تنفس می کنند و نمی توانند به سادگی بین تنفس از راه دهان و بینی تغییر ایجاد کنند. تنها در صورتی که دیگر نشانه های بیماری را در کودک دیدید باید نگران گرفتگی بینی او شوید.

علت گرفتگی بینی نوزاد

محرک های بینی باعث می شوند که مسیر تنفسی نوزاد و کودک گرفته شود.این محرک ها بیشتر به دلیل فاکتورهای محیطی باعث می شوند در بینی گرفتگی ایجاد شود.محرک های محیطی شامل:

  • دود، دود سیگار، دود حاصل از عودهای خوشبو کننده و غیره
  • گرد و غبار
  • خز حاصل از حیوانات خانگی یا اسباب بازی ها
  • عطرها
  • اسپری های مو
  • لوسیون یا رنگ
  • بخار بنزین
  • اسپری های آئروسل و غیره

درمان گرفتگی بینی در نوزاد

زمانی که بینی نوزادان گرفته است تنفس دشوار می شود و احساس ناراحتی دارند.یک مادر همیشه به دنبال راهی است که کودک خود را از ناراحتی ها دور کند. پزشکان بر این عقیده هستند که شما در واقع بینی کوچک نوزاد خود را با محلول آب نمک یا دیگر موارد، بیشتر تحریک می کنید و باعث آسیب رسیدن به آن می شوید. این کار را باید با احتیاط انجام دهید تا همچنان بتوانید مسیر بینی اش را تمیز کرده و به راحت نفس کشیدنش کمک کنید.

قطره گرفتگی بینی نوزاد

قطره های بینی محلول نمک مطمئنا به از بین رفتن بلغم در بینی نوزاد کمک می کنند. وقتی از این قطره استفاده می کنید باعث جدا شدن مواد درون بینی کودک می شود و نوزاد عطسه خواهد کرد.بنابراین چیزی که باعث گرفتگی بینی شده با فشار هوا از آن خارج می شود. با کمک یک هواکش بینی، قادر خواهید بود چیزهای چسبنده ای که باعث انسداد در بینی نوزاد شده را بیرون بکشید.

برای تمیز کردن مسیر بینی کودک بسیار مهم است که با نرمی این کار را بکنید. بیش از حد فشار آوردن ممکن است به جای کمک باعث بدتر شدن گرفتگی بینی نوزاد شود.پس از تهیه کردن قطره می توانید به شکل زیر برای تمیز کردن بینی نوزادتان عمل کنید:

  • دست هایتان را تمیز بشویید.
  • سر فرزندتان را عقب بدهید یا او را به پشت بخوابانید و یک حولۀ لوله شده را زیر سر او بگذارید.
  • یک قطره از محلول را با قطره چکان در هر سوراخ بینی بریزید تا مخاط را رقیق و شل کند.
  • پس از ریختن قطره، سعی کنید سر او را حدود ۲۰ ثانیه ثابت نگه دارید یا هر دو سوراخ بینی را خیلی آرام ماساژ دهید.
  • این زمان برای نوزادان کوچک تر نباید بیشتر از ۱۰ ثانیه باشد.
  • شما می توانید بگذارید تا مخاط بینی خودبه خود خارج شود.
  • سپس به آرامی اطراف و بیرون سوراخ های بینی او را با یک گوش پاک کن نرم تمیز کنید.
  • مراقب باشید که هرگز و به هیچ وجه گوش پاک کن را داخل سوراخ های بینی نوزاد نکنید.

همچنین هرگز از اسپری های ضداحتقان بینی نیز برای کودک یا فرزندان کوچک تر خود استفاده نکنید. پزشکان آنها را برای کودکان کمتر از شش سال توصیه نمی کنند. اسپری های بینی مؤثر نیست و می تواند تأثیر برگشتی داشته باشد و در درازمدت احتقان کودکتان را بدتر کند.

همچنین از قطرۀ سالین، بیشتر از چهار روز پشت سر هم استفاده نکنید، زیرا این کار هم می تواند به مرور بینی او را خشک و اوضاع را بدتر کند. همچنین تمیز کردن قطره چکان را در هر بار استفاده فراموش نکنید.

دستگاه بخور

داشتن یک دستگاه بخور در خانه بسیار مناسب است.دستگاه بخور باعث می شود خانه همیشه مرطوب باشد و نوزاد بتواند به راحتی نفس بکشد.

بالا نگه داشتن سر نوزاد

شاید لازم باشد سر کودک خود را هنگام خوابیدن کمی بالا نگه دارید. از بالش استفاده نکنید. می توانید از یک کوسن زیر تشک یا زیر سرش استفاده کنید. استفاده از بالش در برخی کودکان باعث بروز سندروم مرگ ناگهانی نوزاد شده است.

گرفتگی بینی برای نوزادان چیزی معمول است و کار زیادی برای پیشگیری از آن نمی توانید انجام دهید. معمولا کودکان خودشان می توانند با این مشکل کنار بیایند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.