شفا مگ

رژیم پنج رنگ چیست و چگونه کار می کند

رژیم لاغری 5 رنگ به عنوان یک پروژه ویژه برای ارتقای سلامتی می باشد. این رژیم در سال 1988 در آمریکا شروع به آزمایش قرار گرفت.این رژیم به سرعت مورد حمایت ملی قرار گرفت و در سال 1991 گسترش جهانی پیدا کرد.این رژیم پنج رنگ اهمیت استفاده متنوع از میوه ها و سبزی ها برای سلامت گوشزد می کند.برای این که بیشترین فواید را از مصرف میوه ها و سبزی ها به دست بیاوریم، باید حداقل در طول هر روز یک وعده مصرفی از هر ۵ گروه رنگی را به برنامه غذایی خودمان اضافه کنیم.

رژیم پنج رنگ چیست و چگونه کار می کند
  1. رژیم پنج رنگ چیست؟
  2. اهمیت رژیم 5 رنگ
  3. اجزای رژیم غذایی 5 رنگ
  4. فواید رژیم غذایی 5 رنگ

رژیم پنج رنگ چیست؟

در سال ۱۹۸۸ National Cancer Institute در آمریکا، پروژه آزمایشی ویژه ای را با نام «۵ وعده در روز برای سلامت بهتر» طراحی کرد تا میزان استفاده از میوه ها و سبزی ها را در میان مردم افزایش بدهد. این برنامه آزمایشی سریعا مورد حمایت ملی قرار گرفت و در سال ۱۹۹۱ نیز گسترش بیشتری پیدا کرد. در دهه ۹۰ میلادی، شعار «۵ وعده در روز» از طریق رسانه ها، سوپرمارکت ها و تمامی امکانات دیگر به گوش مردم رسانده شد و نقش موثری در راستای ارتقای سلامت عمومی و آگاهی تغذیه ای آنان ایفا کرد.

در سال ۲۰۰۱ نیز این پروژه بیشتر از قبل گسترش یافت و مراکز نظارتی مهمی مانند مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها آمریکا (CDC) نیز به آن پیوستند. در سال ۲۰۰۲، کمپین Color Way با محوریت همین رژیم غذایی پنج رنگ راه اندازی شد تا اهمیت استفاده متنوع از میوه ها و سبزی های مختلف را به مردم جهان گوشزد کند.

برای این که بیشترین فواید را از مصرف میوه ها و سبزی ها به دست بیاوریم، باید حداقل در طول هر روز یک وعده مصرفی از هر ۵ گروه رنگی را به برنامه غذایی خودمان اضافه کنیم. این ۵ گروه رنگی عبارت اند از آبی/بنفش، سبز، سفید، زرد/نارنجی و قرمز. کمپین Color Way یا همان رژیم غذایی پنج رنگ با محوریت استفاده از این مواد غذایی و ارتقای سلامت انسان ها راه اندازی شده است.

اهمیت رژیم 5 رنگ

آمارها نشان می دهند که بخش قابل توجهی از مردم جهان در حال حاضر به اضافه وزن یا چاقی مبتلا هستند. این میزان در میان مردم آمریکا به بالای ۵۰ درصد از کل جمعیت شان رسیده است. به علاوه، تعداد کودکان مبتلا به اضافه وزن نیز شدیدا رو به افزایش است.

اضافه وزن و چاقی، دو عامل مهمی هستند که می توانند به بیماری های قلبی، سرطان ها، بیماری دیابت نوع ۲، سکته مغزی، آرتریت، بیماری های قلبی-عروقی و اختلال های روان شناختی منجر شوند. در نتیجه انتخاب مواد غذایی سالم تر می تواند به کاهش خطر ابتلا به این بیماری ها و مشکلات کمک کند.

اجزای رژیم غذایی 5 رنگ

رژیم غذایی پنج رنگ فقط به خوردن ۵ وعده مصرفی از میوه ها و سبزی ها در طول روز محدود نمی شود، بلکه وجود هر ۵ رنگ در این رژیم غذایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مواد غذایی با رنگ آبی و بنفش

رنگ آبی/بنفش شامل بلوبری، انگور بنفش، آلو، کشمش و بادمجان. این میوه ها و سبزی ها حاوی فلاونوئیدها، فیتوکمیکال ها و آنتی اکسیدان هایی مانند آنتوسیانین ها، ویتامین C، اسید فولیک و پلی فنول ها هستند.

مواد غذایی با رنگ سفید

رنگ سفید شامل سیر، پیاز، گل کلم، سیب زمینی، موز و گلابی است.

مواد غذایی با رنگ قرمز

رنگ قرمز شامل این موارد می شود: گوجه فرنگی، هندوانه، گریپ فروت، تمشک، سیب قرمز و لوبیا قرمز. این محصولات حاوی آنتی اکسیدان های مهمی مانند لیکوپن و آنتوسیانین ها هستند.

مواد غذایی با رنگ سبز

رنگ سبز شامل این موارد است: اسفناج، سبزی های برگ دار و کیوی. این محصولات میزان بالایی از فیتوکمیکال ها هستند و ویتامین های ضروری، مواد معدنی و فیبر زیادی هم به بدن می رسانند.

مواد غذایی با رنگ نارنجی و زرد

رنگ نارنجی/زرد شامل چنین مواردی می شود: هویج، سیب زمینی شیرین، کدو، طالبی، هلو، پرتقال و آناناس. این میوه ها و سبزی ها حاوی بتاکاروتن، ویتامین C، ویتامین E، فولات و بیوفلاونوئیدها هستند.

فواید رژیم غذایی 5 رنگ

مصرف میوه و سبزی به طور منظم می تواند به بدن در مقابله با سرطان ها، کنترل فشار خون بالا، تثبیت حافظه، مقابله با روندهای پیری، کنترل وزن و داشتن دندان ها و استخوان های سالم کمک کند. کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲، بیماری های قلبی-عروقی و بیماری های ریوی و تنفسی از دیگر فواید مصرف منظم میوه و سبزی است.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.