شفا مگ

سرطان روده بزرگ

روده بزرگ یکی از بخش های دستگاه گوارش بدن است.نام دیگر روده بزرگ کولون می باشد.سرطان روده بزرگ یا سرطان کولون نوعی سرطان است که در روده سلول های سرطانی در درون بافت روده شروع به تکثیر می کنند.سرطان روده بزرگ اغلب به صورت چند پولیپ خوش خیم در روی سطح داخلی شروع می شود.سرطان روده بزرگ دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان و مردان است.در ادامه با علائم، علت، تشخیص سرطان روده بزرگ می پردازیم.

سرطان روده بزرگ
  1. علائم سرطان روده بزرگ
  2. علت سرطان روده بزرگ
  3. مراحل سرطان روده بزرگ
  4. تشخیص سرطان روده بزرگ
  5. پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  6. درمان سرطان روده بزرگ

علائم سرطان روده بزرگ

بسیاری از افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ در اوایل بیماری هیچ یک از این علائم را تجربه نمی کنند.این علائم ممکن است به دلیل شرایط مختلفی رخ دهد.اما این علائم اگر به مدت 4 هفته یا بیشتر ادامه داشته باشد میبایست به پزشک مراجعه کنید.

  • تغییر عادات روده
  • اسهال یا یبوست
  • احساس خالی نشدن روده
  • خون در مدفوع که مدفوع سیاه رنگ می شود
  • خون قرمز روشن
  • درد و نفخ شکم
  • احساس پر بودن شکم
  • خستگی و یا ضعف
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • توده ای از شکم که توسط پزشک احساس می شود
  • کمبود آهن در مردان یا زنان بعد از یائسگی

علت سرطان روده بزرگ

یکی از علت های سرطان روده ،ابتلا به پولیپ که برجستگی مخاطی در دستگاه گوارش است.80 درصد از سرطان های روده به دلیل ایجاد پولیپ می باشد.البته نیمی از این پولیپ ها به سرطان روده تبدیل نمی شوند.ابتلا به سرطان به غیر از پولیپ می تواند به دلایل ناشناخته نیز به وجود بیاید و سلول ها بدون علت مشخص، شروع به تکثیر کنند.

یکی دیگر از دلایلی که می تواند در سرطان روده بزرگ نقش داشته باشد، ابتلا به برخی از بیماری هاست به طوری که برخی از افراد مبتلا به بیماری های التهابی روده مثل کرون و کولیت اولسروز، ممکن است به سرطان روده بزرگ مبتلا شوند. گاهی سرطان مستقیما روی سطح سلول های روده بزرگ ایجاد می شود و دلیل به وجود آمدن آن وابسته به عامل دیگری نیست. ژنتیک هم می تواند تا حدود کمی در ابتلا به این نوع سرطان نقش داشته باشد.

عوامل پر خطر

  • سن بالا
  • رژیم غذایی پرتئین های حیوانی، چربی های اشباع و کالری
  • مصرف زیاد الکل
  • سرطان رحم یا تخمدان
  • سابقه خانوادگی
  • اضافه وزن و چاقی
  • سیگار
  • عدم فعالیت بدنی

مراحل سرطان روده بزرگ

تعیین مراحل سرطان و میزان گسترش آن به انتخاب مناسب روش درمان بسیار کمک می کند.سرطان روده بزرگ در 4 مرحله می باشد که عبارتند از:

  • مرحله 0 : مرحله صفر اولین مرحله است،هنگامی که سرطان هنوز در مخاط یا لایه داخلی روده بزرگ به نام کارسینوما می باشد.
  • مرحله 1: سرطان از طریق لایه داخلی روده بزرگ رشد کردهاما هنوز به دیواره روده گسترش نیافته است.
  • مرحله 2: سرطان در دیواره بزرگ روده رشد کرده است اما هنوز به غدد لنفاوی مجاور نرسیده است.
  • مرحله 3: سرطان به عدد لنفاوی مجاور حمله کرده ، اما هنوز بر سایر قسمتهای بدن تاثیر نگذاشته است.
  • مرحله 4: سرطان به سایر قسمت های بدن از جمله اندام های دیگر مانند کبد، حفره شکمی،ریه و تخمدان ها را پوشانده است، گسترش یافته است.
  • بازگشت سرطان:سرطان پس از درمان دوباره برگشته است.

تشخیص سرطان روده بزرگ

غربالگری می تواند پولیپ ها را قبل از ابتلا به سرطان تشخیص دهد.پیشرفت سرطان روده بسیار کند است و به تدریج پولیپ ها بدخیم می شود. از ایجاد پولیپ تا تبدیل شدن به یک پولیپ بدخیم 10 سال طول می کشد و برداشتن آن 90 درصد سرطان را به تأخیر می اندازد. در زیر متداول ترین روش های غربالگری و تشخیص سرطان روده بزرگ می باشد.

آزمایش مدفوع

در این آزمایش یک نمونه از مدفوع بیمار برای بررسی حضور خون گرفته می شود.البته این آزمایش زیاد دقیق نمی باشد زیرا همه سرطان ها باعث ایجاد خون در مدفوع نمی شوند.همچنین ممکن است خون به دلیل سایر بیماری ها مانند بواسیر باشد.

آزمایش خون

وجود برخی از انواع خاص  پروتئین ها در خون بیمار، علامت تومور است.

پروکتوسکوپی

در این روش از طریق دستگاه های خاصی به صورت مستقیم داخل راست روده و قسمت های تحتانی روده بزرگ مورد مشاهده قرار می گیرد. از طریق این روش نیمی از سرطان ها، قابل تشخیص هستند. در این روش ممکن است بیمار احساس فشار کند، اما دردی را احساس نخواهد کرد.

کولونوسکوپی

از طریق این روش نیز با ابزارهای خاصی، مشاهده کلی روده بزرگ و راست روده ممکن می شود. در این حالت نیز فرد دردی را احساس نخواهد کرد.

بیوپسی

در صورت وجود هر گونه توده در طول این قسمت ها نیاز است که بخشی از توده برداشته شود تا در زیر میکروسکوپ از نظر وجود بافت یا سلول های سرطانی مورد بررسی قرار گیرد.

پیشگیری از سرطان روده بزرگ

بعضی از شیوه های زندگی ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهند.در ادامه با این شیوه های زندگی آشنا شوید.

غربالگری منظم:افرادی که قبلا مبتلا به سرطان روده بزرگ شده اند، مخصوصا افراد بالای 50 سال می بایست غربالگری منظمی انجام دهند.همچنین افرادی که سابقه خانوادگی این نوع سرطان را دارند غربالگری لازم است.

تغذیه مناسب:رژیم غذایی با مقدار زیاد فیبر ، میوه ، سبزیجات و کربوهیدرات های با کیفیت و حداقل گوشت قرمز را مصرف کنید.از چربی های اشباع پرهیز کنید و جایگزین آن چربی های سالم مانند آووکادو، روغن زیتون، روغن ماهی مصرف کنید.

ورزش:بر اساس تحقیقات انجام شده ، ثابت شده است که ورزش منظم تاثیر زیادی در کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در افراد است.

کنترل وزن بدن :اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها از جمله سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.

مصرف قهوه: محققان به این نتیجه رسیده اند که نوشیدن قهوه، حتی قهوه بدون کافئین ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

درمان سرطان روده بزرگ

درمان سرطان روده بزرگ به عوامل مختلفی از جمله اندازه ، محل و مرحله سرطان بستگی دارد.روش های درمانی شامل شیمی درمانی رادیو تراپی و جراحی است.

جراحی

جراحی شایع ترین درمان سرطان روده بزرگ است. تومورهای بدخیم مبتلا و هر غده لنفاوی مجاور آن برداشته می شود تا خطر شیوع سرطان را کاهش دهد.
روده معمولا به هم دوخته می شود، اما گاهی اوقات روده به طور کامل برداشته شده و یک کیسه کولوستومی برای زهکشی متصل می شود. کیسه کولوستومی مدفوع را جمع می کند.البته این مورد معمولا یک اقدام موقت است اما در صورت عدم امکان پیوستن به انتهای روده ممکن است دائمی باشد.اگر سرطان سریع تشخیص داده شود، ممکن است عمل جراحی ان را با موفقیت از بین ببرد.

شیمی درمانی

شیمی درمانی شامل استفاده از دارو یا مواد شیمیایی برای ازبین بردن سلول های سرطانی است.شیمی درمانی یک درمان برای سرطان روده بزرگ می باشد.این روش قبل از عمل جراحی ممکن است به کوچک شدن تومور کمک زیادی کند.

پرتو درمانی

پرتو درمانی از پرتوهای پر انرژی برای از بین بردن سلول های سرطانی و جلوگیری از تکثیر آنها استفاده می شود.این مورد بیشتر برای درمان سرطان رکتال استفاده می شود. این مورد برای کوچک کردن تومور قبل از عمل مورد استفاده قرار می گیرد. پرتودرمانی و شیمی درمانی ممکن است بعد از عمل انجام شوند تا احتمال عود سرطان را کاهش دهد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.