شفا مگ

آمپول سفازولین داروی عفونت باکتریایی

آمپول سفازولین آنتی بیوتیک تجویزی برای درمان عفونت گوش، سینوزیت، عفونت ادراری، عفونت مفصل، عفونت واژن، عفونت رحم و سایر عفونت های باکتریایی می باشد.

آمپول سفازولین

سفازولین (Cefazolin)  آنتی بیوتیک با درمان بسیاری از عفونت های باکتریایی می باشد که در دسته داروهای آنتی بیوتیک سفالوسپورین ها قرار دارد. این دارو همچنین جهت پیشگیری از عفونت های قبل و بعد جراحی نیز تجویز می شود.

آمپول سفازولین برای کرونا، سرماخوردگی و آنفولانزا اثری ندارد و آنها را درمان نمی کند. این دارو فقط برای درمان عفونت های باکتریایی تجویز می شود.

آمپول سفازولین فرم های مختلفی دارد که شامل پودر 50 میلی گرم، 500 میلی گرم، 1 گرم می باشد که با توجه به شرایط بیمار و شدت بیماری، پزشک فرم مشخصی را تجویز می کند. توجه داشته باشید که پزشک با توجه به شرایط شما این دارو را تجویز می کند و هرگز مقدار آن را کم یا زیاد نکنید.همچنین مصرف به موقع آنتی بیوتیک ها بسیار در روند بهبود تاثیر زیادی می گذارد و برای اینکه به خاطر بسپارید، هر روز در یک زمان مشخص از این دارو استفاده کنید. این دارو توسط پزشک یا پرسنل درمانی تجویز می شود.

سفازولین به علت اینکه به خوبی در دستگاه گوارش جذب نمی شود می بایست به شکل تزریقی تجویز شود و نیمه عمر آن حدود 1 تا 2 ساعت می باشد.

تزریق آمپول سفازولین به صورت عضلانی یا وریدی ( داخل ورید) تزریق می شود و به شکل پودر می باشد که با مایع مخلوط می شود. طول دوره درمان به نوع عفونت و نحوه واکنش بدن شما به دارو بستگی دارد.

درد آمپول سفازولین در تزریق عضلانی به نسبت سایر سفالوسپورین ها کمتر است و این تزریق به صورت عمیق و در عضلات بزرگ انجام می شود.

آمپول سفازولین برای چیست، نحوه مصرف آمپول سفازولین، آمپول سفازولین چه عوارضی دارد، آمپول سفازولین با چه داروهایی تداخل دارد، هشدار های مهم قبل از مصرف سفازولین، از مواردی است که در ادامه به آن می پردازیم.

آمپول سفازولین برای چیست؟

آمپول سفازولین یک آنتی بیوتیک برای درمان عفونت های ناشی از باکتری های  گرم مثبت و گرم منفی حساس به دارو مانند از جمله پوست، استخوان، مفصل، دستگاه تناسلی، خون، دریچه قلب، دستگاه تنفسی، مجاری صفراوی و مجاری ادراری استفاده می شود. همچنین تزریق آمپول سفازولین قبل و گاهی پس از جراحی نیز استفاده می شود تا از ابتلا بیمار به عفونت جلوگیری شود.

آمپول سفازولین برای سرماخوردگی، آنفولانزا یا سایر عفونت های ویروسی کاربردی ندارد و موثر نمی باشد. مصرف آنتی بیوتیک در صورت عدم نیاز خطر ابتلا به عفونت را که در برابر درمان آنتی بیوتیکی مقاومت می کند را افزایش می دهد.

سفازولین همچنین برای برخی از بیماران آلرژیک به پنی سیلین نیز تجویز می شود. این دارو ممکن است برای موارد دیگر نیز تجویز شود که با توجه به تشخیص پزشک تجویز می شود.

هشدارهای مهم قبل از استفاده

ممکن است در گذشته به آمپول سفازولین یا داروهای دسته سفالوسپورین ها یا پنی سیلین ها حساسیت داشته اید. در صورت حساسیت نباید از این دارو استفاده کنید و حتما به پزشک خود بگویید تا بتواند داروی دیگری را تجویز کند.

اگر سابقه بیماری کلیوی، کبدی، معده یا روده مانند کولیت دارید حتما با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. ممکن است نیاز باشد داروی دیگری تجویز شود.

اگر می خواهید از واکسن های باکتریایی زنده استفاده کنید این نکته را توجه کنید که سفازولین ممکن است باعث شود این واکسن ها به خوبی کار نکنند. در زمان استفاده از این دارو هیچگونه واکسیناسیون انجام ندهید مگر اینکه پزشک به شما گفته باشد.


آمپول سفازولین چه عوارض جانبی دارد

عوارض جانبی آمپول سفازولین ممکن است در برخی افراد رخ دهد، زیرا نحوه پاسخگویی هر فرد به دارو متفاوت است. برخی عوارض جانبی این دارو شایعتر است و برخی نادر و ممکن است اصلا رخ ندهد. توجه داشته باشید که پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است و به خوبی می داند که سود این دارو بیشتر از عوارض جانبی آن برای شما می باشد.

عوارض جانبی شایع آمپول سفازولین تورم، قرمزی، درد یا درد در محل تزریق می باشد و به ندرت در برخی افراد باعث از دست دادن اشتها، حالت تهوع، استفراغ، اسهال یا سردرد می شود. این عوارض پس از چند ساعت تا چند روز از بین می رود، اما اگر تداوم داشت و یا بدتر شد می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

اگر دچار عارضه جانبی جدی سفازولین شدید می بایست سریعا به پزشک خود مراجعه کنید. این عوارض جانبی نادر، اما جدی شامل: ادرار تیره، کبودی، خونریزی، ضربان قلب نامنظم، تشنج، ضعف غیر معمول، زردی چشم و پوست، تغییرات ذهنی و خلقی.

ممکن است در زمان درمان با سفازولین دچار اسهال بشوید، در صورت تداوم اسهال می بایست با پزشک خود تماس بگیرید. در صورت داشتن اسهال از داروهای ضد اسهال استفاده نکنید زیرا می تواند شرایط شما را بدتر کند.

استفاده از این دارو برای دوره های طولانی مدت یا مکرر می تواند باعث برفک دهانی یا عفونت قارچی واژن شود که اگر لکه های سفید در دهان، تغییرات در ترشحات واژن مشاهده کردید با پزشک خود تماس بگیرید.

این دارو به ندرت باعث ایجاد واکنش آلرژیک در برخی افراد می شود که در صورت مشاهده علائم آلرژیک جدی مانند بثورات پوستی، خارش، تورم، سرگیجه شدید، مشکل تنفس سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

 

تداخل دارویی سفازولین

مصرف همزمان پروبنسید با این دارو ممکن است موجب افزایش غلظت و طولانی شدن وجود دارو در سرم شود. مصرف همزمان این دارو با داروهایی که باعث مسمومیت کلیوی می شوند (وانکومایسین، کلیستین، پلی میکسین B و آم ینوگلیکوزیدها)، مصرف همزمان با داروهایی که اثر باکتریوستاتیک دارند (تتراسیکلینها، اریترومایسین یا کلرامفنیکل) ممکن است از فعالیت باکتری کش این دارو جلوگیری کند. از استفاده همزمان خودداری شود.

مصرف سفازولین در دوران بارداری

سفازولین در گروه B بارداری قرار دارد و به این معنی است که این دارو در سه ماهه اول بارداری نباید مصرف شود و در دوره های بعد بارداری حتما باید توسط پزشک مختصص تجویز شود و در غیر این صورت به جنین آسیب جدی می رسانید. اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف سفازولین در شیردهی

سفازولین به شیر مادر وارد می شود و ممکن است به کودک در شیرده آسیب برساند، اگر در حال شیردهی به نوزاد خود هستید، قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید تا بتواند بهترین تجویز را انجام دهد. شاید نیاز باشد شیردهی را تا پایان درمان قطع کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.