شفا مگ

اطلاعات دارویی کپسول فلورازپام

فلورازپام به شکل کپسول 15 میلی گرم داروی آرامبخش از گروه داروهای بنزودیازپین ها است که در موارد درمان کوتاه مدت بی خوابی و مشکلات خواب مصرف می شود.

کپسول فلورازپام

فورازپام یک داروی آرامبخش از گروه داروهای بنزودیازپین ها می باشد که جهت درمان کوتاه مدت بی خوابی استفاده می شود.از این دارو برای مشکلات خواب مورد استفاده قرار می گیرد.

فلورازپام در فرم کپسول 15 میلی گرم در داروخانه ها در دسترس می باشد و نیمه عمر آن 2.5 ساعت می باشد.

عوارض ترک فلورازپام: مصرف فلورازپام به مدت طولانی اعتیاد آور است. این دارو برای درمان کوتاه مدت استفاده میشود. قطع کردن فلورازپام شامل علائم ترک مصرف دارو میباشد.

فلورازپام در گروه X بارداری قرار دارد و مصرف آن در این دوران مجاز نمی باشد، همچنین این دارو به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است به شیرخوار آسیب برساند.

  1. فلورازپام چیست
  2. منع مصرف
  3. نحوه مصرف
  4. مقدار مصرف
  5. عوارض مصرف
  6. مصرف در بارداری
  7. تداخل دارویی

فلورازپام چیست

فلورازپام در فرم کپسول 15 میلی گرم در دسترس می باشد و در گروه داروهای بنزودیازپین قرار دارد.فلورازپام به عنوان یک داروی آرامبخش تجویز می شود و برای درمان کوتاه مدت بی خوابی و مشکلات خواب استفاده میشود. کپسول فلورازپام در گروه x بارداری قرار دارد و نباید در دوران بارداری مصرف شود.

کپسول فلورازپام سبب تضعیف سیستم عصبی مرکزی و ساب کورتیکال می شود. فلورازپام گیرنده های گابا را در سیستم ARAS تحریک می کند.فلورازپام به سرعت از طریق مسیر گوارشی جذب می شود و عمدتا از طریق ادرار دفع می گردد. فلورازپام نیمه عمر حدود 2.5 ساعته دارد.

منع مصرف فلورازپام

درصورتی که به داروهای بنزودیازپین ها حساسیت دارید از فلورازپام استفاده نکنید.اگر سابقه بیماری روانی یا افسردگی و سابقه اعتیاد به مواد مخدر دارید این دارو برای شما پر خطر میباشد. قبل تجویز این دارو حتما به پزشک خود درباره سوابق خود بگویید.

فلورازپام ممکن است باعث ایجاد مشکلات تنفسی ، مشکلات تغذیه و کاهش دمای بدن در نوزاد شود. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید از این دارو نباید استفاده کنید.مشخص نیست که فلورازپام به شیر مادر منتقل میشود یا اینکه به کودک آسیب برساند یا خیر. در صورت شیردهی به کودک حتما به پزشک خود مشورت کنید.

نحوه مصرف فلورازپام

فلورازپام را کمتر یا بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید.فلورازپام را در ساعات بیداری روز مصرف نکنید. بهترین زمان مصرف این دارو قبل از خواب شبانه میباشد.این دارو را زمانی مصرف کنید که حداقل 7 تا 8 ساعت خواب کامل شبانه را داشته باشید.اگر مشکل بی خوابی با مصرف فلورازپام در 7 تا 10 شب متوالی بهبودی حاصل نشد با پزشک خود تماس بگیرید. بی خوابی میتواند نشانه های افسردگی یا بیماری روانی باشد.

اگر فلورازپام را به مدت طولانی مصرف میکنید ، در صورتی که یکباره مصرف فلورازپام را قطع کنید ممکن است علائم ناخوشایند ترک مصرف را داشته باشید. حتما برای قطع مصرف باید با پزشک خود مشورت کنید، شاید پزشک شما قطع این دارو را کم کم قطع کند.

کپسول فلورازپام را در دمانی اتاق و به دور از رطوبت و گرما و نور نگهداری کنید.

اگر بیش از حد فلورازپام را مصرف کنید باعث علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل خواب آلودگی ، سردرگمی ، تنفس ضعیف ، افتادگی یا بیهوشی میباشد.

مقدار مصرف فلورازپام

دوز معمول برای درمان بی خوابی برای خانم ها یک بار در روز به مقدار 15 میلی گرم و برای آقایان یک بار در روز به مقدار 15 یا 30 میلی گرم یک بار در روز میباشد. این دوز ها را در زمان خواب مصرف کنید.

عوارض مصرف فلورازپام

عوارض فلورازپام میتوان به سردرگمی ، مشکلات تفکر ، احساس عصبی یا اضطراب ، رفتار غیر معمول ، بدتر شدن افسردگی ، توهم اشاره کرد. در بعضی موارد ، بعضی افراد با مصرف فلورازپام فعالیت هایی مانند رانندگی ، غذا خوردن را انجام داده ولی هیچ خاطره ای از این فعالیت ها را به یاد نداشته اند. این افراد میبایست سریعا مصرف فلورازپام را قطع کرده و با پزشک خود مشورت کنند.

از عوارض شایع فلورازپام سرگیجه ، خواب الودگی در روز ، مشکلات حافظه ، عدم تعادل در ایستادن و راه رفتن میباشد.همچنین سوزش سر دل ، ناراحتی معده ، تهوع ، استفراغ ، اسهال ، یبوست ، درد معده و روده ، عصبی بودن ، پر حرفی ، دلهره ، تچش قلب ، درد قفسه سینه ، بدن درد از عوارض دیگر فلورازپام میباشد.

آیا فلورازپام اعتیاد آور است؟

مصرف فلورازپام به مدت طولانی اعتیاد آور است. این دارو برای درمان کوتاه مدت استفاده میشود. قطع کردن فلورازپام شامل علائم ترک مصرف دارو میباشد.

در صورت درمان طولانی مدت با فلورازپام ، نباید این دارو را ناگهانی قطع کرد و باید با یک برنامه کاهش تدریجی دوز این دارو قطع گردد.

مصرف فلورازپام در بارداری

فلورازپام را در دوران بارداری نباید مصرف کرد. مصرف این دارو در دوران بارداری به جنین اسیب میرساند.فلورازپام در گروه X بارداری قرار دارد.

تداخل دارویی فلورازپام

مصرف فلورازپام با داروهایی که باعث خواب آلودگی شده یا تنفس را کند میکند میتواند عوارض خطرناکی داشته و حتی باعث مرگ شود.

اگر از قرص های خواب ، داروهای ضد درد ، داروهای ضد سرفه و داروهای شل کننده عضلات استفاده میکنید قبل از تجویز فلورازپام ، حتما این داروها را به پزشک خود بگویید تا بتواند بهترین تجویز را برای شما داشته باشد.

داروهای زیر نمونه ای از داروهایی که با کپسول فلورازپام تداخل دارویی دارند عبارتند از :

اپرپیتانت , ایتراکونازول , بوسنتان , بوسپیرون , زولپیدم , نروکسین , نوراگل , سدامین , یوهمبین , پروکائین , ترانکی وال , عصاره سنبل الطیب , فنتانیل , والیرست , ساکویی ناویر ، ساکیناویر , تاپنتادول , متیل دوپا , کتوکونازول , کلوزاپین

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.