شفا مگ

چگونه از درد دندان خلاص شویم

برای خلاص شدن سریع از درد دندان روش های طبیعی و خانگی زیادی وجود دارد که می تواند قبل از رفتن به دندانپزشکی دندان خود را آرام کنید و درد را کاهش دهید.

چگونه از درد دندان خلاص شویم

دندان درد های شدید و اتفاقی یکی از بدترین دردهای ممکن است که تحمل کردن آن بسیار مشکل است.بهترین راه برای این مشکل مراجعه به دندانپزشک است.اما راه هایی وجود دارد که تا زمان مراجعه به پزشک بتوانید درد را موقت کاهش دهید.در ادامه با این روش ها آشنا شوید.

دندان درد ممکن است با توجه به علت درد خفیف یا بسیار شدید باشد و باعث مختل شدن زندگی روزمره شما شود. برخی دردهای دندان نیاز به اقدامات فوری پزشکی دارد و بهتر است هر چه سریعتر به دندان پزشک مراجعه کنید. اما اگر در زمانی قرار دارید که دسترسی شما به دندانپزشک مقدور نیست ، می توانید با برخی درمان های طبیعی و خانگی اقدام به تسکین درد دندان خود کنید و سپس به دندان پزشک مراجعه کنید.

توجه داشته باشید که درمان های خانگی دندان درد فقط راه حل های موقتی است و فقط علائم دندان درد را کاهش می دهد و مشکل اصلی دندان را برطرف نمی کند.

علت های دندان درد

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان شایع ترین دلیل دندان درد شدید است. این عارضه به دلیل تجمع پلاک های دندانی که اسید تولید کرده و لایه خارجی سطح دندان را از بین می برند ایجاد شده و باعث آسیب دیدگی پالپ دندان می شود.

ترک خوردگی دندان

در صورتی که دندان ترک خورده یا دندان شکسته شده تحت درمان قرار نگیرد باعث آسیب دیدگی پالپ دندان می شود. در این صورت دندانپزشک چاره ای جز کشیدن دندان نخواهد داشت. در اورژانس با پزشک در مورد انتخاب مناسب ترین روش درمانی صحبت کنید.

تحلیل لثه

بیماری های لثه به دلیل رشد باکتری ها، تجمع پلاک و التهاب به وجود می آیند. این بیماری ها کاملاً قابل درمان هستند البته درمان آنها دردناک و ناراحت کننده است. به هر حال، اگر شما زیاد مسواک بزنید ممکن است لثه های شما عقب رفته و باعث دندان درد شود.

آبسه دندان

آبسه لثه به دلیل عفونت های باکتریایی ایجاد شده و باعث تجمع چرک بین لثه و دندان می شود. این بیماری باعث تورم لثه، ورم صورت، درد شدید دندان و بالا رفتن دمای بدن می شود.

دندان عقل

دندان عقل ممکن است از داخل لثه رشد کند. افرادی که دندان عقل آنها رشد می کند ممکن است دچار تورم، دندان درد شدید و عفونت شوند. اولین اقدامات درمانی شامل شستشوی ناحیه آسیب دیده به وسیله مواد ضدعفونی کننده است و در صورتی که درد چند ماه ادامه یابد باید دندان عقل کشیده شود.

دندان قروچه

بسیاری از بزرگسالان در هنگام خواب، دندان های خود را روی هم می فشارند که این کار باعث درد در فک و دندان های بالایی آنها می شود. دندان قروچه ممکن است بر مینای دندان نیز تأثیر گذاشته و باعث شکستگی و پوسیدگی دندان شود. دندانپزشک برای حفاظت از دندان ها در هنگام خواب استفاده از نایت گارد را توصیه می کند.

درمان های طبیعی برای خلاص شدن درد دندان

درمان دندان درد با میخک

روغن میخک را روی دندان ها و یا لثه های خود بمالید. میخک نه تنها می تواند درد را آرام کند بلکه خاصیت ضدعفونی کنندگی هم دارد و از انتشار عفونت دندان جلوگیری می کند.

درمان دندان درد با سیر

سیر بجوید. سیر سبب قطع شدن درد دندان می شود و علاوه بر آن باکتری ها را از بین می برد. می توانید سیر له شده را با مقداری نمک و کره بادام زمینی مخلوط کنید و آن را روی دندان ها فشار دهید. این مخلوط را حداقل ۳۰دقیقه روی دندان های خود قرار دهید.

دهانشویه ی خانگی با آویشن

آویشن یک آنتی اکسیدان قوی است و خواص آنتی باکتریال قوی دارد. برای کاهش درد دندان، می توانید چند قطره روغن آویشن را با آب مخلوط کنید و با آن دهانشویه ی خانگی بسازید. همچنین می توانید چند قطره از این روغن را روی گلوله ای پنبه ای بریزید و روی محل دردناک قرار دهید.

درمان دندان درد با عصاره وانیل

چند قطره عصاره وانیل را روی قسمت های دردناک دندان بچکانید. اگرچه وانیل عفونت دندان را از بین نمی برد ولی این فرصت را به شما می دهد تا درد ناگهانی دندانتان را کنترل کنید.

درمان دندان درد با سانس نعنا

۳۰ قطره اسانس نعناع را با یک چهارم لیوان آب مخلوط کرده و از آن به عنوان دهانشویه استفاده کنید. ۳ بار در روز و هردفعه حداقل ۳۰ثانیه دهانتان را با آن بشویید. نعناع خاصیت ضد تورم و ضدعفونی کنندگی دارد و برای تسکین درد بسیار مناسب است.

درمان دندان درد با لیمو ترش

اگر دندان درد شما به علت عفونت باشد، می توانید از لیمو ترش استفاده کنید. لیمو ترش حاوی ویتامین سی است و به کنترل عفونت دندان کمک می کند. مقداری آب لیمو ترش تازه را روی یک پنبه بریزید و آن را روی دندان خود قرار دهید. این کار باعث آرام کردن دندان شما می شود.

درمان دندان درد با آب نمک

در برخی موارد که دندان خراب است ممکن است گیر کردن ماده غذایی بین دندان سبب درد گرفتن دندان باشد، برای این منظور می توانید از اب نمک استفاده کنید. بعد از خوردن غذا بین دندان های خود را با نخ دندان پاک کنید و سپس با آب نمک دهان خود را شستشو دهید.

پیاز برای رفع سریع دندان درد

پیاز خاصیت ضد التهابی دارد و می تواند به تسکین درد کمک کنید. برای استفاده از این خواص مقداری پیاز خرد شده را روی دندان خود بگذارید و منتظر بمانید تا درد تسکین پیدا کند.سپس قطعه دیگری از پیاز خرد شده را روی دندان خود بگذارید و قطعه قبلی را دور بیندازید. پیاز یک آنتی بیوتیک طبیعی محسوب می شود.

درمان دندان درد با زنجبیل

زنجبیل گیاهی است که مانند آسپرین عمل می کند و یک مسکن فعال محسوب می شود. اگر پودر زنجفیل را با آب مخلوط کنید برای تسکین درد دندان بسیار مؤثر است. پنبه ای را به این خمیر آغشته کنید، آن را فشار دهید تا آب اضافی خارج شود و سپس آن را روی دندان دردناک و نه لثه بگذارید. عملکرد آن به این نحو است که زنجفیل، پوست آن قسمت را تحریک کرده و خون را به سمت پوست می کشاند و التهاب را کم می کند.

درمان دندان درد با کنجد

بیشتر از ۱۶۰۰سال است که کنجد برای تسکین درد دندان در چین کاربرد دارد. کنجد حاوی ترکیباتی است که درد را بهبود می بخشد. خواص کنجد شبیه آسپرین است و مانند مسکن عمل می کند. این دانه ها برای تسکین درد دندان بسیار مؤثر هستند.

تهیه مرهم آن بسیار ساده است و نیاز به مواد زیادی ندارد. ظرف آبی را روی حرارت بگذارید تا جوش بیاید و سپس دانه های کنجد را در آن بریزید. برای هر مقدار کنجد ۲برابر آب لازم هست. برای اینکه ترکیب تأثیر بهتری داشته باشد، باید منتظر شد تا نیمی از آب تبخیر شود. سپس یک پنبه را به مرهم آغشته کرده و روی دندان خود قرار دهید.

درمان های خانگی برای دندان درد

اگر درد دندان شما خیلی شدید نیست یا منتظر رسیدن زمان ویزیت هستید، می توانید با استفاده از روش های زیر درد دندان خود را کاهش دهید.

کمپرس یخ

به صورت کلی، دو روش برای کاهش یا قطع درد دندان وجود دارد. روش اول کاهش التهاب و روش دوم قطع ارتباط بین محل آسیب و مغز است. برای کاهش التهاب می توانید از قراردادن کمپرس یخ یا کیسه های آب سرد در کنار صورت استفاده کنید. یخ را به صورت مستقیم روی پوست خود نگذارید و بسته ی یخ را درون یک پارچه بپیچید.

مصرف مسکن

معمولا اولین سوالی که در زمان دردناک شدن دندان برای ما پیش می آید این است که برای دندان درد چه قرصی بخورم؟ تورم یا درد دندان را می توان با مصرف محدود قرص مسکن کاهش داد. داروهای متخلفی برای این منظور وجود دارد. متداول ترین قرص دندان درد ایبوبروفن است. اما به خاطر داشته باشید که مصرف خودسرانه ی هر دارویی ممکن است منجر به مشکلات بیشتر و عوارض جانبی شود.

پس برای مصرف، به دستور داده شده توسط داروخانه یا دستور نوشته شده روی بسته بندی محصول دقت کنید. اگر به قرص ایبوبروفن دسترسی ندارید، می توانید از استامینوفن استفاده کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.