شفا مگ

درمان خانگی خس خس سینه

خس خس سینه در مواردی که راه های هوایی بسته می شود ایجاد می شود.برای درمان خس خس سینه می بایست راه های هوایی را باز کرده ، آلودگی ها را کاهش داده و عوامل تحریک کننده را کاهش دهید.البته برای درمان خس خس سینه می بایست به پزشک مراجعه کنید.روش های خانگی برای درمان خانگی خس خس سینه را در این مقاله بخوانید.

درمان خانگی خس خس سینه
  1. دلایل ایجاد خس خس سینه
  2. استنشاق بخار
  3. نوشیدنی های گرم
  4. تمرینات تنفسی
  5. دستگاه بخور
  6. فیلتر هوا
  7. از بین بردن عوامل تحریک کننده
  8. داروهای آلرژی
  9. ایمونوتراپی جهت درمان آلرژی
  10. داروهای برونکودیلاتور
  11. سایر داروها

دلایل ایجاد خس خس سینه

راه های هوایی گلو ممکن است به علت عوامل تحریک آمیز، بیماری و یا انسداد بسته شوند و فرد دچار خس خس سینه شود. به طور کلی دلایل ایجاد این وضعیت در بزرگسالان به شرح ذیل می باشد:

  • آسم
  • آلرژی های فصلی و غذایی
  • انسداد فیزیکی
  • بیماری مزمن انسدادی ریه مانند برونشیت مزمن و آمفیزم
  • وحشت زده شدن
  • سرماخوردگی و آنفولانزا
  • پنومونی
  • بیماری قلبی

استنشاق بخار

استشمام گرما و رطوبت زیاد برای پاکسازی سینوس ها و باز کردن راه های تنفسی بسیار موثر می باشد. برای انجام این کار، فرد می تواند از روش زیر استفاده کند:

  • آب داغ را داخل یک کاسه بزرگ ریخته و در بخار آن نفس بکشید.
  • حوله را روی سر قرار دهید تا رطوبت اضافی از بین برود.
  • چند قطره روغن مونولول یا اکالیپتوس را به آب اضاف کنید تا عملکرد بهتری داشته باشد.

اسانس نعناع ممکن است دارای اثرات ضد درد و ضد التهابی باشد. تحقیقات انجام شده در سال 2013، نشان داده اند که این اسانس ممکن است ماهیچه های سیستم تنفسی را آرام کرده و به کاهش خس خس سینه و سایر مشکلات تنفسی کمک کند. به گزارش مجله پزشکی آسان طب اگر بخار آب داغ درون یک کاسه به شما کمکی نکند، سونا یا دوش آب گرم می توانند تاثیر بیشتری داشته باشند. نفس عمیق کشیدن نیز به عملکرد بهتر این وضعیت کمک خواهد کرد.

نوشیدنی های گرم

یکی از روش های درمان خانگی خس خس سینه مصرف نوشیدنی های گرم است. خوردن نوشیدنی های گرم می تواند به کاهش انسداد راه های هوایی و رفع احتقان کمک کنند. عسل طبیعی خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی دارد، بنابراین اضافه کردن یک قاشق چای خوری عسل به نوشیدنی داغ ممکن است علائم فرد را بهبود بخشد. نتایج یک مطالعه در سال 2017 نشان می دهد که خوردن یک قاشق چای خوری عسل دو بار در روز به همراه سایر درمان ها به جلوگیری از خس خس سینه کمک خواهد کرد. برخی افراد بر این عقیده اند که نوشیدن چای نعناع در جلوگیری از این وضعیت موثر است.

تمرینات تنفسی

انجام تمرینات تنفسی ممکن است به رفع بیماری التهابی روده، برونشیت، آلرژی و دیگر علل شایع خس خس سینه کمک کند. نتایج یک مطالعه در سال 2009 نشان داد که برخی از تکنیک های تنفسی مبتنی بر یوگا نیز ممکن است به رفع مشکلات تنفسی مرتبط با آسم نایژه ای از جمله خس خس سینه کمک نماید. نفس عمیق کشیدن نیز در درمان این وضعیت، مفید خواهد بود.

دستگاه بخور

دستگاه بخور جزء درمان خانگی خس خس سینه محسوب می شود. در طول ماه های زمستان و خشکی هوا، خس خس سینه بدتر خواهد شد، از این رو دستگاه بخور می تواند به کاهش این وضعیت کمک کند. فرد می تواند روغن نارگیل و یا سایر روغن ها را به آب موجود در دستگاه بخور اضافه کند، اما پیش از آن و اضافه کردن چیزی به غیر از آب در آن، باید دستورالعمل های دستگاه را مطالعه نمایید.

فیلتر هوا

استفاده از فیلتر هوا نیز جزء درمان خانگی خس خس سینه به شمار می رود. در صورت وجود آلودگی هوا یا آلاینده ها، بسیاری از شرایط از جمله خس خس سینه بدتر خواهند شد. نصب یک فیلتر هوا در خانه می تواند تا حدودی موجب کاهش خطر ابتلا به این وضعیت و یک تنفس راحت شود.

از بین بردن عوامل تحریک کننده

بیماری های مزمنی مانند آسم یا آلرژی ممکن است در اثر استرس یا آلرژن ها بدتر شوند. کنترل کردن این عوامل می توانند تا حدودی کمک کننده باشند. به عنوان مثال، یک فرد مبتلا به بیماری تنفسی مزمن که آلرژی دارد، ممکن است داروهای آلرژیک را مصرف کند و از ایجاد عوامل آلرژی زا جلوگیری نماید.

داروهای آلرژی

یکی دیگر از روش های درمان خانگی خس خس سینه استفاده از داروهای آلرژی می باشد. افراد مبتلا به آلرژی ممکن است از طیف گسترده داروهای آلرژیک از جمله داروهای ضد انعقاد، قرص های کورتیکواستروئید و آنتی هیستامین ها استفاده کنند. اسپری بینی نیز ممکن است به تسکین درد قفسه سینه، گرفتگی و التهاب ناشی از خس خس سینه کمک کند. آلرژی تنفسی شدید ممکن است به داروهای آلرژی تجویزی نیاز داشته باشد.

ایمونوتراپی جهت درمان آلرژی

در روش ایمونوتراپی بر اساس نوع واکنش بدن، آلرژن مورد نظر به قسمت های مختلف سیستم ایمنی و به صورت زیر جلدی تزریق می شود. فرد ممکن است برای درمان آلرژی نیاز به رو ش های دیگر داشته باشد، اما در طول زمان، ایمونوتراپی می تواند خس خس سینه را کاهش دهد. ایمونوتراپی همچنین ممکن است برای درمان افراد مبتلا به بیماری های مزمن دیگر مانند بیماری انسدادی ریه مفید باشد.

داروهای برونکودیلاتور

مصرف این داروها به عملکرد ریه ها و باز شدن راه های هوایی کمک کرده و در درمان خس خس ناشی از بیماری مزمن انسدادی ریه و آسم موثرند. این داروها باید به توصیه پزشک مصرف شوند.

سایر داروها

برخی از داروها نیز ممکن است جزء درمان خانگی خس خس سینه به شمار روند. طیف گسترده ای از داروها می توانند خس خس سینه را که به علت بیماری زمینه ای رخ داده است، درمان کنند. به عنوان مثال، فردی که در اثر واکنش شدید آلرژیک، دچار خفگی شود، ممکن است نیاز به اپی نفرین یا کورتیکواستروئیدها داشته باشد. افراد مبتلا به بیماری های قلبی ممکن است داروهای فشار خون یا رقیق کننده های خون را برای جلوگیری از آسیب بیشتر به قلب مصرف کنند. توجه داشته باشید که حتما پیش از مصرف، با یک پزشک در این باره مشورت نمایید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.