شفا مگ

علت و درمان گاز گرفتن کودک

کودکان زمانی می شود که شروع به گاز گرفتن می کنند و این می تواند علت های متفاوتی داشته باشد.این گاز گرفتن ها در بعضی موارد می تواند دارای پیامی باشد.نحوه برخورد با کودکی که گاز می گیرد، چه کار کنم پسرم گاز نگیره، از مواردی هستند که والدین به دنبال جواب آن می باشند. در ادامه با علت و درمان گاز گرفتن کودک آشنا شوید.

علت و درمان گاز گرفتن کودک
  1. علت گاز گرفتن کودک
  2. درمان گاز گرفتن کودک

علت گاز گرفتن کودک چیست؟

تا حالا به این نکته توجه کرده اید که چرا کودکتان در بعضی موارد به گاز گرفتن روی می آورند؟ زمانی پیش آمده که پسرتان در حال گاز گرفتن شما می باشد.این کار را در زمان های متفاوتی انجام می دهد و برای شما سوال پیش می آید که چگونه با این رفتار برخورد کنید تا دندان گرفتن را کنترل کنید.

برخی از کودکان عادت بد گاز گرفتن دارند و این رفتار، والدین آنها را آزرده می کند. جلوگیری از ادامه این رفتار در کودک بسیار مهم است زیرا اگر این رفتار در این دوران کنترل نشود بعدها کودک و خانواده را با مشکلات جدی تری روبه رو می کند. والدین برای مقابله با این رفتار در کودک باید نکاتی را رعایت کنند. و قبل از هر چیزی باید بدانندحتی گازگرفتن کودکان هم علت دارد. کودکان دلایلی برای گاز گرفتن دارند و در هر سنی متفاوت است.

علت گاز گرفتن کودکان بین سنین 5 تا 7 ماه

کودکان در این سن اطرافیان خود را گاز می گیرند به خصوص اگر احساس ناراحتی در اطراف دهان خود داشته باشند وی ا گر به دلیل دندان در آوردن دچار درد باشند. در این حالت اغلب پرستار خود یا مادر را در هنگام شیردهی گاز می گیرند. خبر خوب اینکه در چنین مواقعی به محض دیدن و یا شنیدن عکس العمل اطرافیان یاد می گیرند که دیگر گاز نگیرند.

علت گاز گرفتن کودکان بین سنین 8 تا 14 ماه

این کودکان معمولا اطرافیان خود را گاز می گیرند تا هیجان خود را بروز دهند. در این حالت بیشتر پرستار و یا کودکان دیگر در اطراف خود را هدف قرار می دهند که البته با شنیدن کلمه "نه" از این کار دست می کشند.

اگرچه گاز گرفتن كار ناخوشایندی است، ولی بد نیست بدانید این كار بخشی از روند طبیعی رشد كودكان است. معمولا شیرخواران به دلیل كنجكاوی یا درد موقع دندان در آوردن دوست دارند هر چیزی را گاز بگیرند، اما كودكان نوپا به دلایل مختلفی این كار را می كنند.

دكتر كلر كاپ، نویسنده كتاب گام های كودكانه، درباره رشد اجتماعی و روانی بچه ها در 2 سال نخست زندگی، می گوید: «عوامل زیادی مانند خلق وخو، عصبانیت یا آزردگی، جنسیت كودك، مهارت های كلامی، حساسیت پدرومادر و حتی مواقع خاص شبانه روز می توانند در عادت گاز گرفتن بچه ها موثر باشند. بچه هایی كه گاز می گیرند، یك شخصیت یا ویژگی خاص ندارند.»

  • كنجكاوی
  • جلب توجه
  • گرسنگی
  • استرس یا اضطراب
  • ترس یا دفاع از خود
  • عصبانیت یا خستگی ناشی از تحریك های بیش ازحد محیط
  • دندان در آوردن
  • نشان دادن محبت!

علت گاز گرفتن کودکان بین سنین 15 تا 36 ماهگی

کودکانی که در این فاصله سنی گاز می گیرند اغلب به دلیل عصبانیت و یا تنها به خاطر داشتن قدرت کنترل دیگران این کار را انجام می دهند. در این سن اغلب کودکان دیگر را گاز می گیرند و کمتر پرستار مورد هدف قرار می گیرد. کودکان دراین سن بعد از آموزش یاد می گیرند که این رفتار صحیح و مورد قبولی نیست.

بعد از سه سالگی: کودکان هنگامی که احساس ضعف و یا ترس کنند گاز می گیرند. مثلا موقعی که در جنگ و جدالی بازنده شوند و یا زمانی که از اسیب و ازار دیگران بترسند.کودکانی که در این سن به طور مرتب دیگران را گاز می گیرند نیاز به توجه و درمان دارند. این نوع گاز گرفتن در این سن می تواند دال بر داشتن مشکل در بروز احساسات کودک باشد و یا عدم توانایی در کنترل خویشتن.


بیشتر بخوانید : روش های درمان کمرویی و خجالت کودکان


درمان گاز گرفتن کودک

برای اینکه کودک گاز گرفتن را ترک کند میبایست راه هایی برای ترک این کار بکار ببرید. در زمان دندان گرفتن کودک ابتدا توجه خود را به فردی معطوف می کنیم که گاز گرفته شده است؛ به خصوص اگر کودک باشد و وی را آرام می کنیم.

سپس سریع، ولی با آرامش، مداخله کنید. کودک را از جمع دور کنید. هرگز برای تلافی، او را گاز نگیرید. قاطعانه، به وی بگویید «گاز نگیر. گاز گرفتن، آسیب می رساند و من به تو اجازه نمی دهم گاز بگیری و به کسی آسیب برسانی.»

اثر گاز گرفتن وی را توضیح دهید؛ مثلا بگویید علی گریه می کند؛ چون تو، او را گاز گرفته ای و به او آسیب رسانده ای.

بعد از اینکه برای کودک خود موارد را توضیح دادید زمان آن رسیده که برطرف کردن علل احتمالی گاز گرفتن بپردازید. استرس هایی نظیر شلوغی، سروصدا، گرسنگی، خستگی، خواب آلودگی، نبودن اسباب بازی، بی توجهی یا توجه زیاد به کودک، می تواند او را در این حالت قرار دهد.

مراقب باشید که این موضوع را به عنوان یک اتفاق بامزه و جالب تلقی نکنید. او باید بداند که در محیط زندگی اش، این کار، عملی ناپسند و قبیح به حساب می آید.

بر حسب سن کودک، برای مدت زمانی، وی را از جمع دور کرده، در یک اتاق خلوت، دور از هرگونه عامل خطر یا محرک قرار می دهیم و به وی می گوییم که در صورت تکرار گاز گرفتن، این کار را برای وی تکرار می کنیم.

همچنین به کودک خود آموزش دهید که برای بیان احساسات، به جای کارهای این چنینی، از لغات استفاده کند؛ البته پس از فروکش کردن هیجانات منفی وی.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.