شفا مگ

بیماری نقرس چیست

نقرس از بیماری های مفاصل است که باعث ورم مفاصل می شود که این بیماری در اثر اسید اوریک بیش از حد در خون ایجاد می شود.علائمی که نقرس دارد به دلیل تشکیل کریستال های اسید اوریک در مفاصل و واکنش بدن به آنها می باشد.نقرس به طور معمول بر روی شست پا تاثیر می گذارد و حملات نقرس معمولا بدون هشدار در نیمه شب رخ می دهد.بیشتر موارد نقرس با داروهای خاص درمان می شود.در ادامه با نقرس بیشتر آشنا شوید.

نقرس
  1. نقرس چیست
  2. علت نقرس
  3. علائم نقرس
  4. تشخیص نقرس
  5. درمان نقرس
  6. درمان خانگی نقرس

نقرس چیست

نقرس بیماری التهاب مفاصل است و باعث ایجاد حملات ناگهانی درد می شود.همچنین نقرس می تواند باعث ایجاد سوزش، خشکی و ورم مفاصل شود و این حالت ها معمولا در انگشت شست پا رخ می دهد،نقرس در مردان بیشتر شایع است.

حملات نقرس ممکن است مداوم باشد و باید برای جلوگیری از این حملات نقرس را درمان کرد.نقرس می تواند به مفاصل، تاندون ها و سایر بافت های بدن آسیب می رساند.

علت نقرس

نقرس به علت وجود اسید اوریک بیش از حد در خون بروز می کند.در بسیاری از موارد داشتن اسید اوریک بالا به شما آسیبی نمی رساند. بسیاری از افراد با اسید اوریک بالا هرگز به نقرس مبتلا نمی شوند.اما اگر میزان اسید اوریک بدن شما بسیار بالا برود، اسید اوریک می تواند در مفاصل شما کریستال های سختی را ایجاد کند.

عوامل زیر احتمال ابتلا به نقرس را بیشتر می کنند:

  • اضافه وزن
  • مصرف زیاد الکل
  • مصرف بیش از حد گوشت قرمز
  • مصرف ماهی که در حاوی ماده شیمیایی به نام پورین باشد
  • برخی از داروها مانند دیورتیک ها نیز می توانند باعث ابتلا به نقرس شوند.

علائم نقرس

برای تشخیص بیماری نقرس می توایند علائم را بررسی کنید.از شایعترین علامت نقرس حمله شبانه ورم می باشد.همچنین حملات نقرس در پنجه پا، مچ پا و یا زانو از علائم این بیماری میباشد.این حملات چند روز تا چند هفته می تواند رخ دهد تا اینکه درد آن از بین برود.علائم و نشانه های نقرس تقریبا همیشه به طور ناگهانی و اغلب در شب بروز می کند.علائم شامل وارد زیر می باشند:

  • درد شدید مفاصل: نقرس معمولا روی مفصل بزرگ انگشت شست پا رخ می دهد، اما ممکن است در هر مفصل دیگری نیز ایجاد شود.سایر مفاصل که مبتلا به این بیماری هستند شامل مچ پا، زانوها، آرنج ، مچ و انگشتان است. احتمالا این درد در طی چهار تا 12 ساعت اول بعد از شروع درد شدید خواهد شد.
  • ناراحتی طولانی مدت: بعد از فروکش کردن درد ممکن است برخی از ناراحتی های مفاصل از چند روز تا چند هفته ادامه یابد.حملات بعدی احتمالا بیشتر طول می کشد و بیشتر در مفاصل تاثیر می گذارد.
  • التهاب و قرمزی: مفصل یا مفاصل آسیب دیده متورم، گرم و قرمز می شوند

بعد از مشاهده علائم بالا به پزشک مراجعه کنید (حتی اگر در حال حاضر درد شما بهبود پیدا کرده است.) تجمع اسید اوریکی که باعث بروز حملات نقرس می شود می تواند به مفاصل آسیب برساند.

تشخیص نقرس

پزشک در مورد علائم شما سوالاتی خواهد پرسید و شما را معاینه خواهد کرد. ممکن است پزشک از مایع مفصلی که مشکوک به تجمع اسید اوریک است نمونه برداری کند. این کار بهترین روش برای تشخیص نقرس است. همچنین ممکن است پزشک برای تعیین سطح اسید اوریک خون، برای شما آزمایش خون تجویز کند.

درمان نقرس

برای درمان یک حمله نقرس، پزشک برای شما کورتیکواستروئید ها و یا سایر داروها را با دوز بالا تجویز می کند. با کمتر شدن علائم نقرس، پزشک دوز دارو ها را کمتر می کند. اگر شما به سرعت به پزشک مراجعه کنید، بهبود علائم نقرس معمولا بعد از 24 ساعت پس از دریافت اقدامات پزشکی آغاز می شود.

برای کاهش درد در طول حمله نقرس می توانید به مفصل آسیب دیده استراحت بدهید. استفاده از داروهای ضدالتهابی نیز می تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید. فراموش نکنید که مصرف خودسرانه دارو، به ویژه آسپرین می تواند نقرس شما را بدتر کند.

درمان خانگی نقرس

برای پیشگیری از بروز حملات نقرس در آینده، ممکن است پزشک برای شما دارویی تجویز کند تا با تجمع اسید اوریک در خون شما مقابله کند.

رژیم غذایی شما نیز می تواند تاثیر به سزایی در ابتلا به نقرس داشته باشد. داشتن یک رژیم غذایی سالم و مغذی می تواند در این زمینه به شما کمک کند. فراموش نکنید که مشروبات الکلی، گوشت قرمز و غذاهای دریایی می تواند احتمال ابتلا به نقرس را بالا ببرند. نوشیدن مقدار زیادی آب و سایر مایعات بدون قند و طبیعی دیگر نیز می تواند به کاهش احتمال ابتلا به نقرس کمک کند.

برای کاهش حملات نقرس می بایست غذاهایی که دارای پورین هستند را از لیست غذایی خود حذف کنید. در اینجا لیستی از غذاهای پورین دار می باشد که در مصرف آنها باید احتیاط زیادی کنید.

  • مارچوبه
  • گوشت گاو
  • لوبیا و نخود فرنگی
  • جگر
  • قارچ
  • ساردین
  • پیازچه
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.