شفا مگ

بیماری زردی نوزاد

زردی در نوزادان یک بیماری است که باعث زرد شدن رنگ نوزاد و سفیدی چشم آن می شود که علت آن بالا رفتن بیلی روبین خون می باشد.این زردی به مرور با افزایش بیلی روبین می تواند دیگر نقاط پوست شکم و اندام های دیگر را نیز زرد کند.بیلی روبین خون ماده زرد رنگی است که کبد می بایست آن را دفع کند.زردی در نوزادان یکی از مشکلات می باشد که فکر والدین را درگیر می کند.بهترین تشخیص زردی نوزاد رنگ پوست و چشم آن می باشد.اما از طریق آزمایش های مختلف نیز می توان زردی را تشخیص داد.زردی نوزادان در اغلب موارد قابل درمان است اما در موارد شدید در صورتی که درمان نشود می تواند بسیار خطرناک باشد.زردی نوزادان تا کی ادامه دارد؟ در ادامه تمام مواردی درباره زردی نوزاد آورده شده است.

بیماری زردی نوزاد
  1.  زردی نوزاد چیست
  2. تشخیص زردی نوزاد
  3. علت زردی نوزاد
  4. علائم زردی نوزاد
  5. درمان زردی نوزاد
  6. پیشگیری از زردی نوزاد
  7. نکات مهم درباره زردی نوزاد

زردی نوزاد چیست

زردی در نوزاد به دلیل وجود بیلی روبین بالا در خون آنها می باشد و باعث زرد شدن رنگ پوست و سفیدی چشم نوزاد می شود.این زردی به مرور با افزایش بیلی روبین می تواند دیگر نقاط پوست شکم و اندام های دیگر را نیز زرد کند.

بیلی روبین رنگدانه ای است که کبد آن را از طریق صفرا دفع می کند.بالا بودن میزان بیلی روبین خون می تواند ارثی یا نشانه ای از بیماری های کبدی نیز باشد.

زردی فیزیولوژیک: این نوع زردی در روز دوم تولد بروز می کند که یک نوع زردی طبیعی است و در روز چهارم به اوج می رسد. زردی فیزیولوژیکی در روز های پنجم و هفتم کاهش پیدا می کنند.

زردی اشی از شیر مادر: این نوع زردی کمتر از 3 درصد از نوزادان به آن مبتلا می شوند که معمولا از روز 7 به بعد ایجاد می شود.این زردی در هفته های 2 و 3 به اوج خود می رسد.در این نوع زردی هیچ عنوان توصیه نمی شود که مادر از دادن شیر به نوزاد خودداری کند،اما دفعات شیردهی را کمتر کند.

در زردی ناشی از شیر مادر کاری که می توان انجام داد این است که یکی دو وعده به جای شیرمادر به او شیر خشک داده شود که زردی ناشی از شیر مادر کنترل شود. نوع دیگری از زردی ها انواعی هستند که درست هنگام تولد بروز می کند یعنی نوزاد به محض متولد شدن دچاری زردی است. این نوع از زردی ها بسیار مهم هستند و زردی های نیازمند بستری به حساب مي آيند. این نوع زردی می تواند ناسازگاری گروه خونی مادر و نوزاد یا عفونت های نوزادی باشد.

به صورت کلی 60 درصد از نوزادان سالم و 80 درصد از نوزادان نارس در هفته اول زندگی شان زردی را تجربه می کنند. در ابتلا به بیماری زردی جنسیت تاثیری ندارد و دختر و پسر به یک اندازه به آن مبتلا می شوند.

تشخیص زردی نوزاد

برای تشخیص زردی نوزاد، بهترین تشخیص رنگ زرد نوزاد می باشد.البته این زردی اگر بیش از اندازه باشد در این صورت باید آزمایش بیلی روبین گرفته شود تا زردی را تشخیص دهند.آزمایش های دیگری نیز پزشک در زمان مشکوک شدن به زردی نوزاد می تواند بگیرد.این آزمایش ها می تواند آزمایش سازگاری خون مادر و نوزاد، ادرار و آزمایش های دیگر تکمیلی باشد.

علت زردی نوزاد

زردی در نوزادان علت های زیادی دارد که می تواند باعث زردی شوند.تعدادی از این علت ها شایع تر از بقیه علت ها می باشند.کم کاری آنزیمی در کبد که می تواند همراه با پرخونی نوزاد باشد. این آنزیم گلوکوز-6 یا فسفات دهیدروژناز است که می تواند زردی ایجاد کند.علت های دیگری نیز وجود دارد که عبارتند از:

  • ناسازگاری گروه خونی مادر و نوزاد
  • اختلال تیروئید
  • گروه خونی

علائم زردی نوزاد

زردی در نوزادان از صورت شروع می شود و به سمت پایین کشیده می شود.یک نکته مهم این است که والدین اگر به علائم زردی توجه نکنند ممکن است باعث افزایش زردی شود و عوارضی چون آسیب های مغزی به همراه داشته باشد.

علائم هشدار دهنده زردی نوزاد عبارتند از:

  • کاهش فعالیت نوزاد
  • خواب آلودگی
  • بی قراری
  • بی اشتهایی
  • گریه های جیغ مانند
  • تشنج و عقب افتادگی ذهنی
  • کاهش شنوایی است

درمان زردی نوزاد

برای درمان زردی ابتدا باید شدت زردی و سن نوزاد بررسی شود.اگر شرایط و شدت زردی بالا باشد ممکن است نیاز به بستری شدن داشته باشد. نوزادانی که درجه زردی آنها از حد استاندارد باشد می بایست از طریق نور یا به اصطلاح فوتوتراپی درمان شود

در مواردی که زردی تشدید می شود ممکن است نیاز به تعویض خون باشد. والدین نباید کودکانی را که دچار زردی شده اند خوددرمانی کنند. برخی والدین از نور مهتابی استفاده می کنند در حالی که طیف نوری نور مهتابی با طیف نوری لامپ هایی که در بیمارستان قرار دارد متفاوت است. برای جلوگیری از تعویض خون نوزاد بهتر است والدین زودتر مراجعه کنند و نوزادشان از لحاظ وجود زردی چک شوند.

پیشگیری از زردی نوزاد

نوزادانی که در روزهای دوم و سوم دچار زردی می شوند و به اصطلاح زردی فیزیولوژیک دارند بهتر است تغذیه مکرر با شیر مادر داشته باشند. هر چه بیشتر شیر مصرف شود درجه زردی کم می شود و در روزهای بعدی کاهش می یابد. برای افرادی که در 24 ساعت اول دچار زردی می شوند باید والدین با مراجعه به پزشک آزمایش های تشخیصی را انجام دهند. در مواردی که زردی به دلیل ناسازگاری گروه خونی مادر و نوزاد اتفاق می افتد فقط تغذیه با شیر مادر زردی را برطرف نمی کند و باید توصیه های پزشک جدی گرفته شود. در صورتی که نوزاد نیاز به بستری داشته باشد بهتر است والدین با پزشک همکاری کنند.

نکات مهم درباره زردی نوزاد

استفاده از برخی مواد غذایی در این دوران به هیچ عنوان توصیه نمی شود. آب قند، ترنجبین و شیرخشت از جمله مواد غذایی است که نباید والدین از آن استفاده کنند چون نه تنها زردی نوزاد را برطرف نمی کند بلکه ممکن است باعث ایجاد عفونت در او هم بشود.

روش حجامت نیز در حال حاضر رد شده است و جزو روش هایی است که نباید در مورد نوزاد انجام شود. زردی های نوزادی طول کشیده زردی است که بیشتر از 2 هفته طول کشیده باشد و باز هم زردی ادامه دار باشد. در این مواقع زردی ناشی از شیر مادر و چند تشخیص افتراقی مهم هم هست که والدین باید دقت کنند. بیماری هایی مانند اختلال تیروئید و عفونت ادرار و بیماری نقص آنزیمی در کبد نيز باید بررسی شوند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.