شفا مگ

نکات مهم مراقبت از نوزاد

انجام مراقبت از نوزاد بسیار حساس و در بعضی از مواقع برای مادران نگران کننده می باشد و باید نکات مهم را برای مراقبت از نوزاد پسر و یا دختر خود را بیاموزند.زمانی که نوزاد به دنیا می آید، مادران علاوه بر خوشحالی از بدنیا آمدن نوزاد خود، نگران مراقبت کردن از آن نیز می باشند.اگر مادری اولین زایمان خود را انجام داده باشد، کمی نگران مراقبت از نوزاد خود هستند.این طبیعی است و باید آنها را درک کرد زیرا یک نوزاد کوچک و ظریف دارند که باید از آن مراقبت کنند.این موضوع نگران کننده نیست زیرا به مرور زمان همه مراقبت ها از حمام کردن تا لباس پوشیدن برای شما طبیعی خواهد شد.در ادامه با نکاتی برای مراقبت از نوزاد آشنا می شوید.

نکات مهم مراقبت از نوزاد
  1. مراقبت از بند ناف نوزاد
  2. حمام کردن نوزاد
  3. لباس پوشیدن نوزاد
  4. مراقبت از پوست نوزاد
  5. قسمت نرم سر نوزاد

نحوه مراقبت از بند ناف نوزاد

مراقبت از بند ناف برای اینکه عفونت نکند بسیار مهم است.بند ناف نوزاد در زمان بارداری وظیفه اکسیژن رسانی و غذا به جنین می باشد و بعد از زایمان بند ناف گره می خورد.بند ناف به شکل پوست سیاه و خشک به نظر می رسد و آسیبی به نوزاد نمی رساند.

در زمان خشک و سیاه بودن پوست نوزاد را زیاد حمام نکنید تا کاملا خوب شود و زائده بند ناف به کلی از بین برود. این روند بهبودی حدودا 2 هفته طول می کشد. نکته ای را که باید رعایت کنید این است که اگر در این محل قرمزی یا ترشحی خارج شد حتما با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است نشانه هایی از عفونت باشد. همچنین برای بهبودی و خشک شدن سریعتر بند ناف، سعی کنید پوشک را کمی پایین تر از بند ناف ببندید.

نکات مهم حمام کردن نوزاد

حمام کردن نوزاد در هفته های اول تولد باید با احتیاط انجام شود. حمام در هفته اول 2 مرتبه کافی است و می توانید صورت، گردن، دست ها و باسن نوزاد را هر روز یک بار تمیز کرده و از پاکیزه بودن آن مطمئن شوید.

در زمان حمام کردن نوزاد می توانید از وان بچه یا کفپوش نگهدارنده نوزاد استفاده کنید و در اطراف خود تمام لوازمی که نیاز دارید را قرار دهید تا نخواهید برای هر وسیله در رفت و آمد باشید. در زمان اتمام حمام برای بلند کردن آن مواظب باشید زیرا ممکن است بدن نوزاد لیز باشد.

یکی از نکات مهمی که باید در زمان حمام کردن مد نظر داشته باشید این است که اگر نوزاد شما دختر بود باید برای شستن باسن نوزاد از ناحیه جلو به پشت آن را بشویید.در زمان حمام نوزاد پسر سعی نکنید پوست بیضه نوزاد را به عقب بکشید، زیرا این قسمت بسیار حساس است و باید به آرامی این قسمت را بشویید.


بیشتر بخوانید: درمان نفخ و کولیک نوزاد با ماساژ


نکات لباس پوشیدن نوزاد

نوزادان نمی توانند دمای بدن خود را تنظیم کرده و خود را با دمای محیط یکسان کنند.پس در لباس پوشاندن به نوزاد باید کمی دقت کنید.بجای اینکه یک لایه از لباس کلفت تن نوزاد کنید، انتخاب چندین لایه از لباس های سبک یکی از بهترین روش ها برای پوشانیدن نوزاد است. به این صورت می توانید در صورت نیاز لباس ها را کم یا اضافه کنید.

در فصل سرما کلاه را فراموش نکنید زیرا نوزاد گرمای بدن را از طریق سر از دست می دهد.پوشاندن لباس نوزاد گاهی وقت ها ترسناک می باشد زیرا دست و پاهای کوچکی دارند. اما دست و پای نوزاد بسیار انعطاف پذیر است و بهترین حالت این است که لباس هایی که قسمت  پایین و جلوی آن باز می شود برای اولین هفته ها مناسب تر می باشد.

نکات مراقبتی از پوست نوزاد

موارد عمومی زیادی وجود دارد که بر روی پوست نوزاد می تواند ایجاد شود.از موارد عمومی پوستی نوزاد می توان به قرمزی ، جوش و دانه های ریز اشاره کرد. همچنین بر روی بینی و گونه های نوزاد لکه سفید رنگی نمایان شود که این لکه ها خود به خود از بین می روند.

لکه های زخیم چرب زرد رنگی که گاهی اوقات بر پوست سر نوزاد مشاهده می شوند، بدون خطر هستند و می توان آنها را با شامپویی مخصوص از بین برد.

تقریباً تمامی نوزادان گاهی اوقات،از قرمزی و ناراحتی در محلی که پوشک می پوشند، رنج می برند. تعویض منظم پوشک نوزاد، تمیز و خشک نگه داشتن باسن او و استفاده از کرم های مخصوص نوزادان از این ناراحتی در نوزادان پیشگیری می کند.

مانی را برای آزاد بودن کودک از قید هرگونه پوشک اختصاص دهید تا از هرگونه ناراحتی و قرمزی در ناحیه باسن او جلوگیری شود. از زیر اندازهایی که آب از آن عبور نمی کند برای این زمان ها استفاده کنید.

قسمت نرم سر نوزاد

از دست زدن به قسمت نرم سر بچه نترسید، این ناحیه از سر نوزاد با پوست سختی پوشیده شده است که نیازی به توجه خاصی ندارد. این ناحیه از بدن نوزاد است که به سر او اجازه می دهد که در زمان تولد تغییر شکل دهد و از کانال خروجی بیرون آید. قسمت عقبی این ناحیه از سر نوزاد در دوماهگی بسته می شود در حالیکه قسمت جلویی آن زمانیکه او دوساله است بسته می شود.

همیشه به قسمت نرم سر نوزاد توجه داشته باشید. زیرا از این ناحیه می توانید نشانه هایی از سلامتی نوزاد خود را مشاهده کنید . زیادی پایین رفتن این ناحیه می تواند نشانه ای از کمبود مایعات در بدن او باشد، در حالیکه بر آمدگی زیاده از حد آن می تواند نشانه بیماری مننژیت باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.