شفا مگ

رژیم غذایی سه مرحله ای کاهش وزن و سلامت قلب

رژیم سه مرحله ای یکی از انواع رژیم های غذایی است که می تواند برای کنترل وزن و همچنین کاهش وزن به شما کمک کند.این رژیم سه مرحله ای غذایی از زیر شاخه های مدیترانه ای می باشد که با نام رژیم ساحل جنوبی شناخته می شود.این رژیم در کل برای کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی را کم کند، اما در سال های اخیر این رژیم برای کاهش وزن مورد استفاده قرار گرفت.در این رژیم اعلام می دارد که کربوهیدرات از برنامه غذایی روزانه حذف نمی شوند.در ادامه با رژیم سه مرحله ای آشنا شوید.

رژیم غذایی سه مرحله ای
  1. رژیم لاغری سه مرحله ای چیست
  2. مرحله اول و حذف کبوهیدرات ها
  3. مرحله دوم و کربوهیدرات های خوب
  4. مرحله سوم و بازگشت کربوهیدرات ها

رژیم لاغری سه مرحله ای چیست

رژیم لاغری سه مرحله ای یه نوع رژیم از خانواده رژیم های مدیترانه ای محصول می شود. در این رژیم کربوهیدرات ها از برنامه غذایی حذف  نمی شوند اما کربوهیدرات های مفید جایگزین خواهد شد.همچنین در رژیم غذایی سه مرحله ای چربی های خوب هم جای چربی های بد قرار می گیرند.

براساس رژیم غذایی ساحل جنوبی، قرار نیست که کربوهیدرات ها از برنامه غذایی روزانه حذف شوند. این رژیم غذایی، پیشنهاد مصرف کربوهیدرات های بهتر را به جای انواع کربوهیدرات ها می دهد.

این رژیم سه مرحله ای به نام رژیم ساحل جنوبی نیز شناخته می شود و دارای 3 مرحله می باشد. هدف این رژیم کاهش وزن در کنار حفظ سلامت سیستم قلب و عروق می باشد.اگر در این رژیم توانایی مصرف سبزی خام را ندارید میتوانید آنها را بخارپز یا تنوری کنید.

مرحله اول و حذف کبوهیدرات ها

مدت زمان انجام مرحله اول 2 هفته می باشد. در این مرحله غذاهای شیر ین و کربوهیدرات های تصفیه شده به مدت 14 روز از برنامه غذایی بیمار حذف می شوند تا او بتواند بر هوس غذایی خود نسبت به مصرف مواد غذایی شیرین یا انواع کربوهیدرات هایی مانند نان، برنج، ماکارونی و حتی سیب زمینی غلبه کند.

همین ۲ هفته طلایی در این رژیم است که باعث کاهش وزن می شود و بسیاری از افراد را به سمت خود می کشاند. البته بهتر است بدانید که جایگزین های خوراکی موجود در این مرحله، باعث می شوند که شما احساس ضعف و گرسنگی نکنید. در این مرحله می توان روزی ۳ وعده اصلی (کم حجم و کم کالری) و ۲ میان وعده مصرف کرد.

  • خوراکی های مجاز در این مرحله: گوشت قرمز بی چربی، مرغ، بوقلمون، ماهی و میگو، پنیر توفو، تخم مرغ، پنیر کم چرب، مغزها، حبوبات و انواع سبزی ها.
  • خوراکی های غیرمجاز در این مرحله: نان، برنج، ماکارونی، سیب زمینی، کیک، انواع شیرینی و میوه ها.

مرحله دوم و کربوهیدرات های خوب

این مرحله زمان مشخصی ندارد و تا رسیدن به وزن ایده آل باید ادامه پیدا کند.در این مرحله از رژیم ساحل جنوبی، کربوهیدرات های خوب مانند غلات سبوس دارد و میوه ها به برنامه غذایی بر می گردند.کاهش وز در این مرحله با سرعت کمتری سبت به مرحله قبل اتفاق می افتد.یعنی حدود 500 تا 900 گرم در هفته می باشد.

  • خوراکی های مجاز در این مرحله: نان سبوس دار، برنج قهوه ای، ماکارونی قهوه ای، سیب زمینی، میوه ها و نخود.
  • خوراکی های غیرمجاز در این مرحله: غلات بدون سبوس و بر پایه آرد سفید، انواع شیرینی ها.

اگر در این مرحله هوس غذایی کردید و نتوانستید از مصرف کربوهیدرات ها خودداری کنید و نهایتا وزنتان بالا رفت یا عادت های نادرست غذایی دوباره سراغتان آمد، به مرحله اول برگردید و بعد از رسیدن به وزن مورد نظرتان، به مرحله ۳ بروید.

مرحله سوم و بازگشت تمام کربوهیدرات ها

این مرحله هم مانند مرحله قبل زمان دلخواهی ندارد و می بایست در این مرحله به ثبات برسیم.در این مرحله تمام کربوهیدرات ها یا خوراکی های شیرین می توانند به برنامه شما برگردد. اما اگر مرحله 2 را پشت سر گذاشته باشید دیگر هوسی به کربوهیدرات های ناسالم نخواهید داشت.در صورت تمایل شدید به مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده یا خوراکی های شیرین باید از مرحله اول رژیم را شروع کنید یا به مرحله دوم برگردید.خوراکی های غیرمجاز در این مرحله: هویج، چغندر و هندوانه.

به ادعای مبتکران این رژیم، در صورتی که رژیم ساحل جنوبی به درستی رعایت شود، می تواند، فواید زیر را برای افراد در پی داشته باشد:

  • رسیدن به ثبات در وزن ایده آل برای طولانی مدت
  • پیشگیری از ابتلا به دیابت
  • نگه داشتن کلسترول و قند خون در سطح طبیعی
  • پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.