شفا مگ

نحوه درست شیر دادن مادر به نوزاد

هرگاه نوزاد گرسنه است باید او را به طرف سینه تان ببرید. در آغاز این حالت نامنظم خواهد بود اما کم کم به آن عادت می کنید و منظم می شود. فایده این حالت این است که عمل مکیدن نوزاد موجب افزایش تولید شیر می شود و هرگاه او شیر نیاز داشته باشد غذا برای او آماده است. نوزادانی که از نظر وزن و اندازه متوسط هستند تا قبل از 6 هفته اول بدو تولد حداقل 8بار در طی 24 ساعت شیر می خورند. البته 1 یا 2 بار هم در طول شب شیر می خورند.نوزادان حدود 10 تا 20 دقیقه وقت صرف شیر خوردن از هر سینه می کنند. بعضی نوزادان زمان بیشتری را می گذرانند اما در تمام این مدت مک نمی زنند. این که مقدار و مدت شیر خوردن را در اختیار نوزاد بگذارید بهترین شیوه است اگرچه ممکن است کار دشوار و آزاردهنده ای باشد. سینه های شما برای این که شیر مورد نیاز نوزاد را تامین کنند نیاز به مک زدن دارند. در هر بار شیر دادن بهتر است از هر دو سینه به او شیر بدهید اما اگر نوزاد به طور طبیعی از یک طرف بیشتر از طرف دیگر شیر می خورد، برای بار بعد از سینه دیگر به او شیر بدهید تا از پیش آمدن حالت نامتعادل برای شما جلوگیری شود.

نحوه درست شیر دادن مادر به نوزاد
  1. مزایای تغذیه از راه شیر مادر
  2. مزایای شیر دادن برای مادر
  3. روش شیر دادن به نوزاد
  4. نحوه شیر دادن به دو قلوها
  5. قرار دادن صحیح سینه در دهان نوزاد
  6. شیر دادن با سینه مادر و با شیشه

مزایای تغذیه از راه شیر مادر

شیر مدادر دارای مزایای تغذیه ای زیادی می باشد و دارای مواد مغذی برای نوزاد می باشد.تا سه ماه اول بدو تولد، سلول ها و آنتی بادی های موجود در شیر مادر از نوزاد در برابر ابتلا به بیماری های عفونی محافظت می کند.همچنین از طریق شیر مادر آهن زیادی به کودک می رسد. همچنین شیر مادر دارای مزایای دیگری همچون:

  • چون شیر مادر استریل است بنابراین احتمال کمتری وجود دارد که نوزاد به ورم معده و روده مبتلا شود.
  • نوزاد را در برابر ابتلا به اگزما، آسم و دیگر بیماری های آلرژی زا محافظت می کند.
  • خطر ابتلا به دیابت در دوران کودکی ممکن است بسیار کاهش یابد.
  • بعید است که نوزاد بیش از اندازه شیر بخورد زیرا مواد مغذی شیر مادر بر اساس نیاز نوزاد است.
  • کیفیت شیر مادر بر اساس نیاز نوزاد است؛ چربی و پروتئین زیاد و لاکتوز کمی دارد.
  • مدفوع او کمتر بو می دهد. شیری که او از معده به دهان خود بالا می آورد نیز کمتر بوی نامطبوع می دهد.
  • لازم نیست سینه خود را بیرون آورید، به ویژه در هوای سرد و در مقابل جمع و مکان های عمومی.
  • شیر مادر آبکی تر از شیر خشک است اما بسیار غنی است

مزایای شیر دادن برای مادر

  • شیر دادن به نوزاد به منقبض شدن رحم شما کمک می کند.
  • کالری بیشتری مصرف می کنید که به شما کمک می کند تا به شکل و اندازه و سایز قبل از دوران بارداری برگردید.
  • عمل شیر دادن موجب کاهش وزن شما شده و اندام را متناسب می کند.
  • هر زنی از شیر دادن به نوزاد لذت می برد.
  • خطر ابتدا به سرطان سینه از طریق شیر دادن به نوزاد کاهش می یابد.
  • شیر دادن به نوزاد از سینه مادر می تواند تجربه خوشایندی باشد.

روش شیر دادن به نوزاد

راحت باشید و صحیح بنشینید. چرا که ممکن است برای مدتی به همین حالت باشید. روی صندلی، کاناپه یا یک تخت خواب بنشینید و مدت 40 دقیقه یا بیشتر کنار او قرار بگیرد. در مراحل اولیه شما زمان لازم دارید تا حالت شیر دادن را ایجاد کنید. حواس و توجهتان به نوزاد باشد و از وقفه هایی که در حین شیر خوردن به وجود می آید، غفلت نکنید.

حالت خوابیده :بر روی پهلو روی یک کاناپه یا تخت خواب دراز بکشید دست خود را زیر سرتان قرار دهید یا روی بالش دراز بکشید. نوزاد را کنار خود طوری بخوابانید که صورت او روبه روی شما باشد و به راحتی بتواند از سینه شما شیر بخورد.

نشسته بر روی یک صندلی: روی صندلی بنشینید، پشتتان را محکم نگه دارید و زیردست خود بالشتک بگذارید. سر نوزاد را به خود نزدیک کنید و به همین ترتیب سینه خود را نیز به او نزدیک کنید. نه فقط سر او بلکه تمام بدن او باید به طرف شما باشد.


بیشتر بخوانید: فرق شیر مادر و شیرخشک


نحوه شیر دادن به دو قلوها

از آن جایی که عمل شیر دادن به صورت عرضه و تقاضا است بنابراین شیر دادن به دو قلوها (یا حتی سه قلوها) نیز امکان پذیر خواهد بود. اما شیر دادن به بیشتر از یک نوزاد زمان بیشتری می برد و خسته کننده است. ابتدا راحت بنشینید. یک بالش 7 شکل یا مثلثی شکل زیر نوزادها قرار دهید که می تواند به صورت نیروی کمکی عمل کند، همان طور که فرد دیگری می تواند در این کار به شما کمک کند. در روزهای نخست لازم است کسی در کنار شما باشد تا هنگامی که نوزاد شیر خورد او را از سینه شما جدا کند.

بعضی از مادران هر سینه را برای هر یک از نوزادان در نظر می گیرند، اما ممکن است یکی از آن دو نسبت به دیگری سخت تر مک بزند و شیر کمتری بخورد. شما می توانید در زمان بعدی شیردادن جای نوزادها را با هم عوض کنید، اما این عمل هنگامی موفقیت آمیز خواهد بود که بار اول شیر دادن به خوبی انجام گرفته باشد.

  • نوزادها را به پشت بخوابانید و هر یک از دست های خود را زیر آن ها قرار دهید.
  • بالش هایی را زیر هر یک از نوزادها قرار دهید تا آن ها را صاف نگه دارد یا این که تکیه گاه دیگری نیز برای زیر سر آن ها در نظر بگیرید.

قرار دادن صحیح سینه در دهان نوزاد

نوزاد شما باید بلافاصله سینه را بگیرد. مطمئن شوید که تمام نوک سینه و قسمتی از اطراف آن داخل دهان او باشد. اگر به طرز مناسبی سینه را نگیرد، نمی تواند شیر را بیرون بکشد و موجب زخم شدن نوک سینه شما می شود. یک انگشت خود را داخل دهان نوزاد ببرید و دهان او را از این طریق باز کنید و سپس عمل شیر دادن را بار دیگر امتحان کنید.

شیر دادن موجب انقباض و جمع شدن رحم می شود که در سزارین بیشتر از زایمان طبیعی حائز اهمیت است.

اگر نوزاد در حین شیر خوردن به خواب رود نباید او را مجبور کنید بیدار بماند تا شیرش را بخورد. مگر در صورتی که نوزاد بیمار یا نارس است که در این صورت او را تشویق به مک زدن سینه خود کنید.

برای این که بخواهید، به نوزاد شیر بدهید او را از خواب بیدار نکنید.

درصورت تغذیه نوزاد با شیر مادر، نباید به نوزاد آب بدهید، مگر در موارد استثناء که مریض باشد یا تب داشته باشد. اگر با شیشه به نوزاد آب بدهید ممکن است به پستانک سر شیشه عادت کند که البته اگر بعداً نخواهید با شیشه به او شیر بدهید شاید راحت تر باشد.

اکثر نوزادان به آروغ زدن نیاز دارند اما همه آن ها این گونه نیستند. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند نسبت به نوزادانی که با شیشه شیر می خورند نیاز کمتری به انجام این عمل دارند.

اگر نوزاد گرسنه به جای گرفتن نوک سینه داد و فریاد راه بیندازد غیرطبیعی و غیرعادی نیست. بعضی از علت های ممکن این حالت عبارتند از:

  • سینه های شما آن قدر پر از شیر شده باشند که نوزاد نتواند به طرز مناسب به آن بچسبد و مک بزند.
  • ممکن است دهان نوزاد برفک داشته باشد.
  • ممکن است چیزی خورده باشید که مطابق میل و ذائقه نوزاد نباشد.
  • نوزاد ممکن است از عطر وسایل آرایشی که شما استفاده کرده اید، متنفر باشد.
  • ممکن است نوزاد بیمار باشد، مثلاً عفونت گوش داشته باشد این که سرما خورده باشد و راه تنفس او مسدود شده باشد.
  • اگر گاهی با شیشه به او شیر بدهید دیگر او دوست ندارد تلاش کند تا از سینه شما شیر بخورد.
  • ممکن است به شدت گرسنه باشد که توان شیر خوردن نداشته باشد.

شیر دادن با سینه مادر و با شیشه

اگر بخواهید می توانید مدتی از نوزادتان دور باشید. برای این که بتوانید این کار را به طور موفقیت آمیز انجام دهید بهتر است هنگامی که ذخیره شیرتان بسیار زیاد است به طور منظم به او شیر بدهید. صبح زود زمان مناسبی است اما زمان دیگری هم می تواند مفید باشد که البته به برنامه امور روزمره و شیوه زندگی شما دارد. هنگامی که این کار به خوبی انجام شد و پیش رفت، می توانید شیر دادن به هر دو صورت را آغاز کنید. البته برای شروع چنین تلاشی باید آماده شوید.

اگر می خواهید نوزاد را با شیشه شیر آشنا کنید این کار را دو تا چهار هفته پس از زایمان انجام دهید. اگر زودتر این کار را انجام دهید نوزاد فرق بین پستانک سر شیشه و نوک پستان را متوجه نخواهد شد. اگر خیلی دیرتر این کار را انجام دهید به سینه عادت می کند و شیشه شیر را قبول نخواهد کرد و حتی اگر شیر مادر در شیشه ریخته شده باشد.

اگر می خواهید با شیر خود او را تغذیه کنید، پس از این که هر دو سینه شما شیر خورد، به او شیشه بدهید. اگر اول به او شیشه بدهید مقدار شیری که نیاز دارد را از طریق شیشه تامین می کند و به سختی سینه شما را خواهد گرفت به ویژه این که مکیدن نوک سینه شما برای نوزاد از مک زدن پستانک سر شیشه سخت تر است. بی تردید پس از چند روز ذخیره شیر سینه شما کاهش خواهد یافت. اگر شیشه را به جای سینه خود به نوزاد بدهید نیز همین نتیجه را خواهد داشت.

شیر خشک ها تا حدودی از نظر محتوا و مزه با هم فرق دارند. برای نوزادی که تازه متولد شده شیر خشک به اصطلاح مرحله اول مناسب برای دستگاه گوارش و کلیه های او می باشد. بعضی از شیر خشک های موجود در فروشگاهها با طعم سبزیجات هستند برای استفاده از این شیر خشک ها با پزشک مشورت کنید و نظر او را بخواهید.

تعویض شیر خشک توصیه نمی شود زیرا دستگاه گوارش نوزاد هنوز رشد و تکامل پیدا نکرده لازم است که به یک نوع شیر خشک عادت کند. ممکن است از تغییر مزه شیر خشک متنفر باشد و طعم شیر خشک جدید را دوست نداشته باشد. با این وجود اگر نوزادتان خوب رشد نمی کند، این موضوع را با ماما یا پزشک در میان بگذارید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.