شفا مگ

خواص مرزه برای سلامتی

مرزه گیاهی از تیره نعناع که سرشار از ویتامین، مواد معدنی و روغن های ضروری می باشد و برای گلودرد، قاعدگی، اسهال، دستگاه گوارش، دیابت، قلب و پوست مفید می باشد.مرزه از جمله گیاهان خوشبو و خوش طعمی می باشد که دارای خواص درمانی زیادی می باشد و برای سلامتی بدن بسیار مفید است.مرزه از دو نوع تازه و خشک آن به عنوان ادویه و سبزی در غذا و ترشی جات استفاده می شود. طبع و طبیعت مرزه گرم و خشک می باشد و همچنین سرشار از ویتامین ها ، مواد معدنی و روغن های ضروری می باشد که برای سلامتی بسیار مفید است. مرزه دارای خواص ضد قارچ، پری بیوتیک و سرشار از فیبر، هضم کننده غذا می باشد و برای ضد عفونی، ضد نفخ، خلط آور و تسکین دهنده درد مفاصل مفید است.خواص مرزه برای قاعدگی این است که می تواند چرخه قاعدگی را تنظیم کند.

خواص مرزه
  1. مرزه چیست
  2. خواص مرزه چیست
  3. ویتامین های مرزه
  4. ارزش غذایی مرزه
  5. خواص دارویی و درمانی مرزه

مرزه چیست

مرزه از دسته گیاهان خوشبو و خوش طعم می باشد که به دلیل طعم خوب آن در غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه از خانواده نعنا می باشد و در بیشتر مناطق آب و هوایی یافت می شود. مرزه در اندازه 40 تا 60 سانتی متر می رسد و دارای برگ های سبز تیره و نرم ، همچنین گل های کوچک بنفش رنگی است. مرزه نمونه های مختلف وحشی نیز دارد که به نام های Satureja douglasii و satureja thumbra می باشد.

خواص مرزه چیست

مرزه خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد و می توان خاصیت آنتی اکسیدان بودن آن را از مهمترین خواص این گیاه دانست.مرزه از بروز بیماری ها پیشگیری کرده و برای سلامت بسیار مفید است.مرزه سرشار فیبر غذایی می باشد که این فیبر می تواند باعث کاهش کلسترول های بدن خود شود و کلسترول های خوب خون HDL را افزایش می دهد.

برگ های مرزه دارای فنول های تیمول و کارواکرول می باشد و همچنین دارای ترکیب هایی از لینالول،کامفن،کاریوفیلن و دیگر ترپنوئید ها نیز است.

مرزه با دارا بودن تیمول خواص ضد قارچی و ضد عفونی کننده دارد و همچنین به دلیل داشتن کارواکرول می تواند از رشد باکتری های مختلف همچون کولی و باسیلوس جلوگیری کند.

ویتامین های مرزه

مرزه دارای ویتامین ها و مواد معدنی بسیاری است که می توانند در سلامت انسان نقش زیادی داشته باشد و ویتامین ها و مواد معدنی های بدن را تامین کند.برگ و شاخه مرزه منبع بسیار زیادی از پتاسیم، کلسیم، منیزیم، منگنز، روی و سلنیم می باشد و می تواند به کنترل ضربان قلب، فشار خون و ساخت گلبول های قرمز خون بسیار موثر باشد.مرزه سرشار از ویتامین های B ، ویتامین A ، ویتامین C، نیاسین ، تیامین و پیرودوکسین است.

ارزش غذایی مرزه

ارزش غذایی 100 گرم مرزه خشک شامل:

  • 120% فیبر
  • 25% نیاسین
  • 130% ویتامین B6
  • 83% ویتامین C
  • 177% ویتامین A
  • 474% آهن
  • 210 % کلسیم
  • 94% منیزیم
  • 46% منگنز

خواص دارویی و درمانی مرزه

مرزه دارای خواص دارویی زیادی می باشد و به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی می تواند برای سلامتی بسیار مفید باشد و به پیشگیری از بیماری ها نیز کمک کند.

فیبر موجود در مرزه باعث می شود کلسترول های بد کاهش یافته و کلسترول های خوب افزایش یابد. مرزه به دلیل دارا بودن روغن ضروری تیمول می تواند خاصیت ضد قارچی و ضد عفونی کننده باشد که از لحاظ علمی اثبات شده است.کارواکرول در مرزه علاوه بر طعم تندی که به این گیاه میدهد دارای خواص ضد باکتریایی زیادی دارد و می تواند با باکتری ها مبارزه کند.

مرزه از جمله گیاهانی می باشد که سرشار از آهن می باشد و می تواند در ساخت گلبول های قرمز خون و همچنین با داشتن پتاسیم در خود به کنترل ضربان قلب و فشار خون بسار موثر باشد.

مرزه می تواند سطح رادیکال های آزاد بدن را کاهش دهد و با بیماری های عفونی مبارزه کند. مرزه سرشار از ویتامین A می باشد که برای محافظت ریه ، پیشگیری از سرطان ریه کمک زیادی می کند.

مرزه خواص درمانی برای عفونت ها و ضد باکتری دارد و همچنین دارای خاصیت ضد عفونی، ضد نفخ، خلط آور و تسکین دهنده درد مفاصل می باشد.مرزه حاوی روغن های ضروری با قابلیت آنتی باکتریایی و ضد قارچی می باشد و با غرغره کردن محلول حاوی مرزه می تواند در درمان گلودرد موثر باشد. با این کار گلودرد را تسکین می دهد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.