شفا مگ

عفونت لوزه یا تونسیلیت چیست

لوزه ها بخشی از سیستم لنفاوی بدن می باشند که به صورت دو غده در هر دو طرف گلو قرار دارند. لوزه ها بخشی از مکانیسم دفعای بدن میباشند که از ابتلا به عفونت بدن جلوگیری می کنند. زمانی که لوزه ها دچار عفونت ویروسی یا باکتریایی می شوند به اصطلاح عفونت لوزه یا تونسیلیت گفته می شود. عفونت لوزه در هر سنی ممکن است رخ دهد و می توان به عنوان یک بیماری شایع در دوران کودکی نام برد که علائم آن گلودرد، تورم لوزه و تب می باشد. عفونت لوزه یک بیماری مسری است و می تواند در اثر ویروس ها و یا باکتری های استرپتوکوکی ایجاد شود که منجر به گلودرد می شود. تشخیص عفونت لوزه آسان است و معمولا علائم آن طی 7 تا 10 روز از بین می رود.اگر دچار تب بالا شدید و همچنین ضعف عضلانی و حتی سفتی گردن را تجربه می کنید می بایست به پزشک مراجعه کنید. در ادامه با علت ، علائم و روش درمان آن آشنا می شوید.

عفونت لوزه
  1. علائم عفونت لوزه
  2. عفونت لوزه حاد
  3. عفونت لوزه مزمن
  4. علت عفونت لوزه
  5. درمان عفونت لوزه
  6. درمان خانگی عفونت لوزه
  7. عوارض عفونت لوزه
  8. آیا عفونت لوزه مسری است؟

علائم عفونت لوزه

عفونت لوزه 3 نوع حاد، مزمن، عود کرده می باشد که در زمان ابتلا، علائمی را نشان می دهد که در بعضی از مواقع این علائم شدید می باشد م باعث می شود راه هوایی مسدود شود. علائم احتمالی عفونت لوزه شامل گلودرد ، مشکل در بلعیدن، صدای خش دار، بوی بد دهان، تب ، لرز، گوش درد، دل درد، سردرد، سفت شدن گردن، تورم غدد لنفاوی، لکه های سفید یا زرد بر روی لوزه می باشد.معمولا اگر کودکی مبتلا به عفونت لوزه شود با تب همراه است و همچنین دچار درد شکمی نیز می شود.

عفونت لوزه حاد

توسیلیت یا عفونت لوزه در کودکان بسیار شایع می باشد و تقریبا هر کودکی حداقل یک بار دچار درد لوزه خواهد شد. اگر علائم حدود 10 روز یا کمتر طول بکشد آن را عفونت لوزه حاد گویند که این عفونت با درمان های خانگی ممکن است بهبود یابد و در بعضی موارد با آنتی بیوتیک درمان می شود.

عفونت لوزه مزمن

علائم عفونت لوزه مزمن طولانی تر از عفونت حاد می باشد که ممکن است طولانی مدت آن علائم را داشته باشد که این علائم شامل گلودرد، بوی بد دهان، بزرگ شدن غدد لنفاوی در گردن می باشد.

لوزه مزمن ممکن است باعث سنگ لوزه شوند و موادی مانند سلول های مرده، بزاق و مواد غذایی در شکاف لوزه ها قرار می گیرند و ممکن است پزشک نیاز به برداشتن لوزه را برای رفع و درمان تجویز کند.

علت عفونت لوزه

علت عفونت لوزه یا تونسیلیت می تواند بر اثر ویروس ها و یا باکتری های مختلف مانند باکتری های استرپتوکوکی رخ دهد که با گلودرد همراه می باشد که در صورت عدم درمان ممکن است باعث عوارض جدی شود.
عفونت لوزه نیز می تواند در اثر ویروس مانند سرماخوردگی یا عفونت های باکتریایی مانند گلو استرپ ایجاد شوند.

عفونت لوزه ویروسی

ویروس های شایع ترین علت عفونت لوزه می باشند و می تواند از ویروس هایی که باعث سرماخوردگی می شوند نام برد که اغلب منبع عفونت لوزه ها می باشند. ویروس های دیگری نیز می باشند که می تواند باعث عفونت لوزه شوند که شامل:

  • رینوویروس
  • ویروس اپشتین بار
  • هپاتیت A
  • اچ آی وی

در صورت ابتلا به لوزه ویروسی ، علائم آن شامل سرفه یا خلط بینی می باشد که آنتی بیوتیک ها روی این نوع عفونت ها کار نخواهد کرد و اغلب با استراحت و داروهای خانگی قابل درمان است

عفونت لوزه باکتریایی

حدود 15 تا 30 درصد موارد عفونت لوزه ناشی از باکتری می باشند و شایعترین باکتری باکتری استرپ است که باعث ایجاد گلودرد می شود، اما سایر باکتری ها نیز می توانند باعث ایجاد عفونت لوزه شوند.

درمان عفونت لوزه

موارد عفونت خفیف لوزه لزوما به درمان احتیاج ندارد به ویژه اگر عفونت لوزه ویروسی باشد و درمان بیشتر برای موارد شدیدتر احتیاج می باشد. اگر التهاب و عفونت لوزه بر اثر باکتری باشد، پزشک برای درمان عفونت لوزه آنتی بیوتیک ها مانند پنی سیلین یا اریترومایسین تجویز می کند.

نکته ای که باید حتما به آن توجه داشته باشید این است که آنتی بیوتیک ها را تا اتمام دارو باید ادامه دهید و به محض بهبودی علائم نباید آن را قطع کنید زیرا در صورت عدم مصرف تمام دوز تجویزی ممکن است بیماری دوباره برگردد.

تونسیلکتومی

تونسیلکتومی یا جراحی لوزه به منظور برداشتن لوزه ها انجام می شود که در مواردی که دچار لوزه مزمن یا عود کرده باشید انجام می گیرد. اگر در یک سال گذشته حداقل 5 تا 7 بار دچار عفونت لوزه یا استرپس شده باشید ممکن است نیاز به برداشتن لوزه باشد که می تواند مشکلات تنفسی و بلع را نیز کاهش دهد.جراحی لوزه و برداشتن لوزه یکی از شایع ترین و آخرین راه برای درمان عفونت مزمن لوزه می باشد.

درمان خانگی عفونت لوزه

کسانی که دچار عفونت لوزه می شوند می توانند علاوه بر تجویز های پزشک از درمان خانگی نیز برای کاهش التهاب و درمان عفونت لوزه استفاده کنند.

از مواردی که توصیه می شود این است که از دستگاه بخور برای مرطوب ساخت محیط زندگی استفاده شود که باعث شود هوای آن محل خشک نباشد.مصرف مایعات زیاد برای کاهش التهاب عفونت لوزه بسیار موثر می باشد و همچنین سعی کنید استراحت لازم را داشته باشید.

یکی از روش های مناسب برای درمان عفونت لوزه غرغره آب نمک چند بار در طول روز می باشد که می تواند در کاهش عفونت بسیار موثر باشد.

  • مصرف آب گرم با عسل و آب لیمو
  • نوشیدن مایعات گرم
  • قرص های مکیدنی برای گلودرد
  • سیگار نکشید
  • مصرف سوپ گرم

همچنین سعی کنید از مصرف مواد غذایی که باعث تشدید التهاب لوزه می شود مانند غذاهای ادویه دار و سرخ کردنی و همینطور مواد شور و ترشیجات پرهیز کنید.

مصرف سبزیحات و میوه های دارای ویتامین C می تواند برای درمان این بیماری بسیار مناسب باشد و می تواند به بهبود عفونت لوزه کمک زیادی کند.

مصرف سیر برای درمان عفونت لوزه بسیار مناسب است، ابتدا سیر را پوست بگیرید و یک حبه آن را به دو قسمت تقسیم کنید، یک نیکه آن را به چهار قسمت مساوی تقسیم کرده و هر روز مثل قرص میل کنید.این کار را به مدت یک هفته تکرار کنید، سیر خواص ضد التهابی و کاهش دهنده عفونت را دارد و همچنین می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

عوارض عفونت لوزه

افرادی که به عفونت لوزه از نوع مزمن آن دچار می شوند ممکن است در زمان شروع به مشکل آپنه انسدادی خواب دچار شوند. این مورد زمانی اتفاق می افتد که مجاری هوایی متورم شده و از خوابیدن فرد جلوگیری کند.

همچنین ممکن است عفونت لوزه هر روز بدتر شود و عفونت به سایر مناطق دیگر نیز سرایت کند که به این عمل سلولیت لوزه گفته می شود. آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک باید به طور کامل مصرف شود و در صورت عدم مصرف کامل ممکن است بیماری مجدد باز گردد یا دچار عوارض دیگری همچون تب روماتیسمی و گلومرولونفریت شوید.

آیا عفونت لوزه مسری است؟

اگر مبتلا به عفونت لوزه باشید ، ممکن است در 24 تا 48 ساعت قبل از بروز علائم مسری باشد . اگر فردی که مبتلا به عفونت لوزه باشد در نزدیکی فرد دیگری عطسه یا سرفه کند و قطرات در نفس فرد مقابل قرار بگیرد می تواند دچار عفونت لوزه شود. به طور معمول 2 تا 4 روز طول می کشد تا علائم بعد از قرار گرفتن در معرض کسانی که دچار عفونت لوزه هستند بروز داده شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.