شفا مگ

بیماری های شایع در نوزادان

بیماری های شایعی در نوزادان است که والدین میبایست علائم بیماری ها را بدانند تا بتوانند آنها را شناسایی کند و برای درمان آنها اقدام کنند. از بیماری های شایع در نوزادان می توان به استفراغ، کولیک، سرماخوردگی، یبوست، اسهال، التهابات پوستی، سرفه،درد دندان،گرفتگی بینی اشاره کرد.در ادامه این موارد را بررسی خواهیم کرد.

بیماری های شایع در نوزادان
  1. استفراغ کردن نوزاد
  2. کولیک در نوزاد
  3. سرماخوردگی در نوزادان
  4. یبوست در نوزادان
  5. اسهال در نوزادان
  6. گرفتگی بینی نوزادان
  7. درد دندان در آوردن
  8. التهابات پوستی

استفراغ کردن نوزادان

بیشتر متخصصان بالا آوردن را برگشت اسید معده در نوزادان می دانند و در اکثر نوزادان بعد از شیر خوردن،آروغ زدن و سرفه این اتفاق می افتد که طبیعی است. رفلاکس معده در نوزاد به علت کامل نبودن دریچه بین مری و معده می باشد.

برای جلوگیری از بالا آوردن نوزاد، اگر نوزاد با شیشه شیر می خورد باید هر 5 دقیقه یکبار آروغ نوزاد را بگیرید.اما اگر نوزاد با شیر مادر شیر می خورد، زمانی که نوزاد با یک سینه تغذیه می شود و اگر تمایل به تغذیه مجدد شیر داشت و برای تغذیه از سینه دیگر لازم است اول آروغ نوزاد را بگیرد و بعد با سینه دیگر شیردهی شود.

شیر خوردن از سینه مادر باید با حجم کرد ولی به تعداد بیشتر انجام شود و بعد از شیر دادن به مدت 45 دقیقه نوزاد را در وضعیت مستقیم نگه دارید. سعی کنید از پوشاندن پوشک تنگ به نوزاد خودداری کنید.

در موارد زیر حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • وجود خون در استفراغ نوزاد
  • احساس خفگی در هنگام شیر خوردن
  • تنگفی نفس هنگام بالا آوردن
  • عدم افزایش وزن
  • برآمده شدن پشت نوزاد

کولیک در نوزادان

از علائم کولیک نوزاد این است که در طول روز بیشتر از سه ساعت گریه می کند و ممکن است گریه ها 3 روز در هفته ادامه پیدا کند. اما شرایط بدنی این نوزادان کاملا عادی است و خوشبختانه بعد از گذشت زمان و رسیدن به 4 ماهگی بطور کامل بر طرف می شود.

بر اساس گفته متخصصان راه حل های مختلفی برای این مشکل نوزادان وجود دارد. سعی کنید نوزاد را قنداق کرده و بر روی شکم و یا به پهلوی چپ بخوابانید.برای آرام کردن گریه نوزادان می توانید موارد زیر را بکار ببرید:

  • صدای وسایلی مانند فن، جاروبرقی
  • تاب دادن نوزاد به حالت رفت و برگشت در آغوش
  • مکیدن شیشه شیر، سینه، پستانک
  • راه بردن نوزاد
  • گرفتن آروغ نوزاد در طول شیر خوردن
  • ماساژ پشت نوزاد

سرماخوردگی در نوزادان

یکی از شایعترین بیماری های نوزادان سرماخوردگی می باشد که علائم آب ریزش بینی ، گرفتگی بینی، سرفه و تب در نوزاد می باشد. سرماخوردگی نوزاد می تواند به علت مناسب نبودن دمای اتاق و تماس او با فردی که مبتلا به سرماخوردگی است می باشد.

زمانی که نوزاد دچار سرماخوردگی می شود بهترین راه بردن نوزاد نزد پزشک متخصص می باشد.اما چند را ساده برای درمان سرماخوردگی وجود دارد و آن بخور سرد برای جلوگیری از سرفه و گرفتگی مجرای تنفسی می باشد.

یبوست در نوزادان

نوزادان کارکرد شکمی متفاوتی دارند برخی از آنها روزی 4 تا 5 بار و بعضی از نوزادان هر 3 روز یکبار مدفوع می کنند. نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می کنند کمتر از نوزادانی که از شیر مادر می خورند مدفوع می کنند. زمانی والدین باید نگران دفع مدفوع نوزاد خود باشند که عادت طبیعی نوزاد تغییر کرده باشد یا در مدفوع ان خون دیده شود.

یکی از دلایل یبوست تغییر برنامه تغذیه ای نوزاد می باشد، به این معنی است که اگر شیر مادر به شیر خشک یا شروع نوزاد به غذای کمکی احتمال یبوست را بیشتر می کند. برای درمان یبوست نوزاد حتما به پزشک مراجعه کنید.

اسهال در نوزادان

اسهال در نوزادان نگران کننده تر از یبوست می باشد. اگر نوزاد از شیر مادر تغذیه می کنند و مادر در مصرف غذایی خود احتیاط نکرده باشد ممکن است نوزاد دچار اسهال شود و یا عفونتی در بدن نوزاد باشد.

اگر نوزاد در طول 7 ساعت بیش از 5 بار مدفوع آبکی داشت مراقب کمبود آب بدن نوزاد باشید.برای تشخیص کم آبی بدن نوزاد می توانید به گریه بدون اشک و چشم های فرورفته نوزاد توجه کنید.

اگر نوزاد شما دچار اسهال شده باشد باید سریعا به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است برای جبران آب از دست رفته نوزاد پزشک سرم را تجویز کند.

گرفتگی بینی نوزادان

وقتی کودک دچار سرماخوردگی می شود ، ممکن است بینی به شدت گرفته شود.برای کودکان زیر 4 سال نمی توان از داروهای سرماخوردگی استفاده کرد.برای درمان گرفتگی بینی نوزاد به جای استفاده از آنها سرم نمکی برای شستشوی مخاط بینی باید استفاده کرد. برای کمک به آسانتر نفس کشیدن نوزاد در شب از دستگاه بخور سرد استفاده کنید تا نوزاد راحت تر نفس بکشد.

درد دندان در آوردن

در شش ماهگی ، اولین دندان کودک شروع رشد از لثه می کند، از علائم دندان در آوردن نوزاد زخم شدن لثه است که می تواند کودک را عصبی و بدخلق کند. برای درمان درد به کودک چیزی برای جویدن بدهید، حلقه های دندان گیر برای این کار بسیار مناسب است.

التهابات پوستی

نوزادان پوستهای بسیار حساسی دارند. التهابات پوستی ممکن است از دانه های ریز تا دانه های سفید و یا قرمز تا التهابات خارش دار متفاوت باشند. برای جلوگیری از التهابات ناشی از پوشک، حتما پوشک نوزاد را مرتب تعویض کنید و برای پیشگیری پماد بمالید. برای اگزما از صابون های زبر استفاده نکنید و همیشه پوست کودک را مرطوب نگه دارید. بیشتر التهابات پوستی جدی نیستند اما اگر التهاب پوستی کودک دردناک یا شدید است یا علائمی مانند تب و یا تاول را دارد، حتما با پزشک تماس بگیرید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.