شفا مگ

آیا مشکلات هورمونی باعث چاقی می شود؟

هورمون ها برای تنظیم بدن می باشند و می تواند یکی از عوامل چاقی باشد. هورمون هایی مانند لپتین، انسولین، هورمون های جنسی و هورمون رشد می توانند روی اشتها، متابولیسم و توزیع چربی بدن تاثیر زیادی بگذارد. افراد چاق سطح این هورمون ها باعث می شوند که بدن دچار متابولیسم غیر طبیعی شود و چربی در بدن تجمع پیدا کند. چاقی هورمونی باعث خطر ابتلا به بیماری های مختلف می شود به عنوان مثال افرادی که به دلیل هورمون استروژن با خطر سرطان پستان همراه می باشند.چاقی هورمونی باعث التهاب در بافت های چربی می شود و ذخیره سازی بیش از حد چربی منجر به استرس واکنشی در سلول های چربی می شود.

چاقی هورمونی
  1. هورمون لپتین و چاقی
  2. هورمون انسولین و چاقی
  3. هورمون جنسی و چاقی
  4. هورمون رشد و چاقی
  5. هورمون کورتیزول و چاقی
  6. هورمون تیروئید و چاقی

رابطه هورمون لپتین با چاقی

لپتین نوعی هورمون است که از طریق سلول های چربی تولیده شده و در خون جریان پیدا می کند. لپتین وظیفه اطلاع به مغز برای کاهش اشتها و احساس سیری را دارد و همچنین وظیفه ذخیره سازی چربی در بدن را مدیریت می کند.

بر اساس تحقیقات انجام شده مشخص شده است که سطح لپتین در افرادی که چاق هستند بیشتر از افراد طبیعی می باشد و به همین دلیل بدن افراد چاق دیگر به اثرات لپتین حساس نیستند و لپتین احساس سیری و کاهش اشتها را در این افراد نمی دهد.

رابطه هورمون انسولین با چاقی

انسولین یک هورمونی است که توسط پانکراس تولید می شود و در تنظیم کردن کربوهیدرات و متابولیستم چربی نقش مهمی دارد.انرژی روزانه و قند طبیعی خون توسط انسولین کنترل می شود که افراد چاق این سیگنال را از دست می دهند و دیگر قادر به کنتر قند نیستند، که در مواردی باعث دیابت نوع 2 شوند.

رابطه هورمون جنسی با چاقی

چربی های دور شکم باعث بیماری های مختلفی می شود که در صورت عدم کنترل می تواند خطرات جدی را به همراه داشته باشند. هورمون های جنسی استروژن و آندروژن ممکن است در توزیع چربی بدن کمک می کنند.

تغییراتی که در سن بالا اتفاق می افتد باعث می شود سطح هورمون های جنسی زنان و مردان تغییر کند و این تغییرات در کنترل چربی نقش مهمی دارند.مردان مسن و زنان یائسه تمایل زیادی به افزایش ذخیره سازی چربی در اطراف شکم خود را دارند.

کاهش هورمون پروژسترون باعث افزایش چربی نخواهد شد ، اما برای نگهداری آب بدن، بدن شروع به پهن شدن کرده ه باعث چاق شدن می شود.

رابطه هورمون رشد با چاقی

غده هیپوفیز هورمون رشد را تولید می کند که روی قد تاثیر می گذارد و به ساخت استخوان و عضلات کمک می کند. هورمون رشد می تواند روی سوخت و ساز بدن تاثیر زیادی داشته باشد و بر اساس تحقیقات سطح هورمون رشد در افراد چاق پایین تر است.

رابطه هورمون کورتیزول با چاقی

هورمون کورتیزول یک هورمون استرس می باشد که هنگامی یک زن استرس پیدا می کند باعث می شود افزایش تولید این هورمون می شود و این افزایش هورمون کورتیزول در زمان باعث چاقی خواهد شد.

رابطه هورمون تیروئید با چاقی

هورمون تیروئید در زنان بیشتر دچار عدم تعادل می شود و پرکاری تیروئید باعث چاقی و کم کاری تیروئید باعث لاغری می شود.برای تشخیص این مشکل هورمونی باید تست های تیروئید را انجام دهید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.