شفا مگ

علت بیماری ام اس در زنان

علائم بیماری ام اس به نوع اختلال و محل آسیب بستگی دارد که می تواند شامل مشکل در حرکت عضلات، حفظ تعادل، بینانی یا حرف زدن باشد.بیماری ام اس (Multiple sclerosis) یک نوع بیماری است که مغز و نخاع را درگیر می کند و باعث می شود کنترل ، دید ، تعادل و حواس فرد بیمار از دست برود.ام اس باعث می شود که سیستم ایمنی بدن به اعصاب و نخاع آسیب برسانند.این نوع بیماری که به نام اختلال خود ایمنی معروف هستند باعث می شوند که بجای اینکه به باکتری ها حمله کنند به بافت های بدن حمله می کنند.در بیماری ام اس هم سیستم ایمنی بدن به مغز و نخاع که سیستم عصبی بدن را تشکیل می دهند حمله کرده و باعث از کار انداختن آنها می شود. در ادامه با برخی از علائم اولیه ام اس آشنا می شوید که در صورت مشاهده این علائم با پزشک مشورت کنید.

علائم بیماری ام اس

بیماری ام اس چیست؟

مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس یک بیماری با اختلال خود ایمنی می باشد که به عصب نخاع و مغز و عصب های بینایی آسیب می رساند.
بیماری های خود ایمنی نوعی بیماری هستند که سیستم ایمنی بدن بر خلاف حفاظت از بدن و از بین بردن میکروب ها و باکتری ها،به بافت های بدن حمله کرده و به آنها آسیب می رسانند. در بیماری ام اس هم به همین شکل می باشد که سیستم ایمنی بدن به مغز و نخاع حمله کرده و باعث از کار افتادن آنها می شود.

علائم اولیه بیماری ام اس

علائم بیماری ام اس به طور کلی می توان به عدم کنترل عضلات، تعادل ، بینایی و حرف زدن می باشد که در صورت مشاهده این علائم باید با پزشک تماس بگیرید.

نوریت اپتیک

نوریت اپتیک یک بیماری خاص عصبی می باشد که باعث می شود عصب بینایی درگیر شود.نوریت اپتیک می تواند به عنوان یک نشانه از ام اس باشد. این بیماری معمولا در سنین 25 تا 50 سال اتفاق می افتد و بیشتر در خانم ها شایع می باشد. کاهش دید از اولین علائم آن می باشد که طی چند ساعت و چند روز اتفاق می افتد.

کاهش دیدی که در این مشکل بوجود میاید اینقدر شدید است که بیمار فقط توانایی درک نور را دارد. این بیماری علاوه بر کاهش دید می تواند با حرکت چشم احساس درد را برای بیمار بوجود بیاورد و رنگ ها را غبار آلود و کم رنگ می بیند.

ادرار دردناک

احساس درد شدید در زمان ادرار می تواند یکی از نشانه های ابتلا به بیماری ام اس باشد. ادرار دردناک از اولین علامت های بیماری ام اس است و هر گونه دفع ادرار مکرر و ناگهانی باید با پزشک درمیان گذاشته شود.

از دست دادن تعادل

از دست دادن تعادل می تواند نشانه ضعف باشد، اما در بعضی مواقع نشان از ضعف نیست. داشتن ضعف در پاها در بعضی مواقع نشان از پیشرفت تخریب سلول های عصبی و شروع بیماری ام اس می باشد.

احساس سوزن سوزن شدن پا

زمانی که برای مدت طولانی بروی پا باعث می شود جریان خون موقت قطع شود و احساس سوزن سوزن در پا بوجود بیاورد. اما اگر بی حسی، یا احساس خارش در اندام به طور ناگهانی و بی دلیل اتفاق بیافتد می بایست با پزشک تماس بگیرید زیرا ممکن است از نشانه های اولیه بیماری ام اس باشد

سرگیجه های بی علت

احساس سرگیجه ثابت بدون هیچ دلیل مشخصی می تواند از نشانه های اولیه بیماری ام اس باشد.

احساس نکردن دما

احساس نکردن تغییر در دمان نشانه دیگری از آسیب های عصبی در بیماری ام اس می باشد که به حدی می باشد که با گرفتن یک لیوان داغ ممکن است احساس تغییر دما نکند.

گرفتگی عضلات

گرفتگی های عضلانی و اسپاسم ها اگر به صورت اتفاقی و بدون هیچ دلیلی اتفاق بیوفتد می تواند یکی از علائم ازار دهنده ام اس باشد. اسپاسم ها معمولا شدید و درد آور می باشند.این گرفتگی ها و اسپاسم ها بیشتر در ناحیه دست و پا ایجاد می شود و بعد از چند دقیقه از بین می رود.

کاهش سطح حافظه

کاهش حافظه ، عدم توانایی تمرکز، مشکلات زبانی می تواند از علائم پیشرفت ام اس باشد اما در بعضی از مواقع می تواند علائم شروع ام اس می باشد.

عوارض بیماری ام اس در زنان

داروهایی که در حال حاضر برای بیماران ام اس تجویز می شود می تواند به کاهش حمله و سرعت پیشرفت بیماری کمک کند و علائم ام اس را به خوبی کنترل کنند، اما ام اس می تواند عوارضی نیز داشته باشد.
بی حسی یا ضعف در اندام ها به خصوص در یک سمت بدن یا یک نیم تنه کامل از عوارض شایع ام اس است. احساس شوک الکتریکی که به آن لرمیت گفته می شود که بیشتر در زمان خم کردن گردن اتفاق می افتد نیز می تواند از عوارض دیگر این بیماری باشد.
لزش و عدم هماهنگی در راه رفتن، مشکلات بیماری ، تاری دید، دوبینی، نابینایی یا کم بینایی ، لکنت زبان، سوزن سوزن شدن و بی حسی اندام ها ، مشکلات روده و مثانه از دیگر عوارض بیماری ام اس به خصوص در زنان می باشد.

بارداری در زنان مبتلا به ام اس

یک باور اشتباه در زنان مبتلا به ام اس وجود دارد که نباید باردار شوند، اما این باور اشتباه است، امروزه کارشناسان معتقد هستند که زنان مبتلا به ام اس میت وانند باردار شوند و هیچ تناقضی در این دو وجود ندارد. باردار شدن و تولد یک کود سالم برای یک مادر مبتلا به ام اس کاملا امکان پذیر است زیرا تحقیقات نشان داده بارداری هیچ تاثیر منفی بر شرایط بیمار ام اس ندارد.

نکته جالبی که باید بدانید این است که بسیاری از زنان مبتلا به ام اس در دوره بارداری حال بسیار بهتری دارند و احساس انرژی زیادی می کنند، به خصوص در سه ماهه دوم بارداری که سیستم ایمنی بدنشان آرام می گیرد. در سه ماه اول تا شش ماه بعد از زایمان ممکن است حمله یا ریلپس ام اس 20 درصد افزایش یابد که دلیل آن به هم خوردن تعادل در تعداد ریلپس هاست، زیرا در طول بارداری احتمال حمله کاهش می یابد، اما بعد از زایمان این احتمال وجود دارد که برای برقراری تعادل افزایش یابند.

در ضمن، در مورد زمان بارداری تان باید با پزشکتان مشورت کنید، زیرا بیماری شما باید پیش از انعقاد نطفه تحت کنترل کامل باشد و این به نفع تندرستی و راحتی خود شماست.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.