شفا مگ

آمبولی ریه چیست و چه علائمی دارد

آمبولی ریه به علت لخته شدن خون در ریه ها می باشد که باعث کاهش میزان اکسیژن در خون می شود که علائم شایع آن کوتاهی تنفس ناگهانی و درد قفسه سینه می باشد.

آمبولی ریه

آمبولی ریه (pulmonary embolism) یک نوع بیماری است که به علت لخته شدن خون در ریه ها ایجاد می شود و باعث کاهش میزان اکسیژن در خون به بخشی از ریه ها می شود که باعث تاثیر بر سایر قسمت های بدن می شود.

اگر آمبولی ریه به سرعت در زمان نشان علائم درمان نشود کشنده است، اما اگر به موقع تشخیص داده شود و با مراقبت های ویژه می تواند در عرض 10 روز بهبود یابد.

علائم شایع آمبولی ریه کوتاهی نفس و درد قفسه سینه می باشد که به محض مشاهده این علائم می بایست سریعا برای درمان آن اقدام کرد تا خطر مرگ سریع الوقوع را کاهش داد.

آیا آمبولی ریه درمان قطعی دارد: باید گفت که بله، اگر در زمان ایجاد علائم به موقع تشخیص داده شود و سریعا برای درمان آن اقدام کنید و درمان اورژانسی صورت گیرد قابل درمان است.

  1. آمبولی ریه چیست
  2. علائم شایع آمبولی ریه
  3. علت آمبولی ریه
  4. پیشگیری از ابتلا به آمبولی ریه
  5. میزان خطر آمبولی ریه
  6. درمان آمبولی ریه

آمبولی ریه چیست

آمبولی ریه یک بیماری است که در اثر لخته شدن خون در یکی از شریانهایی که خون را به ریه می رساند رخ می دهد.این لختگی خون ابتدا در یکی از رگ های عمیق اندام تحتانی یا لگن شکل می گیرد.

در زمان شکستگی استخوانی ممکن است مسدود شدن شریان ها از طریق چربی ایجاد شود که به آن آمبولی چربی گویند. لخته خون یا آمبولی چربی از جریان خون به یکی از شریان های بافت ریه می رسند و در آنجا ایجاد انسداد می کنند و این انسداد باعث کاهش توانایی تنفسی و تخریب بافت ریه می شود. این آمبولی در هر سنی ممکن است اتفاق بیوفتد اما در بزرگسالان شایع تر است.

علائم شایع آمبولی ریه

آمبولی ریه علائم هایی را دارد که می توان با توجه به این علائم آمبولی را تشخیص داد.آمبولی ریه ممکن است با علائمی همچون کوتاهی نفس ناگهانی و درد قفسه سینه شروع شود.

سرفه با خلط خونی، تندی ضربان قلب ،غش کردن یا حالت غش داشتن، تب خفیف و تورم و درد اندام تحتانی می تواند از علائم شایع آمبولی ریه باشد.

علت آمبولی ریه

آمبولی ریه به علت مسدود شدن شریان خون در ریه به وسیله لخته خون یا چربی می باشد.در این حالت خون زمانی که به رگ های ریه می رسند به خوبی جریان پیدا نمی کنند و باعث می شود آمبولی ریه ایجاد شود.

آمبولی ریه ممکن است در سنین بالا بیشتر اتفاق بیوفتد و بیشتر در معرض خطر آمبولی ریه می باشند. هر گونه آسیب یا بیماری که بیمار مجبور به استراحت طولانی در بستر می شود یا زمانی که به طور ثابت در یک مدت طولانی در یک مکان مانند مسافرت با قطار یا هواپیما نشست ممکن است باعث خطر آمبولی ریه شود.

جراحی، نارسایی احتقانی قلب، کم خونی همولیتیک، شستگی استخوان،چاقی، بارداری و مصرف قرص های ضد بارداری در خانم های سیگاری می تواند از عواملی باشند که خطر ابتلا به آمبولی ریه را بیشتر می کنند.

پیشگیری از ابتلا به آمبولی ریه

برای پیشگیری از ابتلا نشدن به آمبولی ریه می بایست اگر مجبور به استراحت طولانی مدت در بستر هستید سعی کنید هر از چند مدت حرکت کنید یا در طی نقاهت از جوراب کشی استفاده کنید.

  • پس از هر جراحی سعی کنید اندام های تحتانی را حرکت دهید و راه رفتن را شروع کنید.
  • خانم هایی که قرص ضد بارداری مصرف می کنند باید از کشیدن سیگار خودداری کنند.
  • از جراحی های که ضروری نیست اجتناب کنید.
  • سعی کنید در طول سفرهای طولانی هر 1 تا 2 ساعت برای مدتی ایستاده و یا راه بروید.

میزان خطر آمبولی ریه

در زمان ابتلا به آمبولی ریه ممکن است در اثر لختگی بزرگ که بیش از نیمی از جریان خون در ریه ها را مسدود کرده است باعث مرگ سریع الوقوع اتفاق بیوفتد.

در زمان آمبولی ریه و عدم درمان به موقع ممکن است باعث خونریزی شدید داخل ریه در اثر لخته های کوچکتر اتفاق بیوفتد.

درمان آمبولی ریه

برای درمان آمبولی ریه ابتدا باید بررسی های تشخیصی توسط پزشک انجام شود تا عوامل انعقادی و زمان پروترومبین را اندازه گیری کنند.این بررسی ها شامل رادیوگرافی قفسه سینه، اسکن ریه، آنژیوگرافی ریه، نوار قلب و آزمایش خون می باشد.

بعد از انجام آزمایش های تشخیصی بر اساس تشخیص روش های درمانی انجام می شود که هدف از روش های درمانی برای بهبود عملکرد قلب و ریه تا برطرف شدن لخته و جلوگیری از عود کردن آمبولی ریه انجام می شود.

با توجه به تشخیص ممکن است نیاز به جراحی باشد که این جراحی برای بستن رگ بزرگ منتهی به قلب و ریه که به نام رگ اجوف یا استقرار یک صافی در داخل این رگ برای جلوگیری از عبور لخته ها به سمت قلب انجام می شود.

در زمان درمان باید از جوراب کشی یا پیچیدن ساق پا با بانداژ کشی استفاده کنید و از نشستن به حالتی که ساق ها یا مچ پاها روی یکدیگر هستند خودداری کنید. همچنین در زمان خوابیدن پا باید بالاتر از سطح بدن باشد و در هنگام نشستن طولانی مدت پا باید بالاتر از ران باشد.

درمان لیز لخته

در بعضی از بیماران مخصوصا آنهایی که با عوارض خطرناک مانند لخته های بزرگ در وریدهای عمقی یا ریه و خطر کم خونی درمان لیز لخته انجام می شود.این درمان برای کسانی انجام می شود که دوره بین تشخیص و شروع درمان کوتاه باشد.

طول درمان آمبولی ریه

درمان آمبولی وریدی با داروهای ضد انعقاد حدود 3 ماه و یا تا زمانی که خطر کامله حذف شود ادامه می یابد.البته کسانی که دارای عوامل خطر خاص مثل داشتن دریچه های فلزی قلب یا در بیماران با حملات مکرر لخته سازی درمان نا محدود ضد انعقاد انجام می شود.

فعالیت در زمان درمان آمبولی ریه

فعالیت تا زمان برطرف شدن آمبولی ریه نباید صورت گیرد و باید تا زمان برطرف شدن علائم التهابی در بستر استراحت کنید و در زمان استراحت اندام های تحتانی را به طور مرتب حرکت دهید تا به جریان خون کمک شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.