شفا مگ

فیبر خوراکی برای لاغری

فیبر خوراکی می تواند باعث آب شدن شکم و لاغری شود و مناسبت ترین آن برای کاهش وزن و لاغری، فیبر محلول می باشد که به کاهش تجمع چربی کمک زیادی می کند.

چگونه با مصرف فیبر محلول لاغر شویم

چربی های شکم را می توانید به راحتی با مصرف فیبر بالا آب کنید و لاغر شوید.چربی های شکم یکی از مشکلات افراد چاق می باشد و می تواند باعث بیماری های زیاد شود. فیبر غذایی بر دو نوع محلول و نامحلول می باشد.فیبر محلول باید به اندازه مصرف شود،مصرف به اندازه این فیبر مفید می باشد و اگر این فیبر را به مقدار زیاد مصرف کنید باعث دل پیچه، اسهال، نفخ می شود.اگر قصد لاغر شدن و پیشگیری از بیماری هایی که باعث آن چاقی و چربی شکم می باشد این مطلب را بخوانید.

فیبر های محلول می توانند با آب ترکیب شوند و می تواند به آب کردن چربی و لاغری کمک زیادی کند.فیبر های غذایی بر دو نوع محلول و نامحلول می باشند که هر کدام از این فیبر ها فواید خاصی را برای بدن دارند. فیبر محلول در آب باعث کند کردن هضم غذا و ارسال مواد غذایی از معده به روده می شوند و به همین دلیل مواد مغذی بیشتری در روده حضور خواهد داشت و از این رو روند جذب بهتر انجام می گیرد.

با مصرف فیبر های محلول می توانند در لاغری و جلوگیری از تجمع چربی در بدن کمک زیادی کنند.

فیبر محلول در آب باعث می شود باکتری های مفید در دستگاه گوارش افزایش پیدا کنند. این باکتری ها برای دستگاه گوارش و روند هضم و حتی برای سیستم ایمنی بدن بسیار مفید هستند. این باکتری های مفید انواع مختلفی دارند و هر چه تنوع باکتری های دستگاه گوارش بیشتر باشد خطر ابتلا به بیماری ها کمتر خواهد بود.بر اساس مطالعات انجام شده افرادی که باکتری های مختلفی در دستگاه گوارش دارند چربی شکم کمتری دارند.

باکتری های مفید و تاثیر آنها بر لاغری

اصولا فیبر ها در روده گوارش می شود و در زمان ورود به روده توسط آنزیم ها که باکتری های ترشح می کنند فیبر ها تجزیه می شوند.به همین علت می باشد که باکتری های روده می توانند به بهبود سلامت انسان کمک کنندو به این گوارش روده در اصطلاح تخمیر می گویند.
فیبر های محلول یک پروبیوتیک مفید می باشند و مواد مغذی را برای باکتری ها فراهم می کنند.

در طی عمل تخمیر توسط روده، اسیدهای چرب زنجیره کوتاه، تولید می شوند که نوعی چربی می باشند که به کاهش چربی شکم کمک زیادی می کنند.

بر اساس مطالعات انجام شده اسید های چرب زنجیره کوتاه ممکن است برای تنظیم سوخت و ساز چربی بسیار مفید باشند و همچنین برای پیشگیری از سرطان روده بسیار مفید می باشند.


بیشتر بخوانید: آشنایی با فیبر محلول و نامحلول


فیبر و کاهش اشتها

فیبر های محلول یک کاهش دهنده بسیار مطمئن برای اشتها می باشد و این کاهش اشتها می تواند به کاهش وزن بسیار کمک کند. با کاهش اشتها، کالری دریافتی کمتر می شود و می تواند به کاهش وزن کمک زیادی کند.

فیبر محلول باعث تنظیم هورمون هایی که در کاهش اشتها نقش دارند کمک زیادی می کندو باعث کاهش تولید هورمون های گرلین و نوروپپتین می شود.همچنین فیبر محلول هورمون هایی که باعث احساس سیری بیشتری در بدن می شود مانند سیستوکینین را افزایش می دهد.

فیبر محلول اثر کند کنندگی حرکت غذا در دستگاه گوارش را دارد و باعث کاهش اشتها می شوند. زمانی که مواد مغذی مانند گلوکز به آرامی در روده منتشر می شوند بدن انسان به سرعت کمتری انسولین ترشح می کنند و باعث می شود کمتر احساس گرسنگی کنید.

چه غذاهایی فیبر محلول دارند

فیبر محلول از مواردی هستند که می توانید در رژیم غذایی خود اضافه کنید و از آنها در لاغری ، سلامت بدن و آب کردن چربی بهره کامل را ببرید.از جمله مواد غذایی سرشار از فیبر محلول دانه کتان، سیب زمینی، زردآلو ، پرتقال، کلم بروکسل، حبوبات و جو دوسر می باشند.

فیبر محلول باید به اندازه مصرف شود،مصرف به اندازه این فیبر مفید می باشد و اگر این فیبر را به مقدار زیاد مصرف کنید باعث دل پیچه، اسهال، نفخ می شود. مقدار مناسب برای مردان روزانه 30 تا 38 گرم و برای زنان 21 تا 25 گرم می باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.