شفا مگ

قرص باکلوفن چیست و چه عوارضی دارد

قرص باکلوفن 10 و 25 از داروهای پرکاربرد که خاصیت ضد اسپاسمی دارد و در موارد گرفتگی ماهیچه، شل کننده عضلات، درمان سکسکه، کمردرد و میگرن مزمن مصرف می شود

باکلوفن

قرص باکلوفن از داروهای شل کننده و گرفتگی عضلات می باشد و در دسته داروهای ضد اسپاسم ماهیچه ای قرار دارد. افرادی که دچار گرفتگی ماهیچه ای می شوند این دارو برای شل کردن عضلات آنها کاربرد دارد. این دارو جهت گرفتگی های عضلانی در بیماران مبتلا به ام اس بسیار موثر است و همچنین می تواند سکسکه را نیز درمان کند.

مدت زمان اثر قرص باکلوفن حدود 4 تا 8  ساعت پس از مصرف می باشد و زمان رسیدن به حداکثر غلظت پلاسمایی باکلوفن 2 تا 3 ساعت می باشد. باکلوفن نیمه عمر حدود 2 تا 4 ساعت دارد.

قرص باکلفن با تاثیر بر روی سلول های عصبی مغز باعث می شود کنترل این سلول ها بر روی انقباض و شل شدن عضلات تغییر کند. سلول های عصبی مغز برای ارتباط برای ارتباط مواد شیمیایی ترشح می کنند که به آن نوروترانسمیتر گویند، که نوعی از آن گابا آمینو بوتیریک اسید می باشد.در ادامه با موارد مصرف باکلوفن، عوارض باکلوفن و تداخل های دارویی باکلوفن آشنا شوید.

  1. باکلوفن چیست
  2. موارد مصرف
  3. هشدار های مصرف
  4. نحوه مصرف
  5. مقدار مصرف
  6. عوارض جانبی
  7. تداخل دارویی
  8. مصرف در بارداری
  9. مصرف در دوران شیردهی

باکلوفن چیست

باکلوفن یک قرص شل کننده عضلات است و از این قرص در درمان درد عضلات و کمردرد و گرفتگی عضلات در بیماران ام اس استفاده می شود. قرص باکلوفن 10 و قرص باکلوفن 25 از اشکال دارویی این دارو می باشد.

باکلوفن برای درمان روی بخش عصب نخایی تاثیر می گذارد و گرفتگی های عضلات که مرتبط با اعصاب نخایی هستند را کاهش می دهد و فعالیت های ماهیچه ای را بهبود میبخشد.

قرص باکلوفن بر روی مواد شیمیایی سلول های عصبی مغز تاثیر می گذارد و باعث تغییر در آنها می شود که باعث تغییر وضعیت در کنترل انقباض و انبساط عضلات می شود.

قرص باکلوفن از طریق دستگاه گوارش جذب می شود و با افزایش مقدار مصرف سرعت جذب کاهش پیدا می کند و 15 درصد آن در کبد متابولیزه می شود و مابقی آن تغییر نیافته دفع می شود. دفع این دارو از راه ادرار و مدفوع می باشد و کسانی که مشکلات کلیوی دارند نباید از این دارو استفاده کنند.طول اثر باکلوفن 4 تا 8 ساعت می باشد.

موارد مصرف باکلوفن

باکلوفن از جمله قرص های شل کننده عضلات است که برای درمان اسپاسم عضلات، رفع گرفتگی عضلات و رفع گرفتگی عضلات بیماران ام اس و بیماران نخایی می شود. باکلوفن برای درمان سکسکه و درمان برخی از میگرن ها نیز تجویز می شود.

هشدار های مصرف باکلوفن

قبل از مصرف باکلوفن باید به یک سری نکات باید توجه شود تا بی خطر بودن باکلوفن برای شما مشخص شود و قبل از تجویز باکلوفن اگر سابقه بیماری دارید با پزشک مشورت کنید.

  • اگر از باکلوفن به مدت طولانی استفاده می کنید نباید بدون مشورت با پزشک آن را متوقف کنید، زیرا ممکن است در صورت قطع ناگهانی این دارو باعث توهم و تشنج شوید.
  • مصرف باکلوفن ممکن است احتمال ایجاد کیست تخمدان را افزایش دهد.
  • اگر به باکلوفن یا هر دارویی حساسیت دارید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید به پزشک خود بگویید.
  • در بیماران مبتلا به صرع احتمال افزایش حملات ناگهانی وجود دارد.
  • این دارو برای بیماران مبتلا به زخم پیتیک، بیماران کلیوی، بیماران کبدی و زنان باردار باید با احتیاط تجویز شود.

نحوه مصرف باکلوفن

باکلوفن را می توان با یا بدون غذا مصرف کرد و همچنین دوز معمول این دارو 3 بار در روز می باشد و می بایست این دارو را با مقدار کم شروع کرده و به تدریج اضافه کرد.

مقدار مصرف باکلوفن

مقدار مصرف باکلوفن به سن بیمار، شرایط پزشکی و تشخیص پزشک دارد و بهترین مقدار را می تواند پزشک معالج شما تشخیص دهد.
اما دوز معمول این دارو 3 روز اول هر بار 5 میلی گرم، روز چهارم تا ششم 10 میلی گرم و روز هفتم تا نهم 15 میلی گرم و بعد از آن 20 میلی گرم می باشد.

عوارض جانبی باکلوفن

باکلوفن نیز مانند دیگر داروها می تواند در برخی از افراد عوارضی را ایجاد کند.باکلوفن ممکن است باعث خواب آلودگی در فرد شود.شایع ترین عوارض باکلوفن شامل سردرد، سرگیجه، خواب آلودگی، تهوع، فشار خون پایین، یبوست می باشد که اگر این عوارض ها خفیف باشد طی چند روز یا چند هفته از بین می رود.اگر عوارض ها شدید تر شد و یا از بین نرفت سریعا به پزشک خود مراجعه کنید.

در برخی موارد عوارد عوارض ها جدی تر می باشد و در صورت بروز این عوارض ها باید سریعا با پزشک تماس بگیرید و یا اگر علائم را تهدید کننده زندگی می دانید با اورژانس تماس بگیرید.

عوارض های جدی می تواند شامل علائم ترک مانند توهم و تشنج، احساس خواب آلودگی، تحریک، مشکل در ادرار است.این عوارض های مشخص شده از شایع ترین عوارض ها می باشند، اما ممکن است عوارض های دیگری نیز باشد که در این لیست قرار گرفته نشده باشد در صورت مشاهده هرگونه علائم عوارضی با پزشک خود تماس بگیرید.

تداخل دارویی باکلوفن

مصرف باکلوفن با برخی از داروها و ویتامین ها می تواند باعث تداخل شود که این تداخل می تواند سطح دارو را کاهش یا افزایش دهد و یا باعث عوارض جانبی جدی شود.به همین خاطر اگر دارویی مصرف می کنید قبل از تجویز باکلوفن با پزشک خود مشورت کنید.

برخی از داروهایی که با باکلوفن تداخل دارند عبارتند از:

  • مسکن ها: استامینوفن، ایبوپروفن، کدئین، فنتانیل،مورفین،اکسیدون
  • آنتی هیستامین ها : سیتریزین، لوراتادین، دیفن هیدرامین، هیدروکسی زین
  • آرامبخش های عضلانی : سیکلوبنزاپرین، متوکاربامول ، اورفنادرین
  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای تشنج
  • داروهای فشار خون
  • بنزودیازپین ها مانند تریازولام، میدازولام ، آلپرازولام ، دیازپام ، کلونازپام

مصرف باکلوفن در بارداری

باکلوفن در گروه C بارداری قرار دارد و نباید در دوران بارداری این دارو را مصرف کرد.این دارو ممکن است به جنین آسیب برساند. پس اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف باکلوفن در شیردهی

باکلوفن ممکن است به شیر مادر منتقل شود و مشخص نیست که باکلوفن می تواند به کودک آسیب برساند یا خیر. مصرف این دارو برای مادرانی که به نوزادان خود شیر میدهد فقط با تجویز و دستور پزشک انجام می شود. شاید پزشک تشخیص دهد که شیردهی را متوقف کرده و یا دارو را تغییر دهد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.