شفا مگ

چگونه گل مژه را در خانه درمان کنیم

گل مژه یک بیماری چشمی می باشد که شبیه به جوش می باشد که در لبه بیرونی پلک رخ می دهد و در برخی موارد بخصوص برای زنان آزار دهنده می باشد.در برخی از موارد گل مژه داخل پلک تشکیل می شود.زمانی دچار گل مژه می شوید علائمی همچون درد، تورم، ایجاد اشک و یک لایه در اطراف گل مژه مشاهده می شود. گل مژه معمولا طی 7 تا 10 روز و با استفاده از درمان های خانگی از بین می رود. در ادامه با درمان خانگی گل مژه آشنا شوید.

چگونه گل مژه را در خانه درمان کنیم
  1. چرا گل مژه می زنیم
  2. درمان خانگی گل مژه
  3. درمان با چای کیسه ای
  4. درمان با گوجه فرنگی

چرا گل مژه می زنیم

گل مژه به علت های مختلفی ایجاد می شود.بیشتر برآمدگی ها روی پلک در اثر عفونت های باکتری و یا عفونت های قارچی ایجاد می شود.پلک ها دارای غدد چربی زیای هستند که در برخی از موارد در اثر پوست مرده، کثیفی یا تشکیل چربی مسدود می شوند و باکتری ها داخل آن رشد می کنند و باعث گل مژه می شوند،اما همیشه دلیل گل مژه نمی باشد.

برخی برآمدگی ها روی پلک به نام چربی پلک وجود دارد،در واقع از ته نشین شدن چربی ایجاد شده و معمولا در گوشه های درونی پلک ها پدید می آیند.

درمان خانگی گل مژه

شستن دست ها

اگر با دست های کثیف چشم های خود را بمالید باعث ورود باکتری یا ذرات دیگر به چشم می شود و ممکن است غده های چربی را مسدود کرده یا گل مژه را تحریک کند. سعی کنید قبل از مالیدن چشم با آب و صابون دست های خود را بشویید.

گل مژه را هرگز فشار ندهید

یکی از روش های نامناسبی که برخی از افراد انجام می دهند فشار دادن گل مژه می باشد.اگر گل مژه را فشار یا بترکانید باعث ایجاد مشکلات دیگر خواهد شد.آزاد شدن چرک داخل گل مژه باعث می شود عفونت گسترش یابد. بهترین راه این است که گل مژه به صورت طبیعی تخلیه شود و یا توسط پزشک چرک گل مژه را تخلیه کنید.

حوله گرم برای گل مژه

استفاده از حوله گرم از روش های خوب برای درمان گل مژه است. یک حوله با آب ولرم خیس کنید و آب آن را بگیرید تا حدی که فقط نم داشته باشد.سپس حوله را حدود 5 تا 10 دقیقه روی چشم خود بگذارید.سعی کنید این کار را 3 الی 4 روز تکرار کنید تا باعث شود گرمای حوله چرک را آب کند و از گل مژه تخلیه شود.

آرایش نکردن چشمها

سعی کنید در طول مدتی که گل مژه بهبود پیدا نکرده است چشم های خود را ارایش نکنید.با آرایش کردن چشم ها باعث می شود روند بهبود گل مژه طولانی تر شود، حتی ممکن است باکتری های گل مژه توسط لوازم آرایش به چشم دیگر نیز سرایت کند.همچنین سعی کنید لوازم آرایش قدیمی مانند ریمل، خط چشم و سایه چشمی را دور بریزید و برس های خود را مرتب بشویید.

شامپوی بچه برای گل مژه

تمیز کردن پلک ها می تواند به روند بهبود گل مژه کمک زیادی کند.برای این کار می توانید از شامپوی بچه استفاده کنید. شامپوی بچه را با کمی آب ولرم ترکیب کنید و با استفاده از یک پنبه یا حوله هر روز به آرامی روی پلک خود بمالید.

درمان گل مژه با چای کیسه ای

شما می توانید بجای استفاده از کمپرس آب گرم از کمپرس چای کیسه ای گرم برای درمان گل مژه استفاده کنید.بهتر است از چای سبز کیسه ای استفاده کنید زیرا چای سبز خواص ضد التهابی دارد و می تواند به کاهش تورم کمک می کند و همچنین خواص ضد باکتری نیز دارد.

برای این کار چای کیسه را داخل یک فنجان آب داغ قرار دهید و بعد از چند دقیقه آن را در آورید و مدتی صبر کنید تا حرارت آن کمی کاهش پیدا کند. بعد از کاهش حرارت به مدت 5 تا 10 دقیقه آن را روی پلک خود بگذارید.

 

درمان گل مژه با گوجه فرنگی

گوجه فرنگی می تواند برای درمان گل مژه بسیار مناسب باشد.بر اساس تحقیقات انجام شده، گوجه فرنگی حاوی لکتین است که می تواند باکتری استافیلوکوک را از بین ببرد. استافیلوکوک یکی از عامل های ایجاد گل مژه می باشد.آب گوجه فرنگی را بگیرید و یک پنبه را به آن آغشته کنید.سپس پنبه را روی گل مژه بمالید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.