شفا مگ

برای رفع سکه سکه چه باید کرد

سکسکه بیماری نمی باشد، بلکه یک علامت است که تقریبا تمام افراد می توانند دچار سکسکه شوند و از علت شایع آن انقباضات ناخودآگاه و مکرر دیافراگم ایجاد می شود.سکسکه در نوزادان، کودکان و بزرگسالان ایجاد می شود و جالب است بدانید که حتی جنینی که در رحم مادر است می تواند دچار سکسکه شود.جسم خارجی در گوش یا عفونت گلو، زخم معده، عفونت های داخل شکم، عفونت های ریوی می توانند علت سکسکه باشند.

علت و روش های درمان سکسکه

سکسکه یک مشکل غیر ارادی است که اغلب در تمام سنین ایجاد می شود.سکسکه یک علامت است و بیماری به حساب نمی آید. در زمان ایجاد سکسکه دیافراگم و عصب فرنیک که از دیافراگم به مغز متصل است ایفای نقش می کنند.

سکسکه شامل انقباظ مرتب دیافراگم و عضلات بین دنده ای در قفسه سینه است که در بیشتر موارد موقتی می باشد، اما در برخی موارد می تواند تهدید کننده زندگی باشد. سکسکه می تواند تا 48 ساعت ادامه پیدا کند. حتی در مردان سکسکه به طور غیر درمان و دائمی نیز دیده شده است.

سکسکه های کوتاه مدت بیشتر به علت اتساع معده ایجاد می شود که خود به خود یا با درمان کوتاه مدت بهبود پیدا می کند. سکسکه می تواند علت های مختلفی باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

عواملی مانند بلع هوا هنگام غذا خوردن، غذا خوردن زیاد و یا خوردن نوشابه گازدار می تواند باعث ایجاد سکسکه شوند. علت ایجاد سکسکه در خوردن غذا می تواند به خاطر مواد غذایی سرد یا گرم باشد که باعث تحریک معده شده اند.

بیماری های عصبی : بیماری های عصبی و روانی می تواند ایجاد سکسکه شود که استرس یکی از این بیماری ها می باشد.

بیماری های جسمی: بیماری های جسمی نیز می تواند یکی از علت های ایجاد سکسکه باشد و عوامل ایجاد سکسکه،بیماری های مغزی و صدمه اعصاب، عفونت و ضایعات مغزی هستند.

بیماری های عفونتی: جسم خارجی در گوش یا عفونت گلو، زخم معده، عفونت های داخل شکم، عفونت های ریوی می توانند محرک سکسکه باشند.

دارو: برخی از داروها مخصوصا داروهای بیماری های عصبی می توانند باعث ایجاد سکسکه شوند.

اگر سکسکه طولانی باشد و یا به طور مکرر رخ بدهد می تواند علت های زیادی داشته باشد. این علت ها شامل موارد زیر می باشد.

نوشیدنی های داغ، بیماری پرده جنب، ذات الریه، اورمی، الکل، برخی دارو ها، اختلالات معده، مشکلات مری و روده، حاملگی، تحریک مثانه، گسترش سرطان، سابقه عمل جراحی، جراحی های شکمی، زخم معده و دوازدهه، ریفلاکس معده می توانند باعث سکسکه مزمن شوند.

درمان سکسکه

سکسکه می تواند در برخی موارد به صورت غیر دارویی و در خانه درمان شود. این درمان ها میتواند از طریق خوردن شکر، کشیدن زبان به جلو، غرغره آب، استفراغ یا تخلیه مواد از معده درمان شود.

این درمان ها فقط برای درمان کوتاه مدت استفاده می شود و سکسکه هایی که طولانی مدت هستند باید تحت نظر پزشک درمان شوند، زیرا ممکن است علامت یک بیماری باشد.

سکسکه های کوتاه مدت را می توانید با درمان های خانگی درمان کنید.علاوه بر خوردن شکر،ماساژ سینوس کاروتید، کشیدن نبات به جلو می توانید از روش های دیگری نیز برای درمان سکسکه های کوتاه مدت استفاده کنید.

نگه داشتن نفس: یکی از روش های درمان سکسکه نگه داشتن نفس است که می تواند نفس خود را حبس کنید و تا 10 بشمارید.

تنفس در کیسه کاغذی: برای از بین بردن سکسکه می توانید داخل کیسه کاغذی تنفس کنید.

روش فشاری: برای این روش درمانی می توانید اگشت شست خود را بین دندان و لب بالایی قرار دهید و لب بالا را با انگشت سبابه خود، در زیر سوراخ بینی سمت راست فشار دهید.

جویدن رازیانه: یکی از روش های ساده برای رفع سکسکه جویدن تخم رازیانه می باشد و برای این کار یک قاشقچای خوری تخم رازیانه را به آرامی بجوید.این دانه های ریز باعث تحریک عصب واگ می شوند.

نوشیدن آب یخ: یک لیوان آب را پر از یخ کنید و جرعه جرعه بنوشید .

نعناع و بادرنجبویه: یک قاشق برگ نعناع و بادرنجبویه را در آب جوش ریخته و بگذارید 10 دقیقه دم بکشد. سپس یک قاشق چایخوری عسل به دمنوش اضافه کرده و به آرامی بنوشید.

انگشت در گوش: برای درمان سکسکه می توانید به مدت 20 ثانیه انگشتان سبابه خود را در هر دو گوش خود کنید و فشار دهید.

همچنین روش هایی نیز که از گذشته برای درمان سکسکه مرسوم بوده است شامل:

  • یک لیوان آب را به سرعت بنوشید.
  • یک تکه کوچک نان خشک یا یخ خرد شده را قورت دهید.
  • زبان خود را با ملایمت بکشید.
  • چشمان خود را بسته نگه دارید و فشار ملایمی روی کره چشم وارد کنید.
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.