شفا مگ

اولین علائم سرطان خون چیست

با علائم و نشانه های تشخیص سرطان خون آشنا هستید؟ علائم بیماری لوسمی را می دانید؟ این نوع سرطان در بافت های تولید کننده خون مانند مغز استخوان ایجاد می شود.کبودی بدون دلیل می تواند از علائم تشخیص سرطان خون باشد.از علائم هشدار دهنده سرطان خون عفونت های پی در پی، تب یا تعریق شبانه می باشد.در ادامه با علائم و نشانه های شایع سرطان خون یا لوسمی آشنا شوید.

علائم تشخیص سرطان خون چیست

درد مفاصل و استخوان

یکی از علائم آشکار و شایع سرطان خون درد عمیق استخوانی است که در بیماری های دیگر شایع نمی باشد. زمانی درد ایجاد می شود که استخوان، بر اثر تراکم غیر عادی سلول های سفید خون موجود در مغز استخوان باعث انبساط آن می شود. این درد بیشتر در ناحیه استخوان های بلند پا و دست بروز می دهد.

سردرد شدید

سردرد های شدید و مکرر یکی دیگر از علائم های سرطان خون می باشد که البته این مورد به ندرت در افراد مبتلا به سرطان خون مشاهده شده است. برخی از بیماران به سرطان خون با سردرد شدید از خواب بیدار می شوند و رنگ پریده هستند که می تواند یکی از علائم های این سرطان باشد.

کاهش میزان گلبول های قرمز

با پایین آمدن مقدار گلبول های قرمز، سلول ها قادر به رساندن اکسیژن به اندام های بدن را ندارند و به همین علت فرد دچار کم خونی و خستگی می شود.این موارد باعث ضعیف شدن عضلات و کمبود انرژی در بدن می شود،همچنین می تواند باعث بی خوابی نیز شود.

خونریزی بی دلیل

خونریزی بی دلیل یکی از شایع ترین علائم سرطان خون یا لوسمی می باشد.کبودی ناگهانی و بدون هیچ علتی می تواند از علائم این بیماری باشد. این کبودی ها بیشتر در انگشتان، بین انگشت، دست ها ، شکم و کمر ظاهر می شود و با کبودی های عادی تفاوت دارد و کمی تیره تر است.

قطع خونریزی ناشی از زخم، خون دماغ شدن بدون دلیل و خونریزی لثه می تواند از علائم این بیماری باشد. همچنین در زنان در دوران قاعدگی دچار خونریزی غیر عادی و طولانی می شود.

کاهش سیستم ایمنی بدن

سرطان خون در مراحل شدید باعث کاهش سیستم ایمنی بدن می شود و فرد دچار تب های شدید می شود.دلیل کاهش سیستم ایمنی بدن بیرون رانده شدن سلول های سفید خون توسط سلول های سرطانی خون می باشد. با کم شدن سلول های سفید خون دیگر قادر به دفاع از بدن در برابر عفونت را ندارند.

کاهش وزن و اشتها

کاهش اشتها امری عادی است و گاهی فرد بدون اینکه متوجه باشد بتدریج و ناخواسته کاهش وزن پیدا می کنند که به علت سختگی و ضعف شدید می باشد.

تورم کبد یا طحال

با پیشرفت سرطان خون، کبد یا طحال دچار تورم و فرد دچار درد شکم می شود.برخی در ناحیه پایینی کمر احساس درد می کنند. حالت تهوع، استفراغ و از دست دادن اشتها می تواند با ورم کبد یا طحال ارتباط دارد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.