شفا مگ

بیماری هموکروماتوز چیست و چه علائمی دارد

هموکروماتوز یک بیماری ارثی است که باعث می شود بدن بیمار نتواند آهن اضافه را دفع کند و باعث شود آهن اضافی در اندام های کبد، قلب و پانکراس تجمع پیدا کنند.هموکروماتوز در سنین 30 تا 60 سال بروز پیدا می کند.علت این بیماری ارثی می باشد که باید فرزند دو ژن از پدر و مادر دریافت کرده باشد. برای تشخیص هموکروماتوز که مشخص شود آهن در کدام قسمت بدن تجمع پیدا کرده است باید تست های مختلف خون انجام شود.در ادامه با هموکروماتوز بیشتر آشنا شوید.

بیماری هموکروماتوز چیست و چه علائمی دارد
  1. هموکروماتوز چیست
  2. علت هموکروماتوز
  3. علائم هموکروماتوز
  4. تشخیص هموکروماتوز
  5. درمان هموکروماتوز

هموکروماتوز چیست

هموکروماتوز نوعی بیماری ارثی است که افرادی که به این بیماری مبتلا هستند نمی توانند آهن اضافه در بدن را دفع کنند و آهن اضافی در اندام های بدن مانند کبد، قلب و پانکراس جمع می شود.جمع شدن آهن در بافت های بدن باعث بیماری و آسیب به بافت های بدن می شود. هموکروماتوز در نژاد سفید پوست بیشتر شایع است و همچنین مردان بیشتر از زنان به این بیماری مبتلا می شوند و از سنین پایین علائم آن نمایان می شود.

هموکروماتوز به طور معمول در سنین سی تا شصت سالگی نمایان می شود که در برخی موارد می تواند کودکان را تحت تاثیر قرار دهد. اگر مقدار آهن اضافی در اندام ها به ویژه قلب، بد و لوزالمعده جمع شود باعث ایجاد نارسایی قلبی و نارسایی کبدی می شود و می تواند کشنده باشد.

 

علت هموکروماتوز چیست

علت اصلی بیماری هموکروماتوز افزایش جذب آهن در مواد غذایی است که دلیل ارثی دارد و به آن هموکروماتوز ارثی گفته می شود.این بیماری زمانی در فرد ایجاد می شود باید هر دو ژن پدر و مادر به فرزند ارث برسد و یک ژن باعث ایجاد این بیماری نمی شود.

آهن اضافی در بدن می توان به علت تخریب غیر طبیعی گلبول های قرمز باشد که نتیجه آن ازاد شدن مقدار زیادی آهن است.

علائم هموکروماتوز

هموکروماتوز در بیشتر افراد مبتلا به این بیماری علائمی از خود نشان نمی دهد و اغلب در اوایل بیماری علائم آن خفیف می باشد. خستگی و بی حالی، درد مفاصل و آرتریت از علایم شایع هموکروماتوز می باشد.

زمانی مقدار آهن در افراد مبتلا به هموکروماتوز ارثی ممکن است دچار علائم بیماری های کبدی ،پانکراس و بیماری های قلبی شوند. این علائم می تواند هشدار برای افزایش تجمع آهن در افراد مبتلا به این بیماری باشد.

دیابت یکی از علائم اولیه هموکروماتوز می باشد که در بیشتر مبتلایان به این بیماری دیده می شود.دیابت به علت وجود مقدار زیاد آهن در پانکراس و آسیب دیدن سلول های تولید انسولین در پانکراس است.

تیروئید، مشکلات هورمونی، مشکلات غدد درون ریز از علائمی است که کمتر در افراد مبتلا به هموکروماتوز ارثی دیده شده است

تشخیص هموکروماتوز

پزشکان متخصص کبد و متخصص قلب می توانند این بیماری را تشخیص دهند و در زمان مراجعه به این پزشکان ابتدا یک آزمایش خون برای تشخیص میزان سطح آهن خون تجویز می کند. همچنین یک آزمایش خون برای تشخیص ژن عامل هموکروماتوز نیز انجام می دهند تا بتوانند هموکروماتوز را تشخیص دهند.با بررسی علائم بیمار ممکن است از بیمار بیوپسی کبد گرفته شود تا میزان آسیب کبدی تشخیص داده شود .

روش درمان هموکروماتوز

افرادی که مبتلا به هموکروماتوز هستند باید تغییراتی را در رژیم غذایی خود بدهند. مقدار آهن در رژیم غذایی خود را محدود کنند، مصرف گوشت قرمز را کم کنند و از مکمل های آهن استفاده نکنند.

برای درمان هموکروماتوز می بایست در هر نوبت 500 میلی گرم خون از بیمار گرفته شود. برای درمان ممکن است برای رساندن سطح تعادل آهن برای چند ماه باید از بیمار به صورت هفتگی خون گرفته شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.