شفا مگ

گیاه آب قاشقی: خواص، ترکیبات، عوارض

آب قاشقی یا گوتوکولا گیاه دارویی است که برای درمان اسهال موثر است و برای درمان تهوع، سرفه، اسهال، دلپیچه و بی اختیاری ادرار در کودکان استفاده می شود.

آب قاشقی

آب قاشقی یا گوتوکولا گیاهی علفی از خانواده چتریان است و به عنوان گیاه خودرو،رونده و نیمه آبزی شناخته می شود. این گیاه در ایران در نواحی تالاب انزلی به صورت وحشی رشد می کند.

گیاه آب قاشقی یک گیاه دارویی در طب شناخته می شود و هزاران سال در طب سنتی چین و هند مورد استفاده قرار گرفته است و همچنین در اروپا به عنوان ترمیم کننده زخم استفاده می شود. این گیاه دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی است و همچنین دارای ویتامین های سی ، ویتامین ب و ویتامین ای است. همچنین دارای بتاکاروتن، فلاونوئید، سلنیوم، منیزیم، کلسیم و آهن است. در ادامه با گیاه آب قاشقی بیشتر آشنا شوید.

  1. گیاه آب قاشقی چیست
  2. خواص آب قاشقی
  3. عوارض جانبی آب قاشقی

گیاه آب قاشقی چیست

آب قاشقی یک گیاه از خانواده چتریان است که دارای خواص ضد التهابی زیادی است. قدح مریم یا گوتوکولا نام های دیگر آب قاشقی می باشند.این گیاه بیشتر در جزیره اقیانوس آرام، مالزی و آسیا رشد می کند.

آب قاشقی یک گیاه دارویی که از هزاران سال در طب های سنتی مورد استفاده قرار گرفته است و در اروپا از این گیاه برای درمان زخم ها و کاهش التهاب استفاده می شود.ترکیبات این گیاه شامل اسیدهای تری ترپنی مانند آسیاتیک اسید، ماد کاسیک، ترمینولیک اسید استر حاصل از ترکیب تری ترپن اسید و برخی اولیگوساکاریدها شامل آسیاتیکوزیدهایی مانند آسیاتیکوزید A و آسیاتیکوزید B و روغن فرار می باشد.

آب قاشقی سرشار از ویتامین C، ویتامین B ، ویتامین A ، ویتامین E ، آهن، کلسیم، منیزیم و بتاکاروتن می باشد و یکی از ترکیبات اصلی آن پلیفنول است.

خواص آب قاشقی

آب قاشقی دارای خواص زیادی برای درمان بیماری ها می باشد. از آب قاشقی برای درمان زخم معده، رفع اسهال و ضد عفونی کردن زخم استفاده می شود. آب قاشقی باعث از بین بردن سرفه، تهوع، بی اختیاری ادرار در کودکان، بیماری قند و بیماری های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد.

آب قاشقی باعث تصفیه خون، افزایش اشتها و هضم راحت غذا می شود و می تواند در تقویت حافظه بسیار موثر باشد. آب قاشقی برای درمان پسوریازیس، درمان زخم معده، درمان اضطراب، تقویت حافظه، درمان سرطان، بهبود دستگاه گوارش، افزایش میل جنسی، سم زدایی بدن مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص آب قاشقی برای پوست

گیاه آب قاشقی سرشار از آنتی اکسیدان ها و ساپونین است که می تواند برای پوست بسیار مفید باشد. شرکت های بسیاری هستند که از آب قاشقی در لوازم آرایشی و داروها استفاده می کنند تا از آن محصول برای رفع چین و چروک و لکه های پوستی استفاده کنند.برای بهبود زخم از آب قاشقی می توانید دو بار در روز استفاده کنید تا باعث بهبود زخم شود.

آب قاشقی برای تقویت حافظه

یکی از خواص مهم آب قاشقی تقویت حافظه می باشد که برای بیماری آلزایمر بسیار مفید می باشد. آب قاشقی می تواند به بهبود حافظه در سطح مولکولی کمک زیادی می کند. بر اساس گفته دانشمندان آب قاشقی باعث می شود یک راه میانبر به حافظه بلند مدت ایجاد کند.

آب قاشقی برای درمان زخم

از خواص خوب آب قاشقی که می تواند به عنوان یکی از مهمترین خواص آن نام برد ، ترمیم بافت و ترمیم زخم می باشد.آب قاشقی می تواند سرعت ترمیم زخم را بالا ببرد.

آب قاشقی در طب سنتی برای درمان جذام استفاده میشود. این گیاه دارویی می تواند برای درمان سوختگی های خفیف، پسوریازیس و زخم های جزئی استفاده شود.

آب قاشقی برای درمان عرق سوزی

بر اساس بررسی های انجام شده ، مصرف شیره تازه برگ های آب قاشقی می تواند باعث تسکین خارش ناشی از عرق سوز شدن زیر بغل و اطراف ران پا بسیار مفید باشد.

عوارض جانبی آب قاشقی

زنان باردار و شیرده نباید از این دارو استفاده کنند و اگر باردار هستید یا در حال باردار شدن هستید نباید از آب قاشقی استفاده کنید. همچنین کسانی که به بیماری های کبدی مبتلا هستند و یا جراحی انجام داده اند از مصرف این دارو باید خودداری کنند.

عوارض ناشی از مصرف آب قاشقی حساسیت، ناراحتی گوارشی، خواب آلودگی می باشد که ممکن است تا چند ساعت بعد از مصرف از بین برود و اگر علائم از بین نرفت مصرف آب قاشقی را متوقف کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.