شفا مگ

طبع ترخون گرم است یا سرد

ترخون خواص زیادی برای بدن است، اما قبل از مصرف باید بدانید در طب سنتی ترخون طبع گرم دارد یا سرد و برای کدام مزاج ها مناسب است و همچنین مصلح آن چیست

طبع ترخون گرم است یا سرد

از نظر طب سنتی سبزی ها و گیاهان به دو گروه سرد و گرم تقسیم می شوند که می خواهیم در این مطلب به این مورد بپردازیم که طبع ترخون چیست؟ مصلح گیاه ترخون چیست؟ همچنینخواص ترخون و فواید آن برای بدن چیست.

ترخون سبزی معطر از خانواده کاسنی ها است که ارتفاع این گیاه حدود 50 سانتی متر است و برگ های کشیده و باریکی دارد. این سبزی دو نوع دارد، ترخون فرانسوی که عطر و بوی زیادی دارد و ترخون روسی که عطر و بوی ملایمی دارد که از آن برای تهیه دمنوش ترخون استفاده می کنند.

ترخون یک سبزی پر خاصیت است که علاوه بر خواص سلامتی که دارد می تواند به شما در کاهش وزن، افزایش اشتها، قاعده آوری ، کمک به کاهش درد مفاصل و سرماخوردگی کمک زیادی کند. ترخون یک گیاه کمک کننده به درمان و تسکین درد دندان است و همچنین در دوران قاعدگی دم کرده این گیاه برای کاهش درد دوران قاعدگی نیز مفید است.

طبع ترخون چیست

طبع و طبیعت ترخون گرم و خشک است و افرادی که طبع گرم دارند از نظر طب سنتی نباید از این سبزی استفاده کنند و اگر می خواهند این گیاه را مصرف کنند باید به همراه مصلح آن باشد.

به علت طبع گرم و خشک ترخون می تواند یک قاعده آور بسیار خوب باشد و همچنین زنان باردار و زنانی که در دوران شیردهی قرار دارند نباید از این سبزی استفاده کنند.

مصلح ترخون چیست

افراد گرم مزاج که تمایل به مصرف ترخون دارند از نظر طب سنتی بهتر است این سبزی را به همراه مصلح آن مصرف کنند. رازیانه، کرفس و عسل مصلح ترخون هستند و می توانند به اصلاح آن کمک کند و مزاج آن را بهبود بخشند.

خواص ترخون برای سلامتی

ترخون دارای خواص و فواید زیادی برای بدن می باشد و همچنین می تواند به درمان برخی بیماری ها مانند دندان درد، درد مفاصل، مشکلات گوارشی کمک کند و همچنین دارای خواص زیادی برای پوست و مو می باشد.

جالب است بدانید می توانید از ترخون می توانید به عنوان یک جایگزین برای نمک استفاده کنید و این خواص می تواند برای افرادی که مشکلات قلبی و فشار خون دارند مفید باشد. همچنین برگ ترخون دارای روغنی است که دارای خواص ضد عفونی کننده بسیار قوی است.

کاهش وزن

ترخون سرشار از مواد معدنی و ویتامین های است که می تواند به سم زدایی و پاکسازی بدن و روده کمک کرده و باعث کاهش جذب چربی می شود و می تواند به لاغری کمک زیادی کند.

اشتها آور قوی

ترخون به دلیل مقادیر بالای ویتامین و مواد معدنی که در خود دارد می تواند به درمان بی اشتهایی و ناراحتی های معده کمک زیادی کند.

قاعده آور و کاهش درد قاعدگی

ترخون یک گیاه قاعده آور طبیعی می باشد که علاوه بر تنظیم چرخه قاعدگی می تواند درد قاعدگی را نیز کاهش دهد. کاهش درد قاعدگی به دلیل مقادیر بالای منیزیم در ترخون می باشد.

کاهش درد مفاصل

ترخون دارای خواص ضد التهابی قوی است و باعث بهبود جریان خون در بدن می شود و به همین علت به دفع اسید اوریک کمک زیادی می کند.

سرماخوردگی

ترخون به دلیل دارا بودن مقدار زیادی آنتی اکسیدان، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می دهد.

قلب و عروق

ترخون دارای خواص ضد التهابی می باشد و می تواند رگ های قلب را باز کند تا خون بتواند به راحتی در قلب جریان داشته باشد. ترخون حاوی پتاسیم است که نقش بسیار مهمی را در تنظیم انقباض قلب دارد.

درمان کم خونی

کم خونی یکی از بیماری های رایج در زنان می باشد که می توانند با مصرف ترخون تازه مانع از کم خونی شوند. ترخون دارای ویتامین C می باشد که می تواند به جذب آهن بسیار کمک کرده و مانع از کم خونی در بدن شود.

پوست و مو

ترخون به دلیل پتاسیم بالایی که دارد، می تواند به عنوان یک ضد باکتری و ضد عفونی کننده قوی به حساب آید. به دلیل این خواص می تواند باعث کاهش باکتری های پوست صورت شود که به درمان آکنه و جوش کمک زیادی می کند.همچنین با بخور آب حاوی ترخون می تواند به پاکسازی پوست صورت کمک زیادی کند و سلول های مرده را از بین ببرد.

ترخون باعث بهبود گردش خون می شود و کمک می کند تا فولیکول های مو تقویت شود و با این کار باعث افزایش رشد مو می شود. همچنین از ترخون برای موهای خشک و آسیب دیده نیز استفاده می کنند که نتیجه بسیار خوبی دارد.

دهان و دندان

ترخون برای جلوگیری از خونریزی لثه و درمان زخم ها در دهان بسیار مفید می باشد.ترخون به دلیل داشتن کلسیم و فسفر می تواند با استحکام لثه و دندان کمک زیادی کند.

قطره ترخون چیست

قطره ترخون یک اسانس از برگ ترخون می باشد که حاوی 13 میلی گرم میتیل چاویکول در هر میلی لیتر است و می توان به عنوان محرک اشتها استفاده شود.مقدار مصرف روزانه قطره ترخون 10 الی 20 قطره است.

قطره ترخون برای برطرف کردن سکسکه نیز موثر است که می توان 1 تا 2 قطره ترخون را روی قند چکانده و میل کنید.همچنین استفاده از این قطره به مقدار 3 تا 4 قطره می تواند برای تقویت معده و دفع نفخ شکم موثر باشد.

عوارض ترخون

زنانی که در دوران بارداری یا شیردهی هستند نباید ترخون مصرف کنند، ترخون به دلیل خواص قاعده آور باعث سقط جنین در زنان باردار را افزایش می دهد.همچنین ترخون می تواند در برخی از افراد ایجاد حساسیت کند. اگر دچار حساسیت شدید با پزشک مشورت کنید.

 

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.