شفا مگ

التهاب پروستات یا پروستاتیت

التهاب پروستات یا پروستاتیت به التهاب غده زیر مثانه بنام پروستات گویند و می تواند به شکل حاد و مزمن باشد که در هر سنی رخ می دهد. از شایعترین علت های التهاب پروستات عفونت باکتریایی می باشد.علائم شایع در التهاب پروستات سوزش ادرار و درد در آلت تناسلی و انزال زودرس می باشد.در ادامه با علائم، علت و درمان پروستاتیت یا التهاب پروستات آشنا شوید.

التهاب پروستات
  1. التهاب پروستات چیست
  2. علائم التهاب پروستات
  3. علت التهاب پروستات
  4. تشخیص التهاب پروستات
  5. درمان التهاب پروستات

التهاب پروستات چیست

التهاب پروستات یا پروستاتیت به التهاب غده زیر مثانه که تولید کننده مایع منی است گویند و این التهاب می تواند حاد یا مزمن می باشد.این التهاب ممکن است در هر سنی رخ دهد. التهاب پروستات ممکن است به علت عفونت باکتریایی باشد که معمولا با آنتی بیوتیک درمان می شود.

علائم التهاب پروستات

علائم شایع التهاب پروستات درد یا حس سوزش هنگام ادرار، مشکل در ادرار ، تکرر ادرار مخصوصا درشب می باشد. البته علائم دیگری نیز می تواند ایجاد کند که شامل درد در شکم، درد کشاله ران، درد در ناحیه کیسه بیضه و مقعد می باشد.

در برخی از افراد علائم آنفولانزا نیز مشاهده می شود و همچنین انزال دردناک می تواند از علائم التهاب پروستات باشد.

علائم پروستاتیت حاد سوزش ادرار به هنگام دفع ادرار می باشد که بیشتر به علت بیماری های مقاربتی ایجاد می شود.

علائم شایع التهاب پروستات مزمن درد در آلت تناسلی ، لگن و بین پا، احساس درد در هنگام ادرار، احساس در د در زمان انزال، انزال زود رس یا انزال دیررس می باشد.

علت التهاب پروستات

التهاب پروستات حاد بیشتر از طریق باکتری ها بویژه باکتری هایی که در روده انسان هستند ایجاد می شود. عفونت ممکن است زمانی شروع شود که باکتری ها از طریق مجرای ادرار وارد پروستات شود.

البته به غیر از عفونت باکتریایی علت های دیگر نیز وجود دارد که شامل:

  • اختلال سیستم ایمنی بدن
  • اختلال عصبی
  • صدمه به پروستات

تشخیص التهاب پروستات

برای تشخیص التهاب پروستات یا پروستاتیت پزشک ابتدا علائم ، سابقه پزشکی را بررسی می کند تا مشخص شود که این علائم مربوط به بیماری دیگری نمی باشد.بعد از تایید التهاب پروستات می بایست نوع پروستاتیت مشخص شود.

  • آزمایش کشت خون که نشانه هایی از عفونت در خون را چک می کند
  • آزمایش ادرار برای تشخیص علائم عفونت
  • تست یورودینامیک یا نوار مثانه برای تشخیص توانایی تخلیه مثانه

درمان التهاب پروستات

برای درمان پروستاتیت می بایست ابتدا علت آن مشخص شود و بر اساس علت و علائم نوع درمان مشخص میشود.

درمان با آنتی بیوتیک از روش های رایج پروستاتیت می باشد.انتخاب دارو می بایست توسط پزشک انجام شود و انتخاب نوع آنتی بیوتیک به نوع باکتری که باعث عفونت شده است.

داروهای بلوک کننده آلفا از جمله داروهای شل کننده گردن مثانه و عضلات پروستات می باشد و این داروها باعث کاهش درد ادرار می شود.همچنین برای کاهش درد می توانید از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی استفاده می شود.

علاوه بر آنتی بیوتیک روش های دیگر برای درمان التهاب پروستات وجود دارد که شامل:

  • مسکن ها و داروهای ضد التهابی
  • داروهای ضد افسردگی
  • ریز موج ها
  • تحریک الکتریکی عصب از راه پوست
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.