شفا مگ

اسکلرودرمی چیست

اسکلرودرمی یک بیماری است که از علائم شایع آن سفت شدن پوست می باشد و این بیماری در زنان و مردان می باشد که در زنان بین 30 تا 50 سال بیشتر ایجاد می شود.

اسکلرودرمی
  1. اسکلرودرمی چیست
  2. علائم اسکلرودرمی
  3. علت اسکلرودرمی
  4. درمان اسکلرودرمی

اسکلرودرمی چیست

اسکلرودرمی نوعی اختلال خود ایمنی از بافت همبند است که با ضخیم شدن و سفت شدن پوست به خصوص انگشتان دست مشخص می شود. اندام های داخلی مانند مری، ریه، روده، کلیه و قلب نیز می تواند درگیر شود.

اسکلرودرمی یک بیماری است که از علائم شایع آن سفت شدن پوست می باشد و این بیماری در زنان و مردان می باشد که در زنان بین 30 تا 50 سال بیشتر ایجاد می شود.

در موارد نادر اسکلرودرمی در صورت بیمار ایجاد می شود و باعث از بین رفتن نرمی و انعطاف پذیری می شود.اسکلرودرمی ممکن است باعث حمله دستگاه گوارش شود که منجر به نفخ و دشواری در بلع شده و باعث کاهش وزن شدید بیمار می شود.

علائم اسکلرودرمی

به طور معمول ، پوست در اسکلرودرمی محدود به ساختارهای زیری اسن که در انگشتان دست معروف به اسکلروداکتلی ایجاد می شود. فیبروز اطراف مفاصل ممکن است باعث از بین رفتن حرکات می شود.اتصال به پوست صورت باعث ترشح بینی، لکه دار شدن در اطراف دهان و محدودیت در باز شدن دهان می شود.

یکی از علائم اسکلرودرمی تغییر رنگ انگشتان می باشد و با بی حسی، سوزن سوزن شدن و درد همراه میباشد.بیشتر بیماران مبتلا به اسکلرودرمی مشکل ریفلاکس معده و مری پیدا می کنند که باعث سوزش سر دل و سوء هاضمه می شود.

در برخی از افراد ممکن است علائم کاهش حرکات روده رخ دهد و منجر به یبوست و نفخ در بیمار شود.در صورت درگیر شدن کلیه ها به اسکلرودرمی ممکن است باعث افزایش شدید فشار خون یا نارسایی سریع کلیوی می شود.

فیبروز ریه شایعترین علائم اسکلرودرمی است و ممکن است باعث مرگ بیمار شود.فیبروز عضله قلب نیز ممکن است ایجاد شود که باعث نارسایی قلبی می شود.

یکی از علائم در مردان ناتوانی جنسی است که از علائم شایع اسکلرودرمی در مردان می باشد.البته دوره و شدت اسکلرودرمی در هر فردی متفاوت است. در موارد خفیف درگیری پوست محدود به ضخیم شدن و تورم در انگشتان می باشد که در این نوع درگیری اندام داخلی وجود ندارد.اگر اسکلرودرمی شدید باشد باعث درگیری شدید اندام های داخلی در طی چند سال می شود.

اسکلرودرمی ممکن است در انگشتان بیمار ایجاد شود و باعث سفت شدن و افزایش ضخامت پوست شود، در حدی که در برابر سرما نوک انگشتان خونریزی می کند.

علت اسکلرودرمی

اسکلرودرمی یک بیماری خود ایمنی است .اسکلرودرمی یک بیماری ناشناخته می باشد و علت آن تابحال مشخص نشده است و از طرفی چون روند پیشرفت بیماری به کندی صورت می گیرد، برخی اقدامات می تواند از درد بیمار بکاهد.

درمان اسکلرودرمی

اسکلرودرمی بستگی به میزان و شدت بیماری دارد.داروی پنی سیلامین که برای درمان آرتریت روماتوئید استفاده می شود می تواند برای درمان اسکلرودرمی مفید باشد.پنی سیلامین زمانی استفاده می شود که درگیری شدید در پوست ایجاد شود.
شمارش منظم خون و آزمایش ادرار در طول درمان الزامی است و سایر درمان های مورد استفاده در اسکلرودرمی به علائم و عوارض مرتبط است.

اگر سیگاری هستید باید سیگار را ترک کنید زیرا باعث بهبود گردش خون در انگشتان دست می شود و از پدیده رینود جلوگیری می کند.
گرن نگه داشتن هوا در زمان سردی هوا بسیار مهم است و پوشیدن دستکش ، جوراب گرد برای گرم نگه داشتن دست و پا بسیار مفید است.مصرف روزانه 8 لیوان آب در درمان اسکلرودرمی کمک زیادی می کند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.