شفا مگ

درماتیت چه نوع بیماری است

درماتیت یک اصطلاح برای التهاب های پوستی می باشد که بسته به نوع درماتیت علت های متفاوتی دارند و مسری نیستند و علائم آن خشکی، تورم، خارش و قرمزی پوست است.درماتیت در برخی از افراد فصلی می باشد که با شروع یک فصل خاص علائم نمایان می شود.درماتیت یک بیماری مسری نمی باشد و مهمترین نوع درماتیت اگزما می باشد.

درماتیت
  1. درماتیت چیست
  2. انواع درماتیت
  3. علائم درماتیت
  4. علت درماتیت
  5. عوامل خطر درماتیت
  6. تشخیص درماتیت
  7. پیشگیری از درماتیت
  8. درمان درماتیت

درماتیت چیست

درماتیت یک اصطلاح برای التهابات پوست می باشد که به طور معمول علائمی مانند خشکی، تورم، خارش و قرمزی دارند.این علائم بهسته به نوع علت درماتیت متفاوت می باشد.درماتیت یک بیماری مسری نمی باشد و مهمترین نوع درماتیت اگزما می باشد.

بعضی از درماتیت ها فقط در کودکان اتفاق می افتد که با علائم خارش پوست خفیف یا شدید همراه است.برخی از درماتیت ها فصلی می باشند که با شروع فصل خاص علائم نمایان می شود.

انواع درماتیت

درماتیت ها انواع مختلفی دارد که بعضی از این درماتیت ها بسیار رایج می باشند.برخی از درماتیت ها رایج می باشد و در افراد زیادی اتفاق می افتد.لیستی از درماتیت های رایج را در این مقاله معرفی می کنیم.

درماتیت آتوپیک: اگزما یا درماتیت آتوپیک یک حالت پوستی میباشد که بیشتر ارثی است که در دوران نوزادی توسعه میابد. فرد مبتلا به اگزما دارای لکه های پوستی خارش دار میباشد. 

درماتیت تماسی: هنگامی اتفاق می افتد که یک ماده روی پوست شما برخورد کند و یک واکنش آلرژیک یا سوزش ایجاد کند. این واکنش ها میتواند بیشتر به بثورات سوختگی ، لک و خارش یا تاول تبدیل میشود.

درماتیت دیشیدروتیک: این نوع درماتیت ، پوست نمی تواند از خود محافظت کند و باعث خارش و خشکی پوست میشود که غالبا با تاول های کوچک همراه است. این بیماری عمدتا روی پاها و دست ها مشاهده میشود.

 درماتیت سبورئیک: این بیماری بیشتر در دوران شیرخوارگی و بزرگسالی بروز میکند که معمولا با شوره سر همراه است.بیماری به صورت قرمزی منتشر و پوسته ریزی پوست سر وجود دارد.

 نورورماتیت: این نوع بیماری پوستی شامل خارش پوست است که غالبا در اثر استرس یا مواردی که پوست تحریم میشود ایجاد میشود.خاراندن ناحیه حتی خارش را بیشتر می کند.

درماتیت نومولار: درماتیت نومولار که با نامهای درماتیت دیسکی یا سکه ای نیز شناخته میشود که غالبا بعد از آسیب پوستی رخ میدهد.سایر قسمتهای بدن ممکن است درگیر بشوند یا نشوند.


بیشتر بخوانید: راههای جلوگیری از خشکی پوست صورت


علائم درماتیت

درماتیت ها با توجه به نوع آنها علائم های خفیف یا شدیدی دارند و در هر فرد نیز متفاوت می باشد.زیرا درماتیت در هر فرد تمام علائم نمایان نمی شود.به طور کلی علائم درماتیت شامل:

  • بثورات
  • تاول
  • خارش پوست
  • پوست دردناک
  • سوزش پوست
  • قرمزی
  • ورم

علت درماتیت

درماتیت با توجه به نوع آن علت های مختلفی دارند که برخی از درماتیت ها مانند اگزما تاولی ، نورودرماتیت دلایل ناشناخته ای دارند.

علت درماتیت تماسی

درماتیت تماسی وقتی تماس مستقیم د اثر تماس یک ماده تحریک کننده یا حساسیت زا ایجاد میشود. موارد متداول که باعث واکنش آلرژیک میشوند،مواد شوینده،لوازم آرایشی، پیچک میباشد

علت درماتیت اگزما

اگزما به دلیل ترکیبی از عوامل مانند خشکی پوست ، محیطی که در آن زندگی میکنید ، باکتری های موجود در پوست ایجاد میشود. این بیماری اغلب ژنتیکی است.

درماتیک سبورئیک

درماتیت سبورئیک احتمالا در اثر قارچ موجود در غدد چربی ایجاد میشود و در بهار و زمستان بیشتری احتمال برای ابتلا به این نوع درماتیت وجود دارد.

درماتیت استاز

درماتیت استاز به دلیل گردش خون ضعیف در بدن و بیشتر در پاها رخ میدهد.محرک ها همان چیزی هستند که باعث میشود پوست شما واکنش نشان دهد. این محرک ها میتواند یک ماده، محیط یا اتفاقاتی باشد که در بدن شما رخ میدهد.

محرک های متداول که باعث ایجاد درماتیت میشود شامل موارد زیر است:

  • فشار
  • تغییرات هورمونی
  • محیط زیست
  • مواد تحریک کننده

عوامل خطر درماتیت

برخی از عوامل خطر بیشتری برای ابتلا به یکی از انواع درماتیت را نسبت به دیگران افزایش میدهد.عواملی که احتمال ابتلا به درماتیت را افزایش میدهد عبارتند از :

  • سن
  • محیط زیست
  • سابقه خانوادگی
  • شرایط سلامتی
  • آلرژی
  • آسم

تشخیص درماتیت

پزشک قبل از تشخیص معاینات فیزیکی انجام میدهد و درمورد تاریخچه پزشکی شما سوالاتی میپرسد. در برخی موارد ، متخصص پوست میتواند با مشاهده پوست ، نوع درماتیت را تشخیص دهد. در برخی از موارد متخصص پوست آزمایش لایه برداری پوست را انجام میدهد تا علت را مشخص کند. آزمایش های دیگری را میتوان در نمونه گیری پوست انجام داد تا به تعیین علت درماتیت کمک کند.

پیشگیری از درماتیت

یکی از بهترین راه های درمان درماتیت پیشگیری است و اگر پیشگیری های لازم را انجام دهید قطعا خطر ابتلا به درماتیت کاهش پیدا می کند. پیشگیری تنها راه جلوگیری از واکنش های آلرژیک می باشد که برای جلوگیری از تماس با آلرژی دهنده ها یا موادی که باعث ایجاد بثورات می شوند.

اگر اگزما داشته باشید همیشه قابل پیشگیری نیست و بهترین راه برای جلوگری از تشدید اگزما می باشد.برای جلوگیری از تشدید سعی کنید از خراشیدن منطقه اسیب دیده خودداری کنید.خاراندن میتواند زخم ها را باز یا مجددا باز کرده و باکتری ها را به قسمت دیگر از بدن گسترش دهد.

برای جلوگیری از خشکی پوست با استفاده از حمام های کوتاه و استفاده از صابون های ملایم و حمام کردن در آب ولرم به جای آب گرم.
از مرطوب کننده ها و روغن های پوستی ، پس از شستن دست ها استفاده کنید.

درمان درماتیت

درمان درماتیت با توجه به علت و علائم آن انجام می شود. برخی از علائم  بعد از یک تا سه هفته به خودی خود پاک می شود، اما اگر از بین نرفت می بایست به پزشک مراجعه کنید. برای درمان درماتیت پزشک ممکن است توصیه های زیر را تجویز کند:

  • داروهایی برای کاهش آلرژی و خارش مانند آنتی هیستامین
  • فتوتراپی یا قرار گرفتن در معرض نور کنترل شده
  • کرم های موضعی با استروئید مانند هیدروکورتیزون ، برای رفع خارش و التهاب
  • کرم یا لوسیون برای پوست خشک
  • آنتی بیوتیک ها یا داروهای ضد قارچ معمولا در صورت بروز عفونت نیز تجویز میشود.

بعضی از درماتیت ها در زمان اضطراب و استرس تشدید می شوند و می تواند درناک باشند.روش های درمانی جایگزین برای کاهش استرس مانند طب سوزنی، ماساژ، یوگا، رژیم غذایی را پزشک می تواند تجویز کند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.