شفا مگ

خواص درمانی لیمو ترش

لیمو ترش دارای خواص درمانی زیادی میباشد و از آب لیمو ترش می توانید برای درمان عفونت های تنفسی، جوش، کاهش کلسترول، فشار خون و سم زدایی بدن استفاده کرد.آب لیمو حاوی مقدار زیادی اسیسد سیتریک طبیعی می باشد که می تواند برای بدن مفید باشد.لیمو ترش پس از مصرف خاصیت قلیایی پیدا می کند.لیمو ترش می تواند به تقویت ایمنی بدن، بهبود سلامت پوست، سلامت مو و هضم غذا کمک زیادی می کند.لیمو ترش دارای خواص چربی سوزی قوی و ضد سرطانی دارد.در این مقاله به طور مفصل به خواص درمانی لیمو ترش می پردازیم.

خواص درمانی لیمو ترش

خواص درمانی لیمو ترش برای عفونت ریه

بر اساس تحقیقات مصرف لیمو ترش با عسل می تواند به عنوان یک داروی جایگزین برای درمان های عفونتی به خصوص دستگاه تنفسی می باشد.لیمو ترش میتواند 2 نوع باکتری که باعث عفونت شدید میشوند را مهار میکند. همچنین ویتامین سی موجود در لیمو ترش تازه سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند.

خواص لیمو ترش برای روشن شدن پوست

لیمو ترش خاصیت اسیدی دارد اما ممکن است برای پوست ناملایم باشد.اما می تواند با ترکیب عسل و لیمو ترش یک ماسک عالی و بی خطر برای مرطوب کردن پوست تهیه کرد. این ماسک می تواند خاصیت سفید کننده پوست بسازید.

این ترکیب همچنین در برابر کاندیدا آلبیکنس موثر است و دارای خاصیت ضد باکتری و ضد قارچ قوی دارد. از این ماسک میتوانید برای درخشش سریع پوست نیز استفاده کنید. اگر میخواهید یک اسکراب بدن خانگی تهیه کنید ، آب لیمو را با نمک دریایی و شکر مخلوط کنید.همچنین می توانید از ماسک لیمو برای درمان لک های پوستی استفاده کنید.

خواص لیمو ترش برای جوش صورت

لیمو ترش یک ماده قابض طبیعی با خواص ضد میکروبی است. تحقیقات نشان میدهد که لیمو ترش حاوی اسید اسکوربیک است که برای درمان جوش صورت بسیار کمک میکند.

علاوه بر این چربی های روی پوست را نیز از بین میبرد. لیمو ترش علاوه بر روشن کننده گی پوست نیز می تواند به از بین بردن جای زخم های آکنه نیز کمک کند.

خواص لیمو ترش برای موی سر

لیمو ترش به تنهایی نمیتوان برای کاهش موهای خاکستری استفاده کرد. روغن نارگیل و آب لیمو یک داروی محبوب برای موهای خاکستری است. اما موهای خاکستری به دلیل کمبود رنگدانه ایجاد میشود. با این وجود ، آب مرکبات به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی عمل میکند و به تمیز نگه داشتن مو و پوست سر کمک میکند.

خواص لیمو ترش برای سرطان

لیمونوئید موجود در آب لیمو ، ترکیبات طبیعی نادری هستند که پتانسیل ضد سرطانی دارد. لیمونوئید ها تکثیر سلولی را کند میکنند و باعث بروز آپوپتوز میشوند.

فرایند آپوپتوز یا مرگ برنامه ریزی شده سلول به عنوان روشی حفاظت شده، تحت کنترل ژن هاست که به منظور حذف سلول های غیر ضروری در موجودات زنده به کار می رود و در بسیاری از مکانیسم های سیستم ایمنی یا بیماری ها مداخله می کند.

خواص ضد باکتری لیمو ترش

آب لیمو دارای خاصیت ضد باکتریایی دارد. در مطالعات انجام شده ، مصرف آبلیمو برای شستشوی دهان در مقایسه با دهانشویه های تجاری بسیار موثرتر است.اسید سیتریک موجود در آب لیمو به طور قابل توجهی به سرکوب رشد باکتری کمک می کند. در مقادیر کالیبره شده ، آب لیمو میتواند به عنوان بک ضد عفونی کننده مورد استفاده قرار بگیرد.

خواص لیمو ترش برای سنگ کلیه

نوشیدن آب به همراه چند قطره آب لیمو به طور روزانه میتواند خطر سنگ کلیه را کاهش میدهد. سیترات پتاسیم در درمان سنگ کلیه موثر است و لیمو به عنوان یک منبع طبیعی سیترات شناخته شده است متخصصان لیمو درمانی را برای افرادی که کلیه آن ها سنگ ساز است توصیه می کنند.

البته سایر مرکبات مانند آب پرتقال نیز میتواند همی کار را انجام دهند. در مطالعات انجام شده ، آب لیمو صفرا تولید شده توسط کبد را رقیق میکند و به آن کمک میکند تا راحت تر جریان یابد و به بدن اجازه میدهد تا با شیوه ای کار آمدتر سم زدایی شود.این عمل آنزیم کبدی را بهبود میبخشد و از تشکیل سنگ کیسه صفرا جلوگیری میکند.

خواص لیمو ترش برای کاهش وزن

سالهاست که فواید آب لیمو برای کاهش وزن عنوان می شود و متخصصان ادعا می کنند که این ماده، متابولیسم بدن شما را افزایش می دهد و باعث کاهش وزن می شود - به خصوص اگر آن را همراه با یک لیوان آب گرم صبح ها بنوشید.

خواص لیمو ترش برای کلسترول

لیمو ترش تازه به دلیل داشتن خاصیت چربی سوزی در درمان های خانگی پرطرفدار است. سال 2015 آزمایشاتی بر روی موش هایی با رژیم غذایی بسیار چرب انجام گرفت، به این صورت که همزمان عصاره لیمو ترش تازه نیز در برنامه غذایی آن ها بود.

در این آزمایشات، محققان شاهد کاهش چشمگیر کلسترول پلاسما، تری گلیسرید و کلسترول بد( لیپوپروتئین) بودند. همچنین، عصاره لیمو ترش ، به افزایش کلسترول خوب خون کمک کرد. یکی از بهترین معجون هایی برای کلسترول خون معجون سیر لیمو جعفری می باشد.

سم زدایی بدن با لیمو ترش

آب لیمو ترش تازه، همانطور که می دانید خاصیت سم زدایی دارد و این خاصیت به سلامت کبد، روده و کلیه ها کمک می کند. در کتاب رژیم آب لیمو نوشته ترزا چوانگ می خوانیم؛ آب لیمو شاخص گلوکز را کاهش می دهد و به دوام سطح انرژی در حالت متابولیسم بدن کمک می کند.

خواص لیمو ترش برای تهوع

معمولا از لیمو ترش به عنوان منبع غنی ویتامین C و داروی سرما خوردگی یاد می کنند، با این وجود بهتر است بدانید که لیمو ترش خواص دیگری هم دارد.

آب لیمو را باید یک ماده مفید برای پوست بدانید، این خوراکی می تواند برای پوست یک سفید کننده طبیعی باشد و در از بین بردن لک ها و چروک روی صورت فوق العاده موثر باشد؛ همچنین آب لیمو به دلیل اینکه منبع غنی پتاسیم است در کنترل سطح فشار خون و درمان سرگیجه و حالت تهوع می تواند بسیار مفید باشد.

توصیه می شود لیمو ترش را با خوراکی های از جمله عسل، سیر یا روغن زیتون ترکیب کنید، برای مثال عصاره لیموترش و سیر برای درمان بیماری قلبی و کاهش کلسترول موثر است، یا ترکیب لیمو ترش و زیتون سنگ های صفراوی را نابود می کند.

خواص لیمو ترش برای دیابتی ها

افراد دیابتی با چالش های بسیاری برای سلامتی شان مواجه می شوند، یکی از آن ها آسیب به چشم و بینایی است که اغلب می تواند به کوری منجر شود.مطالعه ای نشان داده است فلاونوئیدها، که در لیمو و سایر مرکبات و سبزیجات یافت می شوند، به جلوگیری از ایجاد آب مروارید در افراد دیابتی کمک می کند.این ترکیبات بسیار مفیدند زیرا آب مروارید یک وضعیت بینایی تباه کننده است که به مرور سبب تاری دید و نابینایی می شود.

خواص لیمو ترش برای سرماخوردگی

ترکیب آب لیمو ترش و عسل راهی عالی برای تسکین گلودرد است.اگر گلویتان گرفته، آب لیمو می تواند به پاک کردن مخاط و باکتری کمک کند، در حالی که عسل نیز گلوی خشک و خارش دار را تسکین داده و آنتی باکتریال نیز هست.

چه مقدار لیمو ترش باید مصرف کنیم

در وضعیتی که سلامتی کامل داشته باشید و وزنتان ۷۰ کیلوگرم یا کمتر باشد، توصیه می شود که یک نصف لیمو را در یک لیوان آب بچکانید و روزی دوبار مصرف کنید. اما اگر وزنتان بیشتر از ۷۰ کیلوگرم است یک عدد لیموی کامل را در یک لیوان آب بچکانید.

هیچوقت نباید نسبت به نعمت هایی مثل این که خداوند رایگان در اختیار ما قرار داده بی تفاوت باشیم. پس بخشی از برنامه روزانه تان قرار دهید که یک لیوان لیمو همراه با آب صبحها بنوشید و از فواید بی شمار آن لذت ببرید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.