شفا مگ

درمان آنفولانزا در دوران بارداری

آنفولانزا یا آنفلوآنزا یک بیماری است که زنان باردار از ابتلا به آن نگران هستند، اما درمان خانگی و دارویی برای این بیماری در دوران بارداری وجود دارد.دلیل نگرانی زنان باردار از ابتلا به سرما خوردگی و آنفولانزا این است که نمی توانند هر دارویی را مصرف کنند. در ادامه با روش های درمان آنفولانزا و سرماخوردگی در دوران بارداری آشنا شوید.

درمان آنفولانزا در دوران بارداری
  1. بارداری و آنفولانزا
  2. داروهای منع مصرف
  3. داروهای مجاز آنفولانزا
  4. داروهای خانگی برای آنفولانزا در دوران بارداری
  5. راه های پیشگیری از آنفولانزا
  6. نکات مهم در درمان آنفولانزا در بارداری

بارداری و آنفولانزا

برای زنان در دوران بارداری ممکن است هر افتاقی بیوفتد که نه تنها بر زن باردار بلکه بر فرزند متولد نشده تاثیر بگذارد.به همین علت درمان برخی بیماری ها کمی پیچیده می شود، زیرا زنان باردار نمی توانند هر دارویی را مصرف کنند که این باعث ترس و نگرانی زنان باردار شده است.

قطعا قبل از دوران بارداری اگر زنی دچار سرماخوردگی می شد می توانست با داروهای مختلف آن را به راحتی درمان کند،اما در این دوران نمی توانید کار زیادی را انجام دهید زیرا ممکن است داروها به کودک متولد نشده آسیب جدی برساند.

برخی از داروها می توانند در دوران بارداری مصرف شوند و به همین علت برای درمان سرماخوردگی یا آنفولانزا نباید نگران باشند.

قبل از بارداری اگر دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا مبتلا می شدید ، میتوانیستید از داروهای مختلف استفاده کنید. اما در دوران بارداری نمی توانید این کار را انجام دهید. اگر چه داروها می توانند به راحتی علائم شما را تسکین دهند ، اما ممکن است برای کودک متولد نشده مشکل ساز باشد. بهترین راه این است که به محض ابتلا به بیماری سرما خوردگی یا آنفولانزا با پزشک مشورت کنید ، زیرا پزشک بهتر می تواند داروهای بی خطر را برایتان تجویز کند.

بهتر است که از مصرف دارو در هفته اول بارداری خودداری کنید. این زمان حساس برای رشد اندام های حیاتی کودک بسیار مهم است. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید قبل از هر گونه مصرف خودسرانه با پزشک خود صحبت کنید.

بیشتر علائم سرماخوردگی و آنفولانزا یکسان هستند.با این حال چند تفاوت بین آنها وجود دارد که به شما امکان می دهد آنها را از یکدیگر جدا کنید.اگر علائم شما خفیف باشد احتمالا سرماخوردگی است و همچنین لرز و خستگی بیشتر با آنفولانزا همراه است.

داروهای منع مصرف در بارداری

مصرف برخی از داروها در دوران بارداری می توانند بسیار خطرناک باشند، مگر اینکه توسز پزشک تجویز گردند، زیرا پزشک آگاهی دارد که کدام دارو برای شما مفید می باشد. داروهایی ماننند آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن، کدئین از جمله داروهای پر خطر در دوران بارداری است.

داروهای مجاز آنفولانزا در بارداری

بهترین تجویز برای دارو در دوران بارداری را پزشک می داند، اما نکاتی هستند که حتما باید رعایت کنید. سعی کنید در 12 هفته اول بارداری از مصرف هر گونه دارو اجتناب کنید.این زمان شکل دادن اندام های کودک است.

همچنین پس از هفته 28 نیز می بایست مراقب مصرف داروهای مصرفی خود باشید و توصیه مهم این است که اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید قبل از مصرف هر دارو با پزشک خود مشورت کنید.

داروهایی که می توانید بعد از هفته 12 مصرف شود:

  • پماد منتول
  • چسب های تنفسی
  • داروهای سرفه یا قرص های مکیدنی گلو
  • استامینوفن برای درد ، گرفتگی عضلات و تب
  • داروهای مهار کننده سرفه در شب
  • داروی خلط آور
  • شربت ساده سرفه
  • شربت سرفه دکسترومتورفان

داروهای خانگی برای آنفولانزا در دوران بارداری

اگر در دوران بارداری احساس کردید بیمار شده اید، بهترین اقدام استراحت فراوان، مصرف مایعات زیاد و اگر دچار گلودرد یا سرفه هستید غرغره آب نمک می تواند موثر باشد.

برای تسکین گلودرد در دوران بارداری می توانید لیمو و عسل را در یک فنجان چای بدون کافئین  مخلوط کرده و میل نمایید، این معجون می تواند به تسکین گلودرد کمک زیادی کند.

  • استراحت کافی و مصرف مایعات گرم
  • استراحت و خواب کافی
  • نوشیدن یک لیوان اب گرم و لیمو ترش تازه یا عسل در صبح ناشتا
  • مصرف سوپ مرغ
  • غرغره مرتب با سرم شستشوی نمکی
  • مصرف روزانه فرنی بادام به همراه نشاسته یا آرد برنج هم به کم کردن سرفه های خشک کمک می کند.

راه های پیشگیری از آنفولانزا

در دوران بارداری بدن در حال تغییرات است که یکی از این تغییرات ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می باشد.با توجه به سیستم ایمنی ضعیف در زنان باردار ، آنها را در انتظار عفونت های ویروسی و باکتریایی قرار می دهد.

شستن دستها ، خواب کافی ، رژیم غذایی سالم ، اجتناب از تماس نزدیک با بیماران ، ورزش ، کاهش استرس از مواردی می باشد که می توانید برای کاهش خطر به بیماری آنفولانزا یا سرماخوردگی انجام دهید.

نکات مهم در درمان آنفولانزا در بارداری

از مصرف خودسرانه داروهای گیاهی طی این دوران خودداری کنید؛ از جمله خطمی و بنفشه و پرسیاوشان یا زیاده روی در مصرف خاکشیر از مصرف خودسرانه قرص های سرماخوردگی، آنتی هیستامین یا مسکن های کدئین دار خودداری کنید.

حتما با پزشک خود مشورت کنید و همواره پزشک را در جریان بارداری خود قرار دهید تا برای درمان سرماخوردگی در بارداری اقدام موثری انجام داده باشید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.