شفا مگ

علائم کمبود ویتامین b12 چیست

ویتامین B12 یکی از مواد مغذی مورد نیاز بدن می باشد که در بدن انسان تولید نمی شود و می بایست ویتامین ب12 را از طریق مواد غذایی بدست آورد.اگر بدن دچار کمبود ویتامین B12 شود ایجاد علائم شایع خستگی و مشکلات عصبی را به همراه دارد و همچنین علائم های دیگری نیز در صورت کمبود ویتامین ب12 در بدن مشاهده می شود.ویتامین ب 12 نقش مهمی در ساخت گلبول های قرمز دارد و به سیستم عصبی نیز کمک زیادی می کند. یکی از مواردی که باید بدانید این است که بدن ویتامین B12 را نمی تواند بسازد و باید از طریق مواد غذایی آن را دریافت کرد.

علائم کمبود ویتامین b12

 بدن نمیتواند ویتامین B12 را ذخیره کند ، بنابراین مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین به طور منظم حائز اهمیت است. ویتامین B12 یک ویتامین محلول در آب است که در غذاهای حاوی حیوانام مانند گوشت قرمز مرغ ، تخم مرغ ، لبنیات ، ماهی وجود دارد.

افرادی هستند که محصولات حیوانی نمی خورند، میبایست منابع گیاهی را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.اینها شامل غلات غنی شده ، شیرهای گیاهی ، نان و مخمرهای مغذی است.

از آنجا که کمبود ویتامین ب 12 علائم بسیاری را با سایر کمبود های مواد مغذی دیگر یکسان است شاید افراد متوجه این کمبود نشوند.
علائم کمبود ویتامین ب 12 شامل موارد زیر میباشد:

سوزن سوزن شدن دست یا پاها

کمبود ویتامین ب 12 ممکن است باعث ایجاد سوزن سوزن شدن در دست یا پاها شود. این علائم به این دلیل رخ میدهد که ویتامین در سیستم عصبی نقش زیادی دارد و عدم وجود آن باعث میشود افراد به مشکلات هدایت عصبی یا آسیب عصبی مبتلا شوند.

در سیستم عصبی ، ویتامین ب 12 به تولید ماده ای به نام میلین کمک میکند. میلین یک پوشش محافظ است که از اعصاب محافظت می کنند و به آنها در انتقال حس کمک می کنند.

افرادی که کمبود ویتامین ب 12 دارند ممکن است میلین کافی برای پوشاندن اعصاب خود ایجاد نکنند. بدون این پوشش اعصاب میتوانند آسیب ببینند.بیشترین مشکلات اعصاب در دست و پا بوجود می آید که با آنها اعصاب محیطی نیز گفته میشود. آسیب عصب محیطی ممکن است منجر به سوزن سوزن شدن در دست و پا شود.

مشکلات حرکتی در عضلات

با گذشت زمان ، آسیب عصب محیطی ناشی از کمبود ویتامین ب 12 میتواند منجر به مشکلات حرکتی شود. همچنین ممکن است افراد ضعف عضلانی را تجربه کنند.

پوست زرد یا پریده

ممکن است پوست کمرنگ یا زرد که به آن زردی نام دارد ، نشانه کمبود ویتامین ب 12 میباشد. زردی زمانی ایجاد میشود که بدن فرد قادر به تولید سلول های قرمز خون کافی نباشد.رنگ طبیعی پوست به دلیل گردش گلبول قرمز در زیر پوست میباشد و بدون داشتن تعداد کافی از این سلول ها ممکن است پوست کمرنگ و زرد رنگ بنظر برسد

خستگی و ضعف بدنی

کم خونی به دلیل کمبود ویتامین ب 12 ممکن است باعث شود فرد همیشه احساس خستگی کند. بدون داشتن گلبول های قرمز کافی برای حمل اکسیژن در بدن فرد همیشه احساس خستگی میکند.افراد مبتلا به این کم خونی، پروتئین مهم به نام فاکتور داخلی را تولید نمی کنند.

فاکتور داخلی برای جلوگیری از کمبود B12 ضروری است زیرا برای جذب آن باید با ویتامین B12 در روده متصل شود تا بتواند جذب شود.

تپش قلب سریع

ضربان سریع قلب ممکن است نشانه کمبود ویتامین ب 12 باشد.کم خونی فشار به قلب می آورد تا حجم بیشتری خون به بدن منتقل شود و سریعتر انجام شود.این دلیل باعث میشود که باعث تپش قلب سریع میشود.

تنگی نفس

کم خوني ناشي از کمبود ويتامين B12 مي تواند موجب ايجاد احساس گرسنگي و سرگيجه شود. این زمانی اتفاق می افتد که بدن قادر به حمل اکسیژن کافی به تمام سلول های خود نیست.

مشکلات دهان

ویتامین ب 12 روی سلامت دهان تأثیر می گذارد. در نتیجه ، کمبود ویتامین B-12 ممکن است باعث مشکلات دهان زیر شود:

  • گلوسیت ، که باعث ایجاد تورم ، قرمز و صاف شدن زبان میشود
  • زخم های دهان
  • احساس سوزش در دهان

این علائم به دلیل کمبود ویتامین ب 12 باعث کاهش تولید گلبولهای قرمز میشود که منجر به رسیدن اکسیژن به زبان میشود.

مشکل در تفکر

کمبود ویتامین ب 12 ممکن است باعث ایجاد مشکل در تفکر شود که پزشکان از آن به عنوان اختلال شناختی نام می برند. این موضوع شامل مشکل در تفکر یا از دست دادن حافظه است. در مطالعات انجام شده کمبود ویتامین ب 12 به افزایش خطر ابتلا به بیماری الزایمر مرتبط است.

حالت تهوع ، استفراغ و اسهال

کمبود ویتامین ب 12 میتواند بر دستگاه گوارش نیز تاثیر بگذاردفقدان گلبول های قرمز به این معنی است که مقدار کافی اکسیژه به روده نمی رسد . اکسیژن کافی در اینجا ممکن است باعث شود فرد احساس تهوع کند و همچنین باعث اسهال شود.

کاهش اشتها

در نتیجه مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع ، افراد مبتلا به کمبود ویتامین ب 12 ممکن است اشتهای خود را از دست بدهند. کاهش اشتها میتواند در طولانی مدت منجر به کاهش وزن خطرناک شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.