شفا مگ

علت دو بار پریود شدن در ماه چیست

خونریزی غیر از دوران قاعدگی و پریودی، نشانه دوبار پریود شدن در ماه است و به صورت لکه بینی یا خونریزی پریودی است که دوبار قاعدگی در ماه علت زیادی دارد.معمولا فاصله پریودی در بزرگسالان 21 تا 35 روز و در نوجوانان 21 تا 45 روز است.علت های دوبار قاعدگی در ماه می تواند شروع یائسگی، استرس، کاهش وزن شدید یا افزایش وزن شدید، بلوغ، پرکاری تیروئید، قرص ضد بارداری، بیماری های مختلف، فیبروز رحمی یا کیست های رحمی باشد که باعث می شود چرخه پریودی کوتاهتر شود.

علت دو بار پریود شدن در ماه

پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید می تواند یکی از عامل های دوبار پریودی در ماه باشد زیرا هورمون های ترشح شده از تیروئید می تواند قاعدگی و تخمک گذاری را کنترل می کنند که با آزمایشات خون می توان تشخیص داد.

یائسگی

اگر یائسگی شما در حال شروع شدن است پزشک هورمون درمانی یا مصرف استروژن را به شما توصیه می کند. در این حالت پریودی شما منظم می شود تا این که کم کم یائسگی باعث ناپدید شدن پریودی می شود

 سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک به دلیل عدم تعادل هورمون است که بین 8 تا 20 درصد زنان را تحت تاثیر قرار می دهد که منجر به تخمک گذار ی مکرر یا عدم تخمک گذاری و عدم تعادل استروژن، پروژسترون و تستوسترون در بدن می شود که یکی از علایم شایع آن خونریزی نامنظم است. سایر علایم آن عباتند از آکنه، اضافه وزنف رشد مو در لب بالا و چانه و مشکلات باردرای.

سلول های سرطانی رحمی

سلول های سرطانی یا پیش سرطانی در رحم و گردن رحم منجر به خونریزی نامنظم می شوند. خونریزی تومور در حال رشد بدیهی است. بنابراین تشخیص زود هنگام در این موارد ضروی است. رو تشخیص وجود سلول های سرطانی بیوپسی سونوگرافی ، بیوپسی سرویکس و پاپ اسمیر است.

استرس بیش از حد

سطح بالای استرس می تواند باعث ایجاد پریودهای مکرر یا قطع شدن پریود شود. می توانید باتمرینات یوگا و مدیتیشن استس خود را مدیریت کنید.

مسافرت

اگر به تازگی از مسافرت برگشته اید دوبار پریود شدنتان در ماه را می تواند به گردن مسافرت بیندازید. سفرهای بافاصله زیاد می تواند منجر به نامنظم شدن پریود شود. تغییر ریتم روزانه مثل مسافرت به مکانی که در منطقه زمانی متفاوتی است یا مشغول به کار شدن در شیفت شب باعث ایجاد تغییر هورمونی و نامنظم شدن پریود می شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.