شفا مگ

مواد غذایی مفید برای سلامت کبد

مواد غذایی هستند که برای سلامت کبد بسیار مفید می باشند وبا قرار دادن در رژیم غذایی خود می توانید از کبد چرب جلوگیری کرده و سلامت کبد را ارتقاع دهید.هر مواد غذایی که مصرف می کنید در کبد تجزیه می شود و کبد مسئول سم زدایی و تجزیه کربوهیدرات ها می باشد و مواد مغذی را ذخیره می کند.اگر مواد غذایی که مصرف می کنید سالم باشند می توانید این عضو مهم را همیشه سلامت نگه دارید. در ادامه با مواد غذایی مفید برای کبد آشنا شوید.

مواد غذایی مفید برای سلامت کبد

1- قهوه

قهوه برای کبد بسیار مفید است و یک گزینه مناسب برای جلوگیری از کبد چرب می باشد. با مصرف روزانه قهوه به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن کبدی کمک زیادی می کنید و کبد را از سرطان کبد محافظت می کنید.

قهوه می تواند التهاب را کاهش دهد و سطح آنتی اکسیدان گلوتاتیون را بالا ببرد. آنتی اکسیدان ها می توانند با رادیکال های آزاد مبارزه کنند و آنها را از بین ببرد.

2- جو دو سر

مصرف بلغور جو دو سر راهی آسان برای افزودن فیبر به رژیم غذایی است. فیبر ابزاری مهم برای هضم است و الیاف خاص موجود در جو دو سر برای کبد مفید میباشد.جو و جو دو سر از لحاظ ساختاری جزو گلوکان بتا میباشد.بتا گلوکان از نظر بیولوژیکی در بدن بسیار فعال هستند. انها به تعدیل سیستم ایمنی بدن و مقابله با التهاب کمک میکنند و در مبارزه با دیابت و چاقی کمک میکنند.بتا گلوکان موجود در جو دو سر باعث کاهش چربی ذخیره شده در کبد میشوند.

3- چای سبز

چای سبز دارای خواص فراوانی است که می تواند چربی های بدن را کاهش دهد و با استرس مبارزه کند. همچنین باعث می شود علائم بیماری کبد چرب غیر الکلی را کاهش دهد.مصرف روزانه ۵ فنجان چای سبز می تواند سلامتی کبد را افزایش دهد.مصرف چای سبز حاوی آنتی اکسیدان های بالا، سطح آنزیم های کبد را بهبود می بخشد. چای سبز می تواند در کاهش استرس اکسیداتیو و کاهش تجمع چربی در کبد موثر است.

نکته مهم این است که افرادی که مشکلات کبدی دارند باید مکمل های غذایی که حاوی چای سبز هستند را با احتیاط مصرف کنند، زیرا مکلم های غذایی حاوی عصاره چای سبز به کبد آسیب می رساند.

4- سیر

یکی از خواص مهم کبد تولید کلسترول VLDL است و باعث جلوگیری از حرکت چربی ها در جریان خون می شوند. این نوع کلسترول نقش مهمی در متابولیسم چربی دارد.مصرف منظم سیر می تواند از کبد چرب جلوگیری کرده یا باعث کاهش آن شود.

همچنین سیر از التهاب کبد جلوگیری می کند و برای سلامت کبد بسیار مفید است. سیر حاوی ویتامین B6 می باشد که باعث کاهش سطح هوموسیستئین می شود که باعث کاهش التهاب در کبد می شود.


بیشتر بخوانید: معجون سیر لیمو جعفری


5- انواع توت ها

یکی از میوه های مفید برای پاکسازی کبد و سم زدایی بدن توت ها می باشند. توت ها سرشار از آنتی اکسیدان پلی فنول هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند. اسیدهای طبیعی موجود در توت ها از کبد محافظت می کنند. اگر کبد چرب دارید روزانه حداقل 7 تا 8 عدد توت فرنگی میل کنید.

6- انگور

یکی از میوه های سرشار از آنتی اکسیدان انگور است. آب انگور، دانه انگور و میوه انگور حاوی آنتی اکسیدان می باشد که باعث کاهش التهاب و آسیب های کبد می شود.انگور قرمز و بنفش حاوی ویتامین های زیادی می باشد.

انگور و آب انگور می تواند برای کبد مفید است. انگور باعث کم شدن التهاب، جلوگیری از اسیب و افزایش آنتی اکسیدان ها در بدن می شوند. مصرف انگور برای مبتلایان به کبد چرب غیر الکلی باعث بهبود عملکرد کبد در انها می شود.

7- گریپ فروت

گریپ فروت به عنوان یک ماده غذایی مفید میباشد. گریپ فروت حاوی دو آنتی اکسیدان اصلی است: نارینگین و نارنژنین. این آنتی اکسیدان ها به کاهش التهاب و محافظت از سلول های کبدی ، از کبد در برابر آسیب محافظت میکنند.

گریپ فروت می توان التهاب را در بدن کاهش دهد که این یکی از راه های محافظت از کبد می باشد. آنتی اکسیدان های موجود در گری فروت می تواند باعث کاهش فیبروز کبدی شود. گریپ فروت می تواند از بروز آسیب و التهاب جلوگیری کند و کبد را سالم نگه دارد.

8- گلابی

گلابی میوه ای است که می تواند باعث کاهش وزن در افراد شود. گلابی دارای مقدار زیادی فیبر محلول و نامحلول می باشد که برای تقویت عملکرد روده ها بسیار مفید است.مصرف گلابی باعث سم زدایی کبد و لوزالمعده می شود.میوه و آب گلابی برای سلامتی کبد مفید میباشد. ترکیبات موجود در میوه به محافظت از اندام کمک میکند.

9- لیمو ترش

مصرف روزانه یک لیوان آب به همراه لیموی تازه می توانید باعث بهبود کبد چرب شوید. لیمو خاصیت سم زدایی زیادی برای کبد است و سرشار از ویتامین سی و اسید اسیتیک می باشد. همچنین مصرف لیمو می تواند در فرایند هضم مواد غذایی بسیار موثر باشد.

10- مواد غذایی گیاهی

تعداد زیادی از مواد غذایی وجود دارد که برای سلامت کبد مفید میباشد.اووکادو ،موز ، جو ، چغندر ، آب چغندر ،کلم بروکلی ، برنج قهوه ای ، هویج ، کلم ، لیمو ، پاپایا ، هندوانه جزو این دسته از مواد غذایی هستند که برای کبد مفید میباشند.

سبزیجات صلیبی از گروه مواد غذایی مفید برای کبد است که این سبزیجات شامل:

  • کلم بروکسل
  • کلم بروکلی
  • خردل چینی

عصاره کلم بروکسل قهوه ای و جوانه بروکلی می توانند سطح آزیم های کبد را افزایش بدهند و کبد را از اسیب های جدی جلوگیری کند و می تواند باعث جلوگیری از نارسایی کبد شود.

11- آجیل

خوردن آجیل روش ساده دیگری برای سلامت کبد میباشد.مواد موجود در اسید های چرب اشباع نشده ، ویتامین E و آنتی اکسیدان هستند. این ترکیبات در کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو کمک میکنند.

12- روغن زیتون

مصرف بیش از حد چربی برای کبد بسیار مضر است اما یک مورد استثنا نیز وجود دارد. برخی از روغن ها هستند که می تواند به سلامت کبد کمک زیادی کنند. روغن زیتون یکی از روغن هایی است که برای کبد بسیار مفید است و می تواند به کاهش استرس اکسیداتیو و بهبود عملکرد کبد کمک زیادی کند.

روغن زیتون از روغن های گیاهی سالم برای بدن است و با مصرف روزانه یک قاشق چای خوری روغن زیتون می توانید آنزیم های کبد را بهبود ببخشید. روغن زیتون باعث می شود سطح پروتئین هایی که باعث سوخت و ساز می شوند را بالا ببرد.

13- ماهی

مصرف ماهی و مکمل های ماهی ( روغن ماهی ) به کاهش تاثیر شرایطی مانند NAFLD کمک میکند.ماهی سرشار از اسید های چرب امگا 3 است که چربی های خوبی هستند که به کاهش التهاب کمک میکنند. این چربی ها برای کبد مفید میباشند. ماهی مانع از تولید چربی های اضافی و حفظ سطح انزیم در کبد می شوند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.