شفا مگ

اکیناسه چیست و چه خواصی دارد

اکیناسه همان گیاه سرخارگل است و به عنوان یک داروی گیاهی برای درمان درد، التهاب، میگرن،کاهش قند خون، سرماخوردگی و آنفولانزا مورد استفاده قرار می گیرد.

اکیناسه

اکیناسه یا سرخارگل یک گیاه با خواص ضد التهابی و ضد ویروسی می باشد که جهت درمان التهاب، سردرد، میگرن و همچنین سرماخوردگی و آنفولانزا مورد استفاده قرار می گیرد. البته این گیاه خواص زیادی برای بدن دارد و می توان به عنوان یک گیاه معجزه گر آن را شناخت.

اکیناسه دارای فواید زیادی برای پوست دارد و می توان برای درمان جوش های صورت، زخم های پوستی یا سوختگی مورد استفاده قرار گیرد.اکیناسه در بهبود اگزما و کمک به ترمیم و محافظت ازلایه پوست بیرونی بسیار مفید میباشد.

  1. اکیناسه چیست
  2. خواص درمانی
  3. عوارض جانبی
  4. منع مصرف

اکیناسه چیست

اکیناسه همان گیاه سرخارگل است و به عنوان یک داروی گیاه مورد استفاده قرار می گیرد.این گیاه از تیره کاسنیان می باشد و برای درمان درد، التهاب و میگرن بسیار مناسب است.اکیناسه با گل های بنفش رنگ خود به عنوان یک درمان عالی برای سرماخوردگی و آنفولانزا میباشد.

گیاه اکیناسه دارای ترکیباتی به نام فنل است که آنزیم ها و گیرنده های سلولی را کنترل می کند.اکیناسه حاوی ترکیبات دیگری مانند کافئیک اسید، آلکامید، اسیدهای فنولیک و پلی استیلن ها است.

اکیناسه مزایای سلامتی زیادی از جمله کاهش التهاب ، بهبود ایمنی بدن ، کاهش قند خون دارد. از موارد مصرف اکیناسه می توان به درمان جوش صورت ، زخم های پوستی یا سوختگی مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص درمانی اکیناسه

اکیناسه گیاهی است که می تواند بسیاری از بیماری ها و عفونت ها را درمان کند و از این گیاه دارویی می توان برای درمان آنفولانزا، سرما خوردگی، تبخال تناسلی و عفونت مجاری ادراری استفاده کرد.

همچنین اکیناسه برای درمان سوء هاضمه، بیش فعالی، سندرم خستگی، دیفتری، سرگیجه، بیماری لثه، مالاریا، میگرن، نیش، روماتیسم، سیفیلیس استفاده کرد.

اکیناسه برای سرماخوردگی

اکیناسه میتواند حدود 50 درصد از ابتلا به سرماخوردگی را در افراد کاهش دهد و همچنین در زمان ابتلا به سرماخوردگی مدت آن را کاهش دهد. امروزه یکی از بهترین داروهای گیاهی بدون نسخه برای درمان سرماخوردگی و انفولانزا میباشد

اکیناسه سرشار از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها مولکولی هستند که از سلولها در مقابل استرس اکسیداتیو که با بیماری های مزمن مانند دیابت ، بیماری های قلبی دفاع میکنند.برخی از این آنتی اکسیدان ها فلاونوئید ها،رزمارینیک اسید ها میباشند که این انتی اکسیدان ها در عصاره های میوه و گل گیاهان بیشتر است.

اکیناسه برای سیستم ایمنی بدن

اکیناسه به دلیل اثرات مفید آن بر سیستم ایمنی بدن شناخته شده است. مطالعات نشان داده است که این گیاه به سیستم ایمنی بدن در مبارزه با عفونت و ویروس ها کمک میکند ، که میتواند به شما در بهبودی سریعتر از بیماری کمک کند. این یکی از دلایلی است که اکیناسه اغلب برای پیشگیری یا درمان سرماخوردگی استفاده میشود.

کاهش سطح قند خون با اکیناسه

قند خون بالا میتواند خطر ابتلا به مشکلات جدی سلامتی را افزایش میدهد. این شامل دیابت نوع 2 ، بیماری قلبی و چندین بیماری مزمن دیگراست.گیاه اکیناسه به کاهش قند خون کمک میکند.

کاهش اضطراب با اکیناسه

اضطراب یک مشکل شایع در بین مردم است و گیاه اکیناسه به عنوان یک کمک بالقوه برای درمان اضطراب است. تحقیقات نشان داده است که گیاه اکیناسه حاوی ترکیباتی است که ممکن است احساس اضطراب را کاهش دهد و این ترکیبات شامل اسید رزماریک و اسید کافئیک است.

خواص ضد التهابی با اکیناسه

التهاب روش طبیعی بدن در برابر بهبود بدن و دفاع از خود است. البته بعضی مواقع التهاب میتواند از دست خارج شده و بیشتر از مورد انتظار باشد که میتواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن و سایر مشکلات سلامتی را افزایش دهد.

درمان بیماری پوستی با اکیناسه

گیاه اکیناسه به درمان بیماری های پوستی رایج کمک میکند. برطبق مطالعات انجام شده ، اکیناسه خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد و میتواند علائم بیماری آکنه را سرکوب کند.همچنین میتواند برای بهبود هیدراتاسیون پوست و کاهش چین و چروک ها کمک کند.اکیناسه در بهبود اگزما و کمک به ترمیم و محافظت ازلایه پوست بیرونی بسیار مفید میباشد.

عوارض جانبی اکیناسه

استفاده کوتاه مدت از اکیناسه ایمن و مفید میباشد اما در مصرف زیاد آن مواردی میباشد که بعضی افراد به ان دچار شده اند،با این حال این عوارض بیشتر در بین افراد مبتلا به آلرژی به گلها مشاهده شده است:

  • راش
  • خارش پوست
  • ورم
  • دل درد
  • حالت تهوع
  • تنگی نفس

منع مصرف اکیناسه

  • در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس بدلیل تحریک سیستم ایمنی و شعله ور شدن بیماری مصرف اکیناسه ممنوع است.
  • در بیماران ایدزی به دلیل افزایش میزان ترشح اینترفرون آلفا و فاکتور نکروز توموری آلفا علی الرغم افزایش گلبولهای سفید که برای این بیماران مفید می باشد ، به طور متناقضی منجر به افزایش وخامت بیماری می گردد و منع مصرف دارد .
  • در بیماریهای خود ایمنی ( آرتریت روماتوئید ، لوپوس ) بدلیل تحریک سیستم ایمنی منجر به افزایش آسیب بیماری می گردد.
  • در فرم حاد و پیشرفته بیماری سل بدلیل مشابهت ترکیبات اکیناسه ( آرابینوگالاکتانی) با دیواره سلولی مایکوباکتریوم منجر به تضعیف پاسخهای گلبولهای سفید ( لنفوسیت ) می گردد و منع مصرف دارد .
  • در سرطانهای خون که با افزایش گلبولهای سفید خون تظاهر می کنند ، مصرف اکیناسه ممنوع است.
  • در کلاژنوز بواسطه تحریک فیبروبلاست ها منع مصرف دارد.
  • مصرف بیشتر از 8 هفته بطور مداوم توصیه نمی گردد.
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.