شفا مگ

10 خواص تخم مرغ برای سلامت بدن

تخم مرغ دارای خواص زیادی بدن، سلامت پوست، مو، چشم و کبد و به افزایش سیستم ایمنی بدن کمک می کند، همچنین تخم مرغ سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی است.طبع زرده تخم مرغ آن مرکب القوی و مایل به گرمی, سفیده تخم مرغ آن سرد و تر و پوست بیرون تخم مرغ سرد و خشک است.زرده تخم مرغ، مقوی قلب و مغز است همچنین سبب تقویت نیروی جنسی می شود.

خواص تخم مرغ

1- تقویت سیستم ایمنی

با مصرف روزانه تخم مرغ می تواند در مبارزه با عفونت های مختلف، ویروس ها و بیماری ها کمک کند.یک تخم مرغ بزرگ حاوی یک چهارم از مصرف روزانه سلنیوم است.سلنیوم یک ماده مغذی است که به سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می کند و باعث تنظیم هورمون تیروئید می شود.

اضافه کردن تخم مرغ به رژیم غذایی بچه ها نیز می تواند بسیار مفید باشد زیرا کودکان و نوجوانان سلنیوم را به میزان زیاد دریافت نمی کنند و این می تواند منجر به بیماری هایی مانند بیماری کیهان و بیماری کازین بک شود. شرایطی که قلب، استخوان ها و مفاصل را هدف قرار می دهد.

2- بهبود پوست و مو

تخم مرغ حاوی ویتامین B2، ویتامین B5 و ویتامین B12 می باشد،این ویتامین ها باعث تغذیه و حفظ سلامت پوست ، مو، چشم و کبد می شود. داشتن موی سالم نیازمند پروتئین می باشد که می توانید این پروتئین را از تخم مرغ دریافت کنید و همچنین تخم مرغ حاوی بیوتین است که به رشد مو کمک زیادی می کند.

خوردن تخم مرغ ها به طور مرتب می تواند پوست شما را لطیف و ملایم کند. این به این دلیل است که تخم مرغ باعث افزایش سطح خون لوتئین و زاکسنتین می شود که کمک می کند  به بهبود کشش پوست و مبارزه با آفتاب سوختگی و همچنین به تنظیم توابع سیستم عصبی کمک می کند.

3- محافظت از مغز

تخم مرغ فقط در سوخت رسانی به بدن عمل نمی کند، بلکه مغز را سوخت رسانی می کند و با اضافه کردن تخم مرغ به برنامه غذایی باعث تمرکز بیشتر در طول روز می شود.

تخم مرغ حاوی مواد مغذی ضروری به نام کولین است که یک عنصر از غشای سلولی است و برای تولید استیل کولین ، انتقال دهنده عصبی ضروری است. گفته شده است که در حفظ حافظه بهتر و تشویق ارتباط موثر میان سلول های مغزی ضروری است.کمبود کولین می تواند منجر به اختلالات خاصی در عصبی و کاهش عملکرد شناختی شود.

4- اسید آمینه های تخم مرغ

بدن ۱۱ نوع اسیدهای آمینه را به خود اختصاص می دهد، اما به مجموع ۲۰ اسید آمینه ضروری نیاز دارد که به شما کمک می کند انرژی خود را حفظ کنید و همچنین سیستم ایمنی بدن، ماهیچه ها، پوست و موی شما را سالم نگه دارید.

تخم مرغ دارای ۹ اسیدامینه میباشد این اسید آمینه عبارتند از: هیستیدین، ایزولوسین، لوسین، لیسین، متیونین، فنیل آلانین، ترئونین، تریپتوفان و والین.

تخم مرغ علاوه بر حاوی اسید آمینه ضروری، منبع غنی از سه اسید آمینه غیر ضروری به نام آلانین، آسپارتیک اسید و اسید گلوتامیک هستند.

5- بهبود استرس و اضطراب

تخم مرغ حاوی 9 نوع اسید آمینه است و می تواند در تقویت سروتونین در سیستم عصبی شود که با افزایش سروتونین علاوه بر سرحالی و خوشحالی باعث بهبود عملکرد مغز نیز می شود. کمبود اسید آمینه باعث می شود مشکلات استرس، اضطراب و افسردگی در فرد افزایش یابد.بنابراین، اگر شما کسی را می شناسید که در افسردگی بسر می برد یا اخیرا احساس ناراحتی کرده است، آنها را تشویق به صبحانه ای پر از تخم مرغ کنید.

6- جلوگیری از اختلالات بینایی

زرده تخم مرغ حاوی لوتئین و زاکسنتین است که 2 آنتی اکسیدان برای جلوگیری از مشکلات بینایی و نابینایی است. این دو آنتی اکسیدان در برخی از سبزیجات مانند اسفناج و کلم بروکلی نیز دیده می شود، اما بدن انسان قادر به جذب لوتئین از تخم مرغ بهتر از سبزیجات است.

7- استحکام دندان ها و استخوان

کلسیم یکی از مهمترین مواد مغذی مورد نیاز استخوان ها و دندان ها می باشد و با مصرف ویتامین D می توانید جذب کلسیم را در بدن بالا ببرید. تخم مرغ جاوی منبع غنی از ویتامین D می باشد و به عنوان منبع طبیعی برای دریافت ویتامین دی به شمار می رود.

تخم مرغ غنی از ویتامین D هستند، و در واقع یکی از چند منبع طبیعی آن است. ویتامین D به بدن در جذب کلسیم، که در حفظ استخوان ها و دندان های قوی ضروری است، کمک می کند، همچنین نقش مهمی در سلامت قلب و کولون و همچنین افزایش متابولیسم دارد.

تخم مرغ همچنین حاوی گوگرد است که به ایجاد کلاژن کمک می کند. و از آنجا که ۶۵ درصد از استخوان های ما از کلاژن معدنی تشکیل شده است، این قطعا یک چیز خوب است. مقدار بالای گوگرد در تخم مرغ نیز برای حفظ مو و ناخن مفید است.

8- کاهش وزن و چربی

تخم مرغ باعث می شود احساس سیری کنید و با کاهش اشتها به چربی سوزی و کاهش وزن کمک زیادی می کند.تخم مرغ علاوه بر برنامه صبحانه می توانید در طول روز به خصوص در زمان ورزش استفاده کنید. تخم مرغ باعث افزایش انرژی می شود و می تواند تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین کند.

در حقیقت، این یک مطالعه هشت هفته ای بود که افرادی را که هر روز تخم مرغ می خوردند را در برابر افرادی که قارچ خورده (حاوی همان مقدار کالری) مقایسه می کند. نتایج نشان داد که کسانی که تخم مرغ خوردند ۶۵٪ وزن بیشتر از دست داده اند. آنها همچنین کاهش چربی شکم BMI 34٪ را ثبت کردند.

9- مصرف کلسترول خوب

در بدن کلسترول خوب (HDL) و بد (LDL) وجود دارد. ممکن است فکر کنید که کسی که با مشکلات کلسترول مواجه می شود به طور کامل باید از هر نوع چربی دور باشد. اما واقعیت این است که دوز سالم کلسترول خوب در رژیم غذایی روزانه می تواند به کاهش کلسترول بد کمک کند.

هر تخم مرغ حاوی حدود ۲۱۲ میلی گرم کلسترول است، و خبر خوب این است که این به طور عمده به افزایش کلسترول HDL کمک می کند. بنابراین، حتی اگر مسائل مربوط به کلسترول را داشته باشید، تخم مرغ به شما کمک می کند

10- سوخت برای بدن

غذا سوخت برای بدن است، به همین دلیل شما باید از کیفیت آن مراقبت کنید، درست همانطور که در مورد کیفیت سوختی که به وسیله نقلیه خود میزنید، مراقب هستید.

یک تخم مرغ تنها حاوی حدود ۱۵٪ از مصرف توصیه شده روزانه ریبوفلاوین، همچنین به عنوان ویتامین B2 شناخته می شود. همه ویتامین های B به بدن کمک می کنند که غذا را به سوخت تبدیل کند، به همین خاطر انرژی را به شما می دهد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.