شفا مگ

پماد زینک اکساید برای سوختگی، جوش، زیر بغل و صورت

پماد زینک اکساید با اشکال 25 درصد و 10 درصد یک داروی ضد التهابی است و برای درمان آفتاب سوختگی، عرق سوز، سوزش پای نوزاد و زخم های سطحی استفاده می شود.

پماد زینک اکساید

پماد زینک اکساید (Zinc Oxide) داروی درمان لک صورت، کاهش التهاب پوست و کاهش شدت جوش، جای جوش، درمان اگزما، سوختگی سطحی پوست، سوختگی پای نوزاد به علت پوشک و رفع تیرگی زیر بغل می باشد. این پماد در اشکال 25 درصد و 10 درصد در داروخانه ها موجود می باشد که با توجه به شرایط و شدت بیماری پزشک نوع آن را مشخص می کند. در موارد سطحی، قسمت هایی که پوست نازک دارند و همچنین بثورات پوشک در نوزادان از پماد زینک اکساید 10 درصد استفاده می شود. در ادامه با خواص و عوارض پماد زینک اکساید بیشتر آشنا شوید.

پماد زینک اکساید برای چیست

پماد زینک اکساید 25 درصد و 10 درصد برای رفع مشکلات سطحی پوست از قبیل رفع تیرگی زیر بغل،سوختگی های جزئی، ترک های پوستی، بهبود جای جوش، سوزش و سوختگی پای نوزاد، رفع لک صورت، آکنه، بهبود زخم های سطحی استفاده می شود. این پماد مانع از تشکیل چربی روی پوست می شود و باعث سفتی پوست نیز می شود، همچنین از این پماد به عنوان یک ضد آفتاب نیز استفاده می شود.

برخی از پزشکان از پماد زینک اکساید برای درمان جوش های صورت نیز استفاده می کنند، زیرا زینک اکساید خواص ضد باکتریایی نسبتا خفیفی نیز دارد و می تواند التهاب های پوستی را نیز کاهش دهد. زینک اکساید چربی های روی پوست را جذب کرده و مابع رسید آن به پوست می شود.

سوختگی پای نوزاد

زینک اکساید 10 درصد معمولا برای جلوگیری یا درمان بثورات پوشک، سوختگی پای نوزادان مورد استفاده قرار می گیرد و یک محافظ بین پوست و پوشک خواهد بود. اغلب برای نوزادان پماد زینک اکساید 10 درصد را تجویز می کنند، زیرا پوست نوزادان بسیار نازک است. البته حتما این پماد باید توسط پزشک برای نوزاد تجویز شود. هرگز سرخود برای نوزادان از داروها استفاده نکنید، زیرا می تواند عوارض جانبی داشته باشد.
بثورات پوشک در نوزادان به علت رطوبتی که در زیر پوشک ایجاد می شود رخ می دهد، زیرا رطوبت باعث تجمع باکتری های می شود. پماد زینک اکساید مانعی بر روی پوست ایجاد می کند واین باعث جلوگیری از تماس محرک ها به پوست می شود.

آفتاب سوختگی

از پماد زینک اکساید می تواند برای درمان آفتاب سوختی نیز استفاده کرد، زیرا این پماد باعث جلوگیری از رسیدن اشعه ماوراء بنفش خورشید به پوست می شود. زمانی که این پماد بر روی پوست قرار می گیرد جذب پوست نمی شود و این باعث می شود راه نفوذ اشعه های مضر خورشید گرفته شود.

زخم پوست

از پماد زینک اکساید می توان برای درمان زخم سطحی پوست، مشکلاتی ناشی از آفتاب سوختگی و خشکی پوست استفاده کرد. این پماد برای بهبود زخم های پوستی به خصوص برای آن دسته از افرادی که دچار کمبود روی هستند بسیار موثر است.

احتیاط های مهم مصرف پماد زینک اکساید

قبل از استفاده از پماد زینک اکساید باید به برخی نکات توجه کنید که مطمئن شوید برای شما بی خطر است و همچنین بهترین تاثیر از استفاده از این پماد می برید.

یکی از مهمترین مواردی که حتما باید قبل از استفاده از پماد زینک اکساید به آن توجه کنید، حساسیت به این دارو می باشد. اگر در گذشته به زینک اکساید حساسیت داشته اید نباید از این پماد استفاده کنید. در صورت استفاده می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد.

همانطور که گفته شد پماد زینک اسکاید برای بهبود زخم های سطحی نیز مورد استفاده قرار می گیرد، اما اگر دچار زخم عمیق شده اید، این پماد را روی زخم نمالید و از آن استفاده نکنید. این پماد برای زخم های عمیق منع مصرف دارد و می تواند عوارض جانبی شدیدی به همراه داشته باشد.

اگر دچار عفونت یاسوختگی شدید و همچنین گزش نیش حیوانات شدید نباید از پماد زینک اکساید استفاده کنید و حتما به پزشک مراجعه کنید. همچنین توجه داشته باشید که این پماد عفونت باکتریایی یا قارچی را درمان نمی کند.

برخی افراد به داروهای دیگری نیز حساسیت دارند، حتما باید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید. اگر به داروهای زینک، دایمتیکون، پماد لانولین، روغن جگر ماهی، ژله پترولیوم، روغن معدنی و موم حساسیت دارید نباید از پماد زینک اکساید استفاده کنید.
پماد زینک اکساید عفونت های باکتریایی یا قارچی را درمان نمی کند و در صورت مشاهده علائم عفونت مانند قرمزی و ترشحات سفید رنگ حتما با پزشک تماس بگیرید.

اگر روی پوست خود زخم های عمیق یا سوختگی شدید دارید هرگز از زینک اکساید استفاده نکنید و همچنین از مصرف داروهای دیگر در قسمت هایی که با زینک اکساید پوشانده شده است خودداری کنید، مگر اینکه پزشک برای شما تجویز کرده باشد.
نحوه مصرف پماد زینک اکساید

در زمان استفاده از پماد زینک اکساید حتما به برخی نکات توجه کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را از مصرف این پماد بگیرید.یکی از مواردی که حتما باید رعایت شود این است که این پماد به چشم و بینی اصابت نکند و در صورت برخورد سریعا با آب چشمان و بینی خود را بشویید.

حتما قبل از استفاده از این پماد دستان خود را با آب و صابون بشویید تا مواد آلاینده، میکروب و همچنین چربی های روی دست پاک شوند. همچنین محل اسیب دیده را تمیز کرده و خوب خشک کنید.
اگر برای نوزاد از این پماد استفاده می کنید ( بخصوص در شب) توجه داشته باشید که حتما پوشک نوزاد را عوض کنید تا رطوبت نداشته باشد.اگر برای بثورات پوشک از آن استفاده می کنید بهتر است بعد از تعویض هر با پوشک پماد را روی پوست کودک بمالید.همچنین بهترین زمان مصرف پماد زینک اکساید برای بثورات پوشک پیش از خواب یا زمانی که مدت زیادی برای تعویض پوشک وجود دارد می باشد.

ضایعات پوستی، جای جوش و قسمت هایی از بدن بزرگسالان که پوست نازکی ندارند از پماد زینک اکساید 25 درصد استفاده می شود و مقدار آن حتما باید با توجه به تجویز پزشک یا داروساز باشد. همچنین برای مشکلات پوستی و بثورات پوشک در کودکان و همچنین برای زیر بغل و جاهایی که پوست نازکی دارند از پماد زینک اکساید 10 درصد استفاده می شود.

پماد زینک اکساید چه عوارض جانبی دارد

پماد زینک اکساید عوارض جانبی خاصی ندارد، اما ممکن است در برخی از افراد عوارض جانبی خفیفی ایجاد کند که طی چند ساعت تا چند روز از بین برود. اما به هر نحوی اگر عوارض شدید بود و یا از بین نرفت به پزشک مراجعه کنید.

یکی از عوارض جانبی پماد زینک اکساید واکنش آلرژیک به این پماد می باشد که در صورت مشاهده علائمی مانند تنگی نفس، تورم صورت، دهان، لب و گلو می بایست مصرف دارو را قطع کرده و سریعا به پزشک مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی این دارو نمی باشد و در صورت مشاهده هر گونه علائم مشکوک با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.