شفا مگ

فرق شکر سرخ و قهوه ای چیست

شکر سرخ از انواع شکر می باشد و با شکر قهوه ای و شکر سفید فرق دارد، برخی از افراد فکر می کنند که شکر سرخ همان شکر قهوه ای است، اما در واقع تفاوت دارند.

فرق شکر سرخ و قهوه ای

شکر سرخ  یا طبرزد همان نوع طبیعی شکر است که هیچ ماده افزودنی به آن اضافه نشده است و از عصاره گیاه نیشکر تهیه می شود و حدود 88% شکر دارد. برخی از افراد شکر سرخ را همان شکر قهوه ای می دانند اما با هم متفاوت می باشند.

شکر قهوه ای شکری است که در فرایند تولید در سیستم کارخانه ای ساخته می شود و با افزودن برخی مواد شیمیایی به آن اضافه می شود و ممکن است مقدار ویتامین ها و مواد معدنی آن کاهش یابد..شکر قهوه ای به شکل دانه های درشت در بازار عرضه می شود.شکر قهوه ای وقتی در آب ریخته می شود، آب را تغییر رنگ می دهد.

شکر سرخ از عصاره نیشکر تهیه می شود و بعد از جوشانده شدن این عصاره، شکر سرخ بدست می آید و تهیه آن به روش سنتی است و هیچ مواد افزودنی شیمیایی به آن اضافه نمی شود. شکر سرخ به شکل خمیری است و وقتی در آب ریخته می شود تغییر رنگی دیده نمی شود.

مقدار کالری و ساکاروز شکر سرخ در مقایسه با شکر قهوه ای و شکر سفید بسیار کمتر است و طعم و بوی آن باعث شده که علاوه بر مصارف خانگی در شیرینی پزی و پخت انواع کیک از آن استفاده کنند.

طبع شکر سرخ گرم و تر است و برای رفع سردی بسیار مفید است و همچنین مقدار کالری و ساکاروز شکر سرخ در مقایسه با شکر قهوه ای و شکر سفید بسیار کمتر است.

خواص شکر سرخ

شکر سرخ دارای ویتامین، پروتئین و مواد معدنی زیادی است و می تواند باعث درمان بسیاری از بیماری ها شود. شکر سرخ حاوی فیبر، آنتی اکسیدان، آهن، کلسیم،فسفر، پتاسیم و منیزیوم می باشد.

ملین: شکر سرخ یک ملین طبیعی است و می تواند برای بهبود گوارش و رفع یبوست بسیار موثر باشد. شکر سرخ برای سرد مزاجان یگ گزینه عالی می باشد.

تصفیه کننده خون: شکر سرخ دارای خواص تصفیه کننده خون است و باعث تنظیم فشار خون و جلوگیری از کم خونی می شود و همچنین باعث استحکام بخشیدن به استخوان و مفاصل می شود.

گرفتگی صدا:شکر سرخ برای گرفتگی صدا ، ریه، حلق خشک بسیار مفید است و در طب سنتی از آن برای درمان آنفولانزا، سرفه و سرماخوردگی استفاده می شود.

تقویت کننده میل جنسی: شکر سرخ باعث افزایش و تقویت میل جنسی می شود و می تواند برای زنان باردار از لحاظ تغذیه ای بسیار مفید باشد.

گرفتگی صدا: اگر دچار گرفتگی صدا شده باشید می توانید شکر سرخ را در آب گرم ریخته و بنوشید. این کار باعث باز شدن گرفتگی صدا می شود.

نحوه مصرف شکر سرخ

  • شکر سرخ را می توانید جایگزین قند و شکر برای مصرف چای استفاده کنید.
  • از شکر سرخ می توان در کیک و شیرینی و مربا استفاده کرد.
  • از ناخالصی هایی که از روی شیره نیشکر گرفته شده کره محلی تولید می کنند.
  • همچنین در صاف کردن عسل طبیعی نیز از این ناخالصی ها استفاده می شود.
  • کف محصول جانبی بدست آمده از شیره نیشکر است که آن را همراه با نان در صبحانه مصرف می کنند.
  • روشکر نیز محصول دیگریست که از پخت شیره بدست می آید و در تهیه شربت از آن استفاده می کنند.
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.