شفا مگ

توفو چیست و آشنایی با خواص آن

توفو یا پنیر سویا یکی از غذاهای مفید است که به جای شیر حیوانی از شیر سویا تهیه می شود و دارای خواص بسیار زیادی است و منبع بسیار عالی آهن و کلسیم است.

خواص توفو

توفو با نام دیگر پنیر سویا نیز شناخته می شود و از غذاهای محبوب با فواید بسیار زیادی است که تهیه این پنیر بجای شیر حیوانی از شیر سویا استفاده می شود. طرز تهیه توفو بسیار شبیه به تهیه پنیر حیوانی می باشد، مانند ماست از شیر ساخته می شود و مایع آن جدا می شود و باقی مانده آنقدر فشرده می شود تا به شکل پنیری منسجم در آید. توفو یا پنیر سویا یک گزینه مناسب برای گیاهخوار ها می باشد.

توفو یکی از مواد غذایی مورد استفاده در آشپزی تایلندی و چینی می باشد که به روش های مختلف در پخت استفاده می شود. فواید توفو بسیار زیاد است و می توان به منبع بسیار خوب آمینو اسید، آهن و کلسیم آن اشاره کرد.البته مصرف توفو برای برخی شرایط خاص پزشکی میبایست با احتیاط مصرف شود و قبل از مصرف حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنند.توفو هم مانند تمامی فرآورده های دیگر سویا، حاوی مقدار زیادی اکسالات است. کسانی که سابقه ی سنگ کلیه ی اکسالاتی داشته اند نباید سویا مصرف کنند.همچنین خانم هایی که تومورهای حساس به استروژن در سینه ی خود داشته اند باید مصرف سویا را محدود کنند.

خواص توفو چیست

توفو یا پنیر سویا خواص زیادی برای بدن دارد و منبع بسیار خوبی از آمینو اسید، آهن و کلسیم می باشد. مقدار پروتئین موجود در توفو دارای 8 آمینو اسید ضروری برای بدن را شامل میشود. پنیر سویا یا توفو دارای مقدار زیادی آهن، کلسیم و مواد معدنی مانند منگنز، روی و ویتامین B1 می باشد.

بر اساس تحقیقات انجام شده  توفو دارای خواص ضد سرطانی دارد و می تواند از قلب در برابر بیماری ها محافظت کند.همچنین توفو به دلیل مقادیر زیادی پروتئین می تواند کلسترول های بد خون را پایین بیاورد.

از دیگر خواص پنیر سویا یا توفو برای زنان است، زیرا توفو حاوی ایزوفلاون است که نوعی فیتو استروژن در گیاهان است و ساختار آن شبیه به هورمون های استروژن در زنان می باشد. با اتصال به گیرنده های استروژن در سلول های زنان باعث پیشگیری از خطر ابتلا به سرطان سینه می شود.

زنان یائسه که فرایند تولید استروژن در بدن آنها قطع می شود می توانند با مصرف سویا یا توفو از عوارض های ناشی از کمبود استروژن در بدن خود را کاهش دهند.

ارزش غذایی توفو در مقدار 100 گرم آن شامل:

  • کالری 70
  • چربی 3.5 گرم
  • کربوهیدرات 1.5
  • پروتئین 8.2 گرم
  • فیبر 0.9 گرم

نکات مهم در زمان خرید توفو

توفو را در زمان باز شدن بسته بندی حتما در یخچال نگهداری شود. مثل پنیر معمولی ابتدا آبکشی کنید و سپس در ظرف درب دار قرار داده و روی آن آب بریزید و می توانید تا یک هفته در یخچال نگهداری کنید.

پنیر سویا به علت بی طعمی آن می توانید در روش های مختلف در آشپزی از آن استفاده کنید. از توفو می توانید در زمان گریل کردن به همراه سبزیجات استفاده کنید یا در سس ها، سوپ و سالاد خود بریزید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.