شفا مگ

جلوگیری از خروپف هنگام خواب

خروپف در خواب زمانی ایجاد می شود که جریان هوا در راه های پشت دهان و بینی مسدود شود و برای اینکه دیگر در خواب خروپف نکنید ابتدا علت آن را مشخص کنید.

جلوگیری از خروپف هنگام خواب

زمانی خروپف در خواب رخ می دهد که جریان هوا در راه های هوایی پشت دهان و بینی مسدود شوند.هر وضعیتی که باعث شل شدن عضلات و یا منجر به ساخت بافت چربی در این ناحیه شود باعث خروپف می شود. برخی از داروهای خواب آور، داروهای سرما خوردگی، آنتی هیستامین ها، بالشت های بیش ازحد نرم یا بزرگ، به پشت خوابیدن و داشتن اضافه وزن می توانند باعث خروپف شوند.

در کودکان بزرگی لوزه ها اغلب باعث خروپف کردن می شود. هر بیماریی که باعث انسداد مجاری هوایی ریه ها شود از جمله آسم می تواند به علت انسداد به خروپف بینجامد؛ سیگار کشیدن نیز با تحریک مجاری هوایی می تواند خرخر کردن را بدتر کند.

خروپف کردن می تواند علت های متفاوتی داشته باشد و با دانستن علت آن بهتر می توان خروپف شبانه را درمان کرد. خروپف می تواند به علت موارد زیر باشد:

  • قدرت انقباضی ضعیف ماهیچه
  • بزرگی بیش از حد بافت گلو
  • کام نرم طویل یا زبان کوچک
  • راههای هوایی مسدود شده
  • عفونت سینوسی

برای اینکه بتوانید خروپف را به راحتی درمان کنید بهتر است نوع خروپف را تشخیص دهید تا درمان آن راحتتر باشد. خروپف با دهان بسته می تواند عامل آن زبان باشد و با کمی تمرین و تغییر در سبک زندگی می توانید به راحتی آن را درمان کنید.

برخی از خروپف ها با دهان بسته صورت می گیرد که به دلیل مشکلات سینوسی یا نوع خوابیدن می باشد. خروپف در کل میتواند نشانه توقف نفس یا آپنه باشد و به درمان جدی نیاز دارد.اما روش هایی برای درمان خروپف می باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

درمان قطعی خروپف در خواب

اجتناب از تشدید کننده ها

برخی از شرایط هستند که می توانند خروپف را تشدید کنند و می توانید با اجتناب از آنها خروپف را کاهش یا درمان کنید. مصرف الکل، قرص های خواب، قهوه و غذاهای چرب قبل از خواب باعث تشدید خروپف می شود. سیگار نیز از مواردی است که باعث تشدید خروپف می شود و سعی کنید سیگار را ترک کنید.

وزن خود را کاهش دهید، معمولا بافت چربی در پشت گلو علت خروپف است. حتی کاهش وزن اندک نیز می تواند در درمان خروپف موثر باشد.اگر از داروی خاصی استفاده می کنید، حتما با پزشک خود مشورت کرده و مشکل خروپف را بیان کنید.

خوابیدن به پهلو

این نظریه به این خاطر است که وقتی ما به پشت می خوابیم زبان و ماهیچه های آن در گلو به هم چسبیده و مسیر هوا را منقبض کرده و باعث ایجاد خروپف می شود، به همین دلیل بهتر است که به پهلو بخوابیم.

بالا بردن سر از سطح زمین

این کار سبب می شود مسیر هوا توسط تکیه گاه گردن باز نگه داشته شود، به طوری که گلو کمتر منقبض شده و شما به راحتی به خواب می روید.

اتاق را مرطوب نگه دارید

یکی از دلایل خروپف می تواند خشکی هوا باشد ، پس بهترین راه برای کاهش خروپف دستگاه بخور سرد در اتاق است و یا قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید.با مرطوب کردن اتاق خواب باعث می شود مجاری تنفسی را مرطوب کرده و خروپف کاهش یابد.

اصلاح موقعیت خواب

اگر به پشت می خوابید سعی کنید با استفاده از چند بالشت دیگر سرتان را بالاتر بیاورید و سعی کنید صاف بر روی تخت دراز نکشید. همچنین زیر پاهایتان نیز بالشت قرار دهید تا اندکی پا بالاتر قرار گیرد.

سعی کنید به پهلو بخوابید.زمانی که به پشت می خوابید، زبان به پشت گلو فشار وارد کرده و راه هوا را مسدود می کند.اگر خوابیدن به پهلو برایتان سخت است یک توپ تنیس به پشت لباس خود بدوزید تا خوابیدن به پشت را سخت کند.

قطعه دهانی

این قطعات کوچک از جنس پلاستیک هستند که هنگا خواب در دهان گذاشته می شوند و از مسدود شدن راه هوا توسط بافت های گلو جلوگیری می کنند. این قطعات فک پایین را جلوتر می آورند.برخی قطعات نیز از عقب رفتن زبان جلوگیری می کنند. برای تهیه این قطعات با دندان پزشک خود مشورت کنید.

نوار بینی

نواردهای بینی در اکثر داروخانه ها یافت می شوند. عجیب به نظر می رسند اما چه کسی در خواب به شما نگاه می کند.با پیروی از دستورالعمل های روی بسته یکی از نوارها را بر روی بینی خود بزنید.این نوار سوراخ های دماغ را بالا و بازتر می کند تا هوا بهتر جریان پیدا کند.

شوینده بینی

شوینده های بینی به گونه ای طراحی شده است که تمام بقایا و مخاط جمع شده در بینی را از بین می برند. انجام این شستشو شما را از خروپف راحت می کند. البته دوش آب گرم نیز بسیار موثر است زیرا هوای مرطوب حمام در تخلیه مخاط از سینوس ها بسیار مفید می باشد.

مراجعه به پزشک

اگر با عفونت های مزمن سینوسی مبارزه می کنید، برای درمان حتماً به پزشک مراجعه کنید. درمان عفونت خروپف را نیز کاهش می دهد

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.